Markus 1:21-28 – Jesus i Kapernaums synagoga

Christian MölkMarkus Leave a Comment

De kom till Kapernaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade. Folket häpnade över hans lära, ty han undervisade dem med auktoritet och inte som de skriftlärda. Och se, i deras synagoga fanns nu en man som hade en oren ande, och han skrek: ”Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige.” Men Jesus sade strängt till anden: ”Tig och far ut ur honom!” Den orene anden ryckte i mannen och skrek och for ut ur honom. Alla blev förskräckta och frågade varandra: ”Vad är detta? En ny lära med sådan makt. Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom.” Och ryktet om honom spred sig genast överallt i hela Galileen.

  • Kapernaum
    • Kapernaum heter egentligen Kfar Nahum, vilket betyder Nahums by, och är troligtvis uppkallad efter profeten Nahum.
    • Kapernaum var en lämplig stad som bas för Jesus verksamhet eftersom den hade en blandad befolkning, var en hyfsat stor stad och hade en synagoga.
    • Idag återstår bara ruiner av Kapernaum och är ett typiskt resmål för kristna pilgrimer.
      • Bland ruinerna finns återstoden av en synagoga från 300-talet som sägs vara byggd ovanpå den synagoga som fanns på Jesu tid.
      • Katolska kyrkan har byggt en basilika ovanför det man tror är Petrus hus.
  • Sabbat
    • Precis som alla andra judar så firade Jesus sabbat.
    • Sabbaten startar vid mörkrets inbrott på fredagskvällen och pågår ett dygn.
    • Att komma ihåg att fira sabbaten ingår i Guds tio budord (2 Mose 20:8-11).
      • På samma sätt som Gud arbetade med att skapa jorden på sex dagar och vilade på den sjunde, så är det tänkt att människa ska arbeta sex dagar och sen vila på den sjunde.
  • Synagogan var en naturlig samlingsplats för samhällets aktiviteter.
    • På sabbaten samlades det judiska folket i sin synagoga för att höra Skriften.
    • På Jesu tid ingick det också att i stort sett vem som helst fick möjlighet att undervisa i Skriften, ett tillfälle som både Jesus och Paulus använde för att undervisa om Guds rike.
  • En man som hade en oren ande
    • Den här mannen var besatt av en oren ande, en demon. Demonen visste mycket väl vem Jesus var; Guds helige.
      • Jesus ville inte att demonen skulle bekänna vem Jesus var utan befaller honom istället att vara tyst och fara ut ur mannen.
    • På Jesu tid var det inte ovanligt att man trodde att om man kände till någons rätta namn fick man makt över den personen. Det är alltså mycket möjligt att demonen försöker få makt över Jesus.
      • Det går dock inte att få makt över Jesus eftersom Fadern har gett Jesus ”all makt i himlen och på jorden” (Mt 28:18).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.