Lukas 6:20-26 – Saligprisningar och verop

Christian MölkLukas Leave a Comment

20Jesus lyfte blicken, såg på sina lärjungar och sade: ”Saliga är ni som är fattiga, er tillhör Guds rike. 21Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade. Saliga är ni som nu gråter, ni skall skratta. 22Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull. 23Gläd er på den dagen, ja, hoppa av glädje! Ty se, er lön blir stor i himlen. På samma sätt gjorde deras fäder med profeterna. 24Men ve er, ni rika! Ni har fått ut er tröst. 25Ve er, ni som nu är mätta! Ni kommer att hungra. Ve er, ni som nu skrattar! Ni kommer att sörja och gråta. 26Ve er, när alla människor talar väl om er! På samma sätt gjorde deras fäder med de falska profeterna.

  • Saliga är ni som är fattiga, er tillhör Guds rike.
    • Ordet ”salig” på grekiska är ”makarios” och betyder ungefär ”glad”, ”lycklig” eller ”lyckosam”. Men att vara ”salig” innebär inte att man är glad en liten stund för att sen bli ledsen när något tråkigt händer, utan den lycka som salighet är bärare utav är en lycka som står över svårigheter och som kan glädjas i Gud oavsett omständigheter.
      • Lägg väl märke till att det står ”saliga är ni…”. Den salighet som en medborgare i Guds rike utlovas är inte något som ligger i framtiden, utan något som vi har tillgång till redan här och nu!
    • Vi ser i Bergspredikan (Matt 5:3), att den fattigdom Jesus åsyftar inte nödvändigtvis är en materiell fattigdom, utan en andlig: ”Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket” (Matt 5:3).
      • Även den som är materiellt rik kan vara fattig i anden.
      • Det grekiska ordet för ”fattig” är ”ptochos” och betyder inte bara att man har dåligt med pengar, utan att man är helt utfattig som en tiggare på gatan.
      • Att vara utfattig innebär att man inte äger någonting själv utan är helt beroende av andra människors generositet. På samma sätt innebär andlig fattighet, att man inte äger någon andlig kraft i sig själv, utan är helt beroende av Guds generositet.
      • Att vara fattig i anden innebär alltså att man inser att man är beroende av Gud och ständigt kommer till honom för att be om hans generösa gåvor.
        • När vi tvärtom tror att vi är andligt rika och inte behöver Gud, då har vi heller inte tillgång till Guds rike.
      • Men även om Jesus här pratar om andlig fattigdom, så kan det vara värt att tillägga att materiell rikedom kan vara ett hinder för att närma sig Gud. Inte för att pengarna i sig självt är ett hinder, utan för att rikedomen skapar en bekvämlighet som gör att man inte vill närma sig Gud eller känner något behov av Gud.
  • 21Saliga är ni som nu hungrar, ni skall bli mättade.
    • Den som hungrar efter Gud som en vrålhungrig man hungrar efter mat kommer att göra allt för att få bli ”mätt”. Den som inte är hungrig anstränger sig heller inte speciellt mycket för att få sin hunger mättad.
      • Gud är inte långt borta från oss, det enda som egentligen hindrar oss från att möta Gud är vår egen bekvämlighet.
      • Jesu liknelse med mat är väldigt bra eftersom vi de facto är beroende av regelbunden mat för vår egen överlevnad och känner direkt när vi behöver få i oss mat.
        • På samma sätt bör vi inse att vi är beroende av att regelbundet få möta Gud, höra hans Ord, få förbön, osv. Vi bör också leva så nära Gud att vi direkt märker när vi inte har ”ätit” på länge.
  • Saliga är ni som nu gråter, ni skall skratta.
    • Att möta en helig Gud innebär också att man inser sin egen synd. Men den som på ett äkta sätt gråter över sin egen synd och ångrar sina misstag kommer snart att glädjas och skratta när man tar emot Guds förlåtelse!
  • 22Saliga är ni, när människor hatar er och stöter bort er, när de hånar och smutskastar er, allt för Människosonens skull. 23Gläd er på den dagen, ja, hoppa av glädje! Ty se, er lön blir stor i himlen. På samma sätt gjorde deras fäder med profeterna.
    • Det kan vara svårt att förstå att någon skulle vilja hata människor som är fattiga, hungrar och gråter, men tyvärr dröjde det inte lång tid innan de tidiga kristna fick lida förföljelse för sin tro.
    • Men även om vi kristna får lida för vår tro ska vi vara glada i vårt inre eftersom vi vet att vi kommer få vår lön i himlen.
    • Jesus ställer sina lärjungar i samma led som Gamla testamentets profeter. Gud har alltid kallat människor att följa honom och förkunna hans budskap, något som i princip alltid har lett till förföljelse.
  • 24Men ve er, ni rika! Ni har fått ut er tröst. 25Ve er, ni som nu är mätta! Ni kommer att hungra. Ve er, ni som nu skrattar! Ni kommer att sörja och gråta. 26Ve er, när alla människor talar väl om er! På samma sätt gjorde deras fäder med de falska profeterna.
    • Att vara rik, mätt och glad är ju normalt sett något väldigt positivt, men Jesus vänder upp och ner på detta resonemang. Om man har allt man behöver men inte tillhör Guds rike så är alla ens rikedomar bara fåfänglig världslig njutning.
      • Den som verkligen vill bli rik, mätt och hungrig bör söka detta hos Gud eftersom det endast är Gud som på djupet kan erbjuda detta.
      • Den person som är fattig, hungrig och gråter är mycket mer salig än den som är rik, mätt och glad, eftersom den personen tillhör Guds rike.

 

Copyright 2015 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
Svenska Folkbibeln om inte annat anges.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.