Markus 2:15-17 – Jesus hos publikaner och syndare

Christian MölkMarkus Leave a Comment

När Jesus sedan låg till bords i hans hus, var det många publikaner och syndare som låg till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. Många av dem följde honom. De skriftlärda bland fariseerna fick se att han åt tillsammans med publikaner och syndare, och de frågade hans lärjungar: ”Varför äter han med publikaner och syndare?” Jesus hörde det och sade till dem: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga utan syndare.”

  • När Jesus sedan låg till bords i hans hus
    • Inte nog med att Levi genast blev en lärjunge till Jesus, han bjöd även hem Jesus och lärjungarna på middag.
    • Måltidsgemenskap är centralt inom både den judiska och den kristna gemenskapen.
      • Att äta tillsammans signalerar att man hör ihop, att man accepterar varandra och att man har omsorg om varandra. Dessutom är det kul.
  • Fariséerna
    • ”Fariséerna” var en ”väckelserörelse” bland det judiska folket som studerade de fem Moseböckerna noggrant och försökte leva sitt liv därefter.
    • Fariséerna var mycket noggranna med att inte bryta mot något av Moseböckernas bud. De var så noggranna att de till och med införde ett ”staket” med extra regler runt om Moseböckernas regler för att minimera riskerna för att råka bryta mot Moseböckernas regler.
      • Dessa regler kallades även ”de äldstes stadgar”, ”den muntliga Torahn” och senare ”Talmud” (Mt 7:3).
    • Jesus bråkade med fariséerna när han ansåg att deras extra regler krockade med Torahs regler (Mk 7:8).
  • Publikaner
    • ”Publikanerna” var Levis före detta skattekollegor.
    • Levi ville säkerligen att fler av hans vänner och kollegor skulle bli Jesus lärjungar så han bjöd in dem på en måltid så att de skulle få bekanta sig.
  • Syndare
    • Fariséerna såg på sig själva som ”rättfärdiga” eftersom de ansåg sig själva följa Moseböckernas regler. De som däremot helt öppet var olydiga mot Moseböckernas regler, exempelvis prostituerade, kallade fariséerna för ”syndare”.
      • Jesus kritiserar detta tänkesätt eftersom fariséerna var lika mycket syndare men på andra områden, girighet exempelvis, som kanske inte syntes lika mycket utåt (Luk 16:14-15).
        • Nya Testamentet är tydligt med att alla människor har syndat och är syndare (Rom 3:23).
      • Eftersom fariséerna inte ansåg sig själva vara syndare ansåg de heller inte att de behövde omvända sig. Men eftersom Guds rike kräver omvändelse så hamnar således fariséerna självmant utanför Guds rike (Mk 1:15).
    • När Jesus åt middag tillsammans med syndare, och därmed visade på gemenskap med dem, var det anstötligt i fariséernas ögon.
      • Jesus skiljer på synd och syndare. Det är fel att ha gemenskap med synd men det är inte fel att ha gemenskap med syndare.
  • Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka
    • Fariséerna störde sig på att Jesus, som ju följde Moseböckerna, åt tillsammans med de som inte enligt dem följde Moseböckerna.
    • Fariséerna hade möjligtvis hoppats på att Jesus, som ju kunde bota sjukdomar osv, skulle ansluta sig till fariséernas parti, men får här se sig själva bortprioriterade till förmån för ”syndare”.
    • Jesus fokus var på de människor som inte försökte dölja att de var syndare.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.