Markus 6:6-13 – Jesus sänder ut de tolv

Christian MölkMarkus Leave a Comment

Sedan gick Jesus omkring i byarna där i trakten och undervisade. Och han kallade till sig de tolv och sände ut dem två och två och gav dem makt över de orena andarna. Han befallde dem att inte ta med sig något annat på vägen än en stav – inte bröd eller lädersäck eller pengar i bältet. Sandaler fick de ha, men inte två livklädnader. Han sade också till dem: ”När ni kommer in i ett hus, så stanna där tills ni går vidare. Och om man på någon plats inte tar emot er eller hör på er, så gå därifrån och skaka av dammet under era fötter till ett vittnesbörd mot dem.” De gick ut och predikade att människorna skulle omvända sig, och de drev ut många onda andar och smorde många sjuka med olja och botade dem.

  • Sedan gick Jesus omkring i byarna där i trakten och undervisade.
    • Även om Jesus jobbade hårt och undervisade överallt så kunde han ju ändå bara vara på ett ställe samtidigt. Nu anser Jesus att det är dags för de tolv apostlarna att delta i Jesus verksamhet och på så sätt utvidga Jesus undervisning.
  • Och han kallade till sig de tolv och sände ut dem två och två och gav dem makt över de orena andarna.
    • Ordet apostel betyder ”utsänd”.
    • Enligt Moseböckerna så skulle varje rättssak avgöras efter två eller tre vittnens utsago (5 Mose 19:15). Jesus sänder ut sina tolv apostlar två och två vilket därmed bekräftar sanningshalten i deras vittnesbörd.
    • Som Jesus speciella utsända apostlar så representerar apostlarna Jesus själv (Matt 10:40). Samma uppdrag och auktoritet som Jesus själv hade ger han vidare till sina lärjungar, något som gäller än idag.
  • Han befallde dem att inte ta med sig något annat på vägen än en stav – inte bröd eller lädersäck eller pengar i bältet. Sandaler fick de ha, men inte två livklädnader.
    • Dessa instruktioner skiljer sig delvis från övriga uppdrag som Jesus ger till sina lärjungar (Matt 10:9-10, Luk 9:3).
    • När apostlarna inte fick ta med sig mer än det allra nödvändigaste så sattes deras förtröstan på Gud på prov. De utmanades i att lita på att Gud försörjer de som sätter Guds rike först (Matt 6:31–34). Samtidigt som de själva predikade om Guds rike så fick de lära sig om Guds rike.
  • Och om man på någon plats inte tar emot er eller hör på er, så gå därifrån och skaka av dammet under era fötter till ett vittnesbörd mot dem.
    • Det var inte helt ovanligt att en jude på Bibelns tid skakade av sig dammet när de lämnade ett hedniskt område. När Jesus uppmanar sina lärjungar att göra så när de lämnar en judisk by signalerade detta att byn betedde sig som hedningar när de inte lyssnade till budskapet om Guds rike.
  • De gick ut och predikade att människorna skulle omvända sig, och de drev ut många onda andar och smorde många sjuka med olja och botade dem.
    • Det Jesus har påbörjat fortsätter nu apostlarna med: de predikar omvändelse, driver ut onda andar och botar sjuka.
      • Detta visar att Jesus makt och auktoritet även finns hos de som är hans lärjungar.
        • Även idag ska en Jesu lärjunge predika omvändelse, driva ut onda andar och bota sjuka.
        • Apostlarna predikade inte ett eget budskap utan predikade det som de hade hört Jesus predika om.
          • Även idag ska en Jesu lärjunge predika det budskap som står skrivet i Bibeln, och undvika att predika ett eget påhittat budskap.
  • Smorde många sjuka med olja
    • Att smörja sjuka med olja var på Bibelns tid ett vanligt sätt att ta hand om sjuka (Jes 1:6, Luk 10:34).
    • Att smörja någon med olja användes för att installera någon som präst (2 Mose 28:41) och kung (1 Sam 10:1).
    • Det hebreiska ordet ”Messias” betyder ”den smorde” så det är inte helt omöjligt att Jesus lärjungar smorde människor med olja som en symbolisk handling som signalerade att de tillhörde Messias, den smorde.
    • Jakob uppmanar de som är sjuka i församlingen att kalla till sig församlingens äldste så att de kan be över honom och i Herrens namn smörja honom med olja (Jak 5:14).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.