Markus 5:1-20 – Jesus botar en besatt

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

1 Så kom de över till gerasenernas område på andra sidan sjön. 2 När Jesus steg ur båten, kom en man emot honom från gravarna. Han hade en oren ande 3 och höll till bland gravarna. Ingen kunde binda honom längre, inte ens med kedjor. 4 Många gånger hade han bundits med fotbojor och kedjor, men han hade slitit av kedjorna och brutit sönder bojorna. Ingen var stark nog att rå på honom. 5 Ständigt, natt och dag, höll han till bland gravarna och uppe i bergen, och han ropade och slog sig själv med stenar. 6 När han nu på långt håll fick se Jesus, sprang han fram och föll ner för honom 7 och skrek: ”Vad har jag med dig att göra, Jesus, den högste Gudens Son? Jag besvär dig vid Gud: Plåga mig inte!” 8 Jesus hade just befallt honom: ”Far ut ur mannen, du orene ande!” 9 Nu frågade han honom: ”Vad är ditt namn?” Mannen svarade: ”Mitt namn är Legion, för vi är många.” 10 Och han bad gång på gång att Jesus inte skulle driva bort dem från området. 11 Där gick då en stor svinhjord och betade vid berget. 12 De orena andarna bad honom: ”Skicka i väg oss till svinen, så att vi kan fara in i dem.” 13 Det tillät han, och då for andarna ut ur mannen och in i svinen, och hjorden störtade sig utför branten ner i sjön. Det var omkring två tusen svin som drunknade. 14 De som vaktade dem flydde och berättade detta i staden och ute på landsbygden, och man gick för att se vad som hade hänt. 15 Och när de kom till Jesus och såg den besatte som haft legionen sitta där, klädd och vid sina sinnen, blev de förskräckta. 16 De som var ögonvittnen berättade för folket vad som hade hänt med den besatte och hur det hade gått med svinen. 17 Då bad man att Jesus skulle lämna deras område. 18 När han steg i båten, bad mannen som hade varit besatt att han skulle få följa med honom. 19 Men Jesus tillät det inte utan sade: ”Gå hem till de dina och berätta för dem allt vad Herren har gjort med dig och hur han förbarmade sig över dig.” 20 Mannen gick då och ropade ut över hela Dekapolis allt vad Jesus hade gjort med honom. Och alla förundrade sig. 

  • Gerasenernas område
    • Jesus beger sig till ett icke-judiskt område där det bor mest hedningar.
    • Gerasenerna var troligtvis icke-judar eftersom de hade en stor svinhjord.
      • Om gerasenerna dock mot all förmodan var judar så bröt de mot Moseböckernas regler eftersom grisar är orena djur för judar (3 Mose 11:7).
  • När Jesus steg ur båten, kom en man emot honom från gravarna.
    • Eftersom Jesus åker till detta område, befriar den här mannen från den orena anden och sedan direkt lämnar, så verkar det som att Jesus enda syfte var att få träffa denna man. Kanske hade Jesus hört rykten om honom, kanske var han ledd av Guds Ande.
  • Han hade en oren ande
    • Mannen var besatt av en ”oren ande” eller ”demon” som det också ibland kallas.
      • En demon är en ”fallen ängel”. I Uppenbarelseboken står: ”Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom.” (Upp 12:9). Bibeln beskriver inte jättetydligt Djävulens och demonernas ursprung men man brukar resonera som så att Satan var en ärkeängel som hette Lucifer och som gjorde någon form av uppror mot Gud och därför kastades ner på jorden tillsammans med de änglar som stöttade honom (Jes 14:12-15 och Hes 28:12-15).
      • Ända sedan detta Djävulens fall, så försöker Djävulen och hans demoner lura oss människor och förhindra att vi får ta del av evangeliet (1 Pet 5:8, 2 Kor 4:4, 2 Kor 11:14-15).
      • Jesus vann seger över Djävulen och hans demoner på korset: ”Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem.” (Kol 2:15).
      • Det är min uppfattning att ingen kristen kan bli besatt av en demon eller oren ande, detta på grund av att när en person blir kristen så flyttar den helige Ande in i den människan och demoner kan inte besätta en kropp där den helige Ande bor (Rom 8:9). Däremot kan en kristen som inte är på sin vakt, bli påverkad och lurad av Satan och hans demoner (Matt 16:21-23). Jakob ger därför det goda rådet: ”Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.” (Jak 4:7).
  • Ingen var stark nog att rå på honom
    • Förmodligen var denne man en del av det lokala samhället innan han blev besatt med den orena anden. Folk i hans närhet visste inte hur de skulle hantera honom eller hur de skulle bota honom så de stötte bort honom.
    • Den orena anden påverkade mannen på olika sätt:
      • Han var ensam.
      • Han höll till bland gravar.
      • Han blev urstark.
      • Han skadade sig själv.
  • Far ut ur mannen, du orene ande!
    • Jesus har makt och auktoritet över demoner, de måste lyda honom.
      • Samma auktoritet har Jesus gett till sina lärjungar (Mark 3:14–15).
  • När han nu på långt håll fick se Jesus, sprang han fram och föll ner för honom och skrek
    • Hur hade du reagerat om en besatt, naken och urstark människa, som dessutom lever bland gravar, springer mot dig och skriker? De flesta hade nog sprungit hem till mamma. Men inte Jesus, han står kvar och mannen faller till slut ner inför Jesu fötter.
  • Vad har jag med dig att göra, Jesus, den högste Gudens Son? Jag besvär dig vid Gud: Plåga mig inte!
    • När Jesus kom i närheten av människor som var besatta av demoner så var det vanligt att de bekände hans namn och titel.
      • På Jesu tid var det inte ovanligt att man trodde att om man kände till någons rätta namn fick man makt över den personen. Det är alltså mycket möjligt att demonen försöker få makt över Jesus, vilket vi också märker av att han försöker använda ”besvärjelser” mot Jesus.
        • Det går dock inte att få makt över Jesus eftersom Fadern har gett Jesus all makt i himlen och på jorden (Mt 28:18).
  • Nu frågade han honom: ”Vad är ditt namn?
    • Att Jesus ber om demonens namn betyder inte att Jesus var tvungen att veta demonens namn för att kunna driva ut demonen. Vid flera andra tillfällen driver Jesus ut demoner utan att känna till deras namn (Mark 9:14–29).
    • På Bibelns tid stod en persons namn för mer än bara tilltalsnamnet, det kunde även säga något om personen. Det verkar som att Jesus frågar efter demonens namn för att förstå vidden av problemet som den besatte mannen är utsatt för.
  • Mitt namn är Legion, för vi är många
    • När demonen inte lyckades få makt över Jesus och istället tvingas säga sitt eget namn så verkar han ljuga; ”Legion” är ju inte ett namn utan en militär enhet om cirka 6000 soldater.
      • Att demonen inte säger sitt eget namn utan istället en militär enhet kan betyda att han trotsar Jesus och visar att han är redo för strid.
      • Att demonen anger en så stor siffra kan också betyda att mannen är besatt av väldigt många demoner och att han lider av väldigt stora problem.
  • Skicka i väg oss till svinen, så att vi kan fara in i dem
    • De orena andarna i den besatte mannen förstod att Jesus hade makt över dem och vädjade därför febrilt att Jesus inte skulle skicka iväg dem till en plats där de inte längre kunde plåga någon.
  • Det tillät han, och då for andarna ut ur mannen och in i svinen, och hjorden störtade sig utför branten ner i sjön
    • Varför tillät Jesus de orena andarna att fara in i svinen?
      • Kanske för att utmana lokalbefolkningens prioritet?
        • Vad var viktigast; mannens välbefinnande eller deras egen plånbok?
        • Gerasenerna borde ha varit mer bekymrade över hur illa den besatte mannen mådde än över deras förlorade svinhjord.
      • Kanske för att på ett konkret sätt visa hur destruktiva demoner är och att vi verkligen behöver akta oss för dem.
      • Kanske var dessa gerasener judar och därmed behövde tillrättavisas av Jesus för att de handlade med orena djur?
      • Kanske var detta en dramatisk lektion för lokalbefolkningen att Satan och hans demoniska verksamhet leder till orenhet och till slut till död.
  • Då bad man att Jesus skulle lämna deras område
    • Det mirakel som Jesus utförde på den besatte mannen borde ha lett till glädje och en stor fest för mannen som äntligen blivit befriad. Istället visar lokalbefolkningen tydligt att de värdesatte sina egna ekonomiska vinster högre än att den besatte mannen skulle få bli befriad från sina demoner.
      • Om de hade tagit emot Jesus som en befriare så hade det nog inte varit något stort problem för Jesus att fixa stora mängder av både vin och bröd (Joh 2, Joh 6).
    • Den här texten i Markus är en stor utmaning för dagens materialistiska samhälle som värdesätter ekonomiska vinster högre än allt annat.
      • Den som sätter sin egen ekonomi högre än andra människors välbefinnande kommer bli extremt utmanad och provocerad av Jesus och kanske till och med till slut stöta bort Jesus.
    • Att följa Jesus är ett gratis erbjudande och tas alltid emot frivilligt. Om dessa människor inte ville ha kvar Jesus i området så lämnar Jesus helt enkelt.
  • När han steg i båten, bad mannen som hade varit besatt att han skulle få följa med honom
    • I kontrast till den övriga lokalbefolkningen som ville köra iväg Jesus så vill den f.d. besatte mannen följa med Jesus.
    • Visst är det viktigt att studera och lära sig mer om Jesus, men att predika evangelium är ännu viktigare.
  • Gå hem till de dina och berätta för dem allt vad Herren har gjort med dig och hur han förbarmade sig över dig
    • När Jesus vid tidigare tillfällen utfört mirakler så har han uppmanat folk att hålla tyst om det de sett, men nu vill Jesus tvärtom att mannen ska berätta (Mark 1:44).
      • Detta beror på att Jesus tidigare utfört miraklerna i judiska områden där ryktet om Messias snabbt skulle kunna leda till att det judiska folket skulle ta till våld för att göra Jesus till kung i ambition att driva ut romarna (Joh 6:15). Detta var ett icke-judiskt område där risken för detta var betydligt mindre.
    • Eftersom Jesus inte var välkommen till detta område så lät han den f.d. besatte mannen predika evangeliet där istället.
      • Mannens närvaro bland lokalbefolkningen blev ett ständigt synligt bevis på att de hade handlat fel och istället borde lyssna på mannens möte med Jesus.
    • Jesus uppdrag till mannen var:
      • Gå till ditt eget folk.
      • Berätta allt vad Gud har gjort med dig.
      • Berätta hur Gud förbarmade sig.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.