Sammanfattning I skapelsens begynnelse kan vi se hur Gud skapade människan till en migrant med uppdraget att föröka sig och uppfylla jorden. Men Bibeln är också medmänniskans berättelse, hur människan i syndafallet blev främlingsfientlig och började behandla sin broder och medmänniska som en fiende och främling. Gud kallar Abraham att lämna sitt hemland och leva som en gäst och främling …
Till alla folk
Både i Gamla och Nya testamentet kan vi genomgående se att Gud vill att hans folk ska älska främlingen inom Israel och församlingen, dvs. integration, samt nå ut med Guds ord till alla de främmande folken utanför Israel och församlingen, dvs mission. Här följer nu den röda tråden från Abrahams kallelse till Lammets tron. Som vi såg i kapitel 4 …
Pingstdagen
Om Guds folk i Gamla testamentet fick lagar och regler som skulle lära dem att älska främlingen som en medmänniska, så får Guds folk i Nya testamentet Guds Ande som med sin kraft förvandlar främlingen till ett syskon i Kristus. Eftersom människan inte lyckas att själv uppfylla ”lagens rättfärdiga krav”[1] att ”älska din nästa som dig själv”, [2] så uppfyller …
Den främlingsvänliga församlingsledaren
I Nya testamentet är ”xenos” (ξένος) och ”paroikos” (πάροικος) de grekiska motsvarigheterna till det hebreiska ”ger”. Paroikos förekommer bara fyra gånger i Nya testamentet,[1] medan xenos är vanligare. Både paroikos och xenos används i Nya testamentet för att beskriva ”utlänningar”, som kan vara både inbjudna gäster, främlingar, invandrare eller flyktingar. Gemensamt för dem är dock att de är människor från …
Integration i den första församlingen
Den första församlingen i Jerusalem hade snabbt blivit flera tusen medlemmar stor.[1] Många av de nytillkomna var grekisktalande judar från diasporan som hade kommit till Jerusalem primärt för att fira påsk, men sen stannat kvar efter att de blivit frälsta och döpta. För att se till så att alla dessa tusentals nya församlingsmedlemmar från andra länder hade mat för dagen …
Varken jude eller grek
Både Israel och församlingen har fått det tvåfaldiga uppdraget ”integration[1] och mission”. I Gamla testamentet så gick integrationen ut på att Israel utifrån Mose lag skulle behandla främlingar som infödda inom sitt lands gränser. I Nya testamentet går integrationen ut på att den helige Ande sammanför infödd och främling, eller ”jude och grek”, som det kallas i Nya testamentet, till …
Skiljemuren
När Jesus red in i Jerusalem på en åsna välkomnades han till staden som en kung! Folket bredde ut sina mantlar på vägen och ropade: “9b”Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. 10Välsignat är vår fader Davids rike som kommer. Hosianna i höjden!” 11Så kom han in i Jerusalem och in på tempelplatsen. Han såg sig omkring överallt, …
Älska din fiende
I förra kapitlet såg vi hur en judisk laglärd sammanfattar hela Mose lag med det kärnfulla uttrycket: ”Älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, och din nästa som dig själv”. [1] Detta är en väldigt bra sammanfattning av hela Bibeln och Guds vilja för oss människor. Gud vill att vi ska älska honom av hela vårt hjärta genom att …
Älska din nästa
När Jesus undervisar sina lärjungar kommer plötsligt en judisk laglärd fram till honom och inleder ett samtal: “25Sedan kom en laglärd fram för att pröva honom och frågade: ”Mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv?” 26Jesus sade till honom: ”Vad står det skrivet i lagen? Hur läser du där?” 27Han svarade: ”Du ska älska Herren din Gud …
Älska din broder
Om vi i tidigare kapitel har sett hur Jesus undervisade oss att älska främlingar, utlänningar och fiender, så handlar detta kapitel om vikten av att vi kristna också visar omsorg om varandra: “31När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då ska han sätta sig på sin härlighets tron. 32Och alla folk ska samlas inför honom, och …