- “35 Nästa dag stod Johannes där igen med två av sina lärjungar. 36 När han såg Jesus komma gående, sade han: ”Se Guds Lamm!” 37 De båda lärjungarna hörde vad han sade och följde efter Jesus.
- Texten om Jesus första lärjungar, Johannes 1:35-51, är ett bra exempel på lärjungaskapets dynamik: vittnesbörd, sökande, inbjudan, ett personligt möte, förvandlad identitet och en ny himmelsk verklighet genom Jesus.
- Det första steget i lärjungaskapet är att Johannes Döparen pekar på Jesus. De första lärjungarna följer inte Jesus för att han själv kallar på dem, utan för att någon annan vittnar om honom. Evangelisation börjar ofta med att någon annan pekar på Jesus.
- Johannes Döparen samlade inte lärjungar för sin egen skull, utan blev tvärtom nöjd med att hans lärjungar började följa Jesus i stället.
- På samma sätt behöver vi ständigt påminna oss själva om att församlingsarbete inte handlar om att göra egna lärjungar efter en egen vision eller koncept, utan att göra lärjungar åt Jesus.
- Texten om Jesus första lärjungar, Johannes 1:35-51, är ett bra exempel på lärjungaskapets dynamik: vittnesbörd, sökande, inbjudan, ett personligt möte, förvandlad identitet och en ny himmelsk verklighet genom Jesus.
- 38 Jesus vände sig om och såg att de följde honom, och han frågade dem: ”Vad söker ni?” De svarade: ”Rabbi” – det betyder lärare – ”var bor du?” 39 Han sade till dem: ”Kom och se!”
- Det absolut första Jesus säger i Johannesevangeliet är ”Vad söker ni?”. Han börjar inte med att predika för dem utan vill möta människor där de är.
- Det andra steget i lärjungaskapet är ett sökande. Jesus inleder lärjungarnas lärjungaskap med en öppen och existentiell fråga: ”Vad söker ni?” Jesus väcker en längtan och ett sökande i lärjungarna, snarare än att han levererar färdiga svar eller påståenden. Evangeliet talar till människors djupaste behov, det ger inte bara färdiga svar på oställda frågor. En viktig lärdom för oss idag är att göra som Jesus och möta människor där de är. Om vi vill nå människor med budskapet om Jesus behöver vi börja med att ställa frågor, lyssna på deras situation och sen se hur Jesus kan få betydelse för dem. En fråga vi alla behöver ställa oss själva är ”Vad söker jag?” Oavsett vad vi söker så finns svaren på alla frågor i Jesus.När Jesus började samtala med lärjungarna så hänvisade han dem inte till Johannes Döparen, likt Johannes hade gjort med Jesus. Svaren finns i Jesus, och Jesus välkomnar dem att söka svaren hos honom. Vi och Johannes Döparen har i uppdrag att hänvisa och peka på Jesus när människor söker svar på livets frågor, men Jesus kommer inte att skicka dem vidare, eftersom svaren inte finns någon annanstans än hos honom.
- Det kan mycket väl vara så att människor inte alltid vet exakt vad det är de söker, men att de dras till Jesus. Kanske har en människa ett hål i sitt inre som behöver bli fyllt men de vet inte med exakt vad. Kanske längtar någon efter gemenskap, någon annan efter mening i livet. Även om man inte vet exakt vad man söker efter så finns svaret alltid i Jesus.
- Ofta är det inte själva undervisningen eller predikan som gör att en människa vill följa Jesus, utan helheten av en församlings liv. Naturligtvis behöver vi berätta evangeliet, men vi måste förstå att nya människor också behöver få tid på sig att ”se” hur vi lever, om det kristna livet är något för dem, osv.
- Det tredje steget i lärjungaskapet är en inbjudan till gemenskap med Jesus. När lärjungarna frågar Jesus ”Var bor du?” så är det inte hans postadress de är ute efter, utan en indirekt önskan om att få mer tid med Jesus. Jesus svarar inte med information om honom, utan med ”Kom och se!”. Jesus bjuder in lärjungarna till gemenskap med honom.
- Det absolut första Jesus säger i Johannesevangeliet är ”Vad söker ni?”. Han börjar inte med att predika för dem utan vill möta människor där de är.
- Då gick de med honom och såg var han bodde, och de stannade hos honom den dagen. Det var omkring tionde timmen.
- Johannes minns inte bara att han mötte Jesus, han minns det exakta klockslaget (16:00). Det är som när man minns exakt vilken plats man befann sig på när något särskilt i ens liv hände, detaljerna etsar sig fast i minnet. Detta visar oss det fjärde steget i lärjungaskapet; det starka personliga mötet med Jesus.
- Lärjungaskapet handlar inte bara om att lära sig Fader vår utantill eller gå till kyrkan på söndagar, utan om att lära känna Jesus personligen. Lärjungarna följer med Jesus, ser vart han bor och stannar hos honom. De var nyfikna och ville bygga en relation med honom. Tron är personlig; det räcker inte att höra någon berätta om Jesus, vi måste själva möta honom.
- 40 Andreas, Simon Petrus bror, var en av de två som hade hört vad Johannes sade och följt Jesus. 41 Han fann först sin bror Simon och sade till honom: ”Vi har funnit Messias!” – det betyder Kristus, den Smorde. 42 Och han förde honom till Jesus.
- Andreas nämns tre gånger i evangelierna (Joh 1:40-42, Joh 6:8–9, Joh 12:20-22), och vid alla dessa tillfällen för han någon till Jesus. Vid det här tillfället så leder han sin egen bror, Petrus, till Jesus. Vid brödundret så är det Andreas som för fram pojken med bröden och fiskarna till Jesus. När en grupp greker vill träffa Jesus så är det bland annat Andreas som för fram dem till Jesus.
- Andreas är inte en av de mest framträdande lärjungarna, han predikade inte inför en massa människor, han skrev inga brev, han ledde ingen församling vad vi vet, men han förde människor till Jesus. Alla kan inte vara som Petrus, den store ledaren, eller som Paulus, den store teologen. Men alla kan vara som Andreas!
- Ett av de vanligaste sätten att bli kristen är genom att man följer med en vän, släkting eller bekant till kyrkan. Den som bjuder med behöver inte själv presentera hela sanningen om Jesus, utan där och då kan man själv få göra en egen upplevelse.
- Andreas nämns tre gånger i evangelierna (Joh 1:40-42, Joh 6:8–9, Joh 12:20-22), och vid alla dessa tillfällen för han någon till Jesus. Vid det här tillfället så leder han sin egen bror, Petrus, till Jesus. Vid brödundret så är det Andreas som för fram pojken med bröden och fiskarna till Jesus. När en grupp greker vill träffa Jesus så är det bland annat Andreas som för fram dem till Jesus.
- Jesus såg på honom och sade: ”Du är Simon, Johannes son. Du ska heta Kefas ” – det betyder Petrus.
- Redan vid Jesus första möte med Simon ger han honom ett nytt namn; Kefas (Petrus). Kefas betyder ”klippa” på arameiska, vilket på grekiska blir Petrus.
- Namnbytet är symboliskt, det visar att Simon inte bara får en ny roll, utan en ny identitet i relation till Jesus, vilket blir det femte steget i lärjungaskapet. Simon går från att vara en vanlig fiskare, till att bli en central person i lärjungaskaran. Detta visar oss att vår identitet i Jesus inte längre definieras av vår bakgrund, vårt yrke eller vår släkt, utan av vår relation till Jesus.
- Det är också värt att notera att Jesus ger Simon hans nya namn redan vid deras första möte. Vid den här tidpunkten var Petrus långt ifrån den stabila klippan som han blev i Apostlagärningarna, tvärtom var han en impulsiv person med häftigt humör. Det visar oss att Jesus ser vår potential och ger oss sin kallelse och uppdrag redan från början. Jesus har en plan för oss som han kommer att förverkliga allteftersom. Jesus ser vem vi kan bli, även om vi själva inte ser det än.
- Redan vid Jesus första möte med Simon ger han honom ett nytt namn; Kefas (Petrus). Kefas betyder ”klippa” på arameiska, vilket på grekiska blir Petrus.
- 43 Nästa dag beslöt Jesus att gå därifrån till Galileen. Då fann han Filippus och sade till honom: ”Följ mig!” 44 Filippus var från Betsaida, samma stad som Andreas och Petrus. 45 Filippus fann Natanael och sade till honom: ”Vi har funnit honom som Mose skrev om i lagen och som profeterna skrev om – Jesus, Josefs son från Nasaret.” 46 Natanael sade till honom: ”Från Nasaret? Kan det komma något gott därifrån?” Filippus svarade: ”Kom och se!”
- Nasaret var vid denna tid en obetydlig småstad i Galileen, kanske 400–500 invånare. Staden nämns inte i Gamla testamentet, vilket tyder på att staden inte hade satt några större spår i historien. Många förväntade sig dessutom att Messias skulle komma från Betlehem (Mika 5:2), inte från en okänd byhåla i Galileen. Vi vet också att galileer stack ut på grund av deras dialekt och förmodligen sågs på som ”simpla utbölingar”.
- Men det intressanta är att Filippus inte argumenterar emot Natanaels fördomar om Nasaret, utan kort och gott svarar: ”Kom och se!”. Filippus använder Natanaels fördomar som ett sätt att bjuda in Natanael till Jesus. Tron föds inte genom argumentation och debatt, utan genom ett personligt möte med Jesus. Tillsammans med Andreas så visar Filippus oss det sjätte steget i lärjungaskap; att föra det vidare.
- Den föraktade och obetydliga staden Nasaret har genom historien givit namn åt den kristna tron och dess följare. Exempelvis kallas kristna för ”nasareernas sekt” i Apg 24:5. Än idag kallas kristna ofta för ”nasaréer” i Mellanöstern. På arabiska betyder ”Nasara” = ”kristen”.
- På ett sätt kan man se Jesus som en föraktad och obetydlig man från en byhåla i Galileen som dog en förnedrande död på ett kors. Men i ett annat perspektiv så är han Guds Son, världens Frälsare, som genom sin död och uppståndelse vände historiens gång och erbjöd frälsning åt alla som tror på honom.
- Filippus säger nästan ordagrant exakt samma som Jesus: ”Kom och se!”, vilket visar att han redan har lärt sig av Jesus. Dock skiljer det lite på grekiska, Jesus använder det grekiska ordet ”opsesthe”, som pekar framåt på en större uppenbarelse (hela hans liv, korset, uppståndelsen, etc). Filippus använder ordet ”ide”, en mer direkt, personlig och enkel inbjudan till Natanael. Jesus inbjudan att komma och se är en inbjudan till ett livslångt lärjungaskap där allt mer ska uppenbaras. Filippus inbjudan är en personlig inbjudan till en vän att få lära känna Jesus. Filippus kan inte visa allt det som Jesus kan visa, men Filippus kan leda en vän till Jesus så att han själv kan få en direkt relation med Jesus.
- På samma sätt behöver vi lära oss av Jesus att evangelisera på samma sätt som han! Vi behöver inbjuda människor till en relation med Jesus och låta dem själva få uppleva allt det som Jesus kan visa.
- Vi behöver också förstå att vi aldrig själva kan visa allt det som bara Jesus kan visa. Det finns ingen ersättning för en egen personlig relation med Jesus. Det enda vi kan göra är att peka på Jesus och försöka leda människor till en egen relation med honom.
- Nasaret var vid denna tid en obetydlig småstad i Galileen, kanske 400–500 invånare. Staden nämns inte i Gamla testamentet, vilket tyder på att staden inte hade satt några större spår i historien. Många förväntade sig dessutom att Messias skulle komma från Betlehem (Mika 5:2), inte från en okänd byhåla i Galileen. Vi vet också att galileer stack ut på grund av deras dialekt och förmodligen sågs på som ”simpla utbölingar”.
- 47 Jesus såg Natanael komma och sade om honom: ”Här är en sann israelit som är utan svek.”
- Natanael var rak, ärlig och sa precis vad han tänkte, samtidigt som han var genuin i sitt sökande efter Messias. Gud är inte rädd för ärliga, ifrågasättande frågor, så länge som vi har ett ärligt och sökande hjärta. Gud värdesätter ärlighet mer än perfektion. Att erkänna sitt tvivel är bättre än att låtsas ha en tro man inte har.
- När Jesus säger om Natanael att han är en ”sann israelit” så är det i en dubbel bemärkelse. För det första var han till det yttre född som en israelit. Men för det andra så var han ärlig i sitt hjärta angående Jesus. Att vara Guds folk handlar inte bara om att födas som en israelit utan också om att i sitt hjärta tro på Gud och leva rättfärdigt.
- Vi får med andra ord komma till Jesus med våra tvivel, med våra ifrågasättanden och våra ärliga frågor. Jesus till och med berömmer Natanaels ärliga ifrågasättanden.
- 48 Natanael frågade honom: ”Hur kan du känna mig?” Jesus svarade: ”Innan Filippus kallade på dig såg jag dig under fikonträdet.”
- Jesus såg Natanael innan Filippus hämtade honom till Jesus. Detta visar oss att Guds kallelse inte börjar med att någon tar kontakt med oss, utan Gud ser oss långt innan, när vi börjar tänka, fundera och kanske be. Gud har initiativet, söker oss och sänder människor till oss.
- Jesus såg Natanael ”under fikonträdet”, en liten detalj som rymmer en hel del symbolik. Fikonträdet var ett vanligt träd i Israel som man ofta satt under när man bad, studerade eller läste. Att sitta under ett fikonträd skulle kunna innebära att man i stillhet studerar Guds ord, reflekterar, ber och söker Guds vilja. Det kan mycket väl vara så att Gud såg Natanaels uppriktiga och ärliga funderingar, tog initiativ, sände Filippus och gav Natanael ett personligt möte med Jesus.
- 49 Natanael svarade: ”Rabbi, du är Guds Son, du är Israels kung!”
- Natanael gick onekligen snabbt från skepticism till bekännelse. Om vi utgår ifrån att fikonträdet tyder på att Natanael bedjande och reflekterande sökte Gud, så vet vi att Gud ”såg” honom där. Vi vet också att han var helt ärlig i sitt sökande och inte ifrågasatte för att vara negativ, utan för att han ville vara ärlig med sitt tvivel. När Natanael då förstår att Jesus vet allt detta förstår han att Jesus bara kan ha fått den informationen från Gud själv, vilket för Natanael snabbt leder till slutsatsen att Jesus måste vara Guds Son.
- Det verkar också som att det var avgörande för Natanael att Jesus ”såg” honom, inte att han nödvändigtvis fick svar på sitt intellektuella reflekterande. Ofta föds tron i hjärtat på grund av ett möte med Jesus, inte på grund av att man har kunnat reflektera sig fram till sanningen.
- 50 Jesus svarade honom: ”Du tror för att jag sade att jag såg dig under fikonträdet. Större saker än så ska du få se.” 51 Sedan sade han till honom: ”Jag säger er sanningen: Ni ska få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.”
- Jesus svarar på Natanaels bekännelse med en hänvisning till Jakobs dröm om stegen till himlen i 1Mos 28. Jesus säger i princip att han personligen är den ”stegen”, förbindelsen mellan himmel och jord. Jesus är vägen till Gud!
- Ett möte med Jesus leder till det sjunde steget i lärjungaskapet; en ny verklighet, att en ny andlig dimension öppnas i ens liv. Inte nog med att lärjungarna får följa Jesus, de kommer även att få se himmelriket mitt ibland dem genom helanden, mirakler, förvandlade liv, Guds röst, osv, osv.
- Sammantaget ser vi från den här texten att Gud kallar människor till sig på olika sätt. Tron föds inte genom argumentation utan genom ett personligt möte med Jesus. Detta möte kan ske genom en direkt kallelse, genom vittnesbörd från andra eller genom att vi själva uppriktigt och ärligt söker Gud. Gud ser vårt hjärta, våra frågor och våra tvivel. Gud tar initiativet och bjuder oss in i hans gemenskap, innan vi själva fullt ut vet vad vi söker. Från detta kan vi lära oss flera saker:
- Jesus frågade: ”Vad söker ni?” och utgick därifrån. Vi behöver möta människor där de är, lyssna på deras verklighet, frågor och det dem längtar efter innan vi presenterar evangelium.Jesus sa: ”Kom och se!” när han märkte att lärjungarna var intresserade. Tron börjar ofta med gemenskap och att själv få lära känna Jesus, inte genom religiösa debatter och argument. Nya människor behöver få se det kristna livet och lära känna Jesus på ett personligt sätt. Andreas ledde sin bror Petrus till Jesus. Små till synes obetydliga handlingar kan få stora livsförvandlande konsekvenser. Vi behöver inte själva ha alla svaren på alla människors frågor, det räcker om vi leder människor till Jesus så får de själva uppleva och lära känna honom.Jesus såg Natanael under fikonträdet innan Filippus hämtade honom. Gud ser vår längtan, vårt sökande och våra böner, och han möter oss där vi är.
- Filippus argumenterade inte med Natanaels fördomar om Nasaret utan lät det bli ingången till hans egen upptäckt av tron. Vi behöver förstå, acceptera och respektera att tron är en resa där människor steg för steg behöver få upptäcka vem Jesus är och få en egen personlig relation med honom.
- Jesus svarar på Natanaels bekännelse med en hänvisning till Jakobs dröm om stegen till himlen i 1Mos 28. Jesus säger i princip att han personligen är den ”stegen”, förbindelsen mellan himmel och jord. Jesus är vägen till Gud!