Markus 5:35-43 – Jesus uppväcker en död flicka

Christian MölkAndakter, Markus 1 Comment

35Medan han ännu talade kom några från synagogföreståndarens hus och sade: ”Din dotter är död. Varför besvärar du Mästaren längre?” 36Men Jesus fäste sig inte vid deras ord utan sade till föreståndaren: ”Var inte rädd. Tro endast.” 37Och han lät ingen följa med utom Petrus, Jakob och hans bror Johannes, 38och de kom till föreståndarens hus. Där såg han en orolig skara människor som grät och klagade högt. 39Han gick in och sade till dem: ”Varför skriker ni och gråter? Flickan är inte död. Hon sover.” 40Då hånskrattade de åt honom. Men han drev ut allesammans, tog med sig barnets far och mor och sina egna lärjungar och gick in där barnet låg. 41Och han tog barnets hand och sade till henne: ”Talita koum!” Det betyder: ”Lilla flicka, jag säger dig, stig upp!” 42Genast steg flickan upp och började gå omkring – hon var tolv år – och de blev utom sig av häpnad. 43Men han förbjöd dem strängt att låta någon få veta detta. Sedan sade han åt dem att ge henne något att äta.” 

  • Din dotter är död
    • Medan Jesus tog sig tid för att prata med kvinnan som varit sjuk i tolv år så dör Jairus tolvåriga dotter, en tydlig indikation på att dessa två berättelser hör ihop.
    • Jairus var synagogföreståndare och Jesus låter honom gå igenom en extrem lektion i vad det kan innebära att tro på Jesus.
    • Det måste onekligen ha varit extremt plågsamt för Jairus att stå och vänta på Jesus när hans dotter var så nära döden. Jairus ville skynda medan Jesus ville vänta.
      • Av detta kan vi lära oss att vi måste ödmjuka oss inför Gud och invänta hans tid. Om vi skyndar före Gud finns det en risk att vi går miste om den plan som Gud har förberett.
      • Av detta kan vi också lära oss att lita på att Gud vet vad han håller på med även om vi får vänta på miraklet. Gud vet bäst och vi gör bäst i att invänta hans tid.
  • Var inte rädd. Tro endast.
    • Jesus uppmanar Jairus två saker; att inte vara rädd utan istället tro. Ofta är det inte otro som är det största hindret för att kunna tro, utan rädslan över att inte veta hur det kommer att bli.
      • Alla omständigheter runtomkring pekade i en annan riktning, men Jesus vill att han ändå ska tro.
      • Tro och rädsla är sällan en bra kombination. Innan man kan tro på Jesus behöver man sluta vara rädd för alla omständigheter runtomkring som pekar i en annan riktning.
    • Helandet av kvinnan med blödarsjuka stärkte troligtvis Jairus tro och gjorde det lättare för honom att lita på Jesus.
      • På samma sätt kan vi idag stärka varandras tro genom att dela med oss av det Gud har gjort i våra liv.
  • Petrus, Jakob och hans bror Johannes
    • Dessa tre tillhörde den innersta kretsen runt Jesus.
  • Varför skriker ni och gråter?
    • På Bibelns tid var det inte helt ovanligt med inhyrda ”gråterskor” som förstärkte den tragiska situationen (Jer 9:17).
  • Flickan är inte död. Hon sover.
    • När en troende människa dör så kommer dess ande till Gud medan kroppen ”sover” i väntan på kroppens uppståndelse (1 Kor 15:50-55).
    • När Lazarus dog så kallar Jesus det för att han ”sover” (Joh 11:11-14).
  • Då hånskrattade de åt honom
    • Alla omständigheter pekade mot att Jesus hade fel. Folk till och med hånskrattade åt honom.
      • Dessa förödmjukelser är en del av det kristna livet även idag men den här berättelsen visar oss vem som i slutändan kommer att få det sista ordet.
  • Talita koum!
    • Jesus har makt över döden och ber flickan att resa sig upp.
    • Att detta gjorde ett starkt intryck på Petrus och gav honom en lektion i hur man uppväcker döda ser vi i Apostlagärningarna där Petrus uppväcker den döda Tabita med de snarlika orden ”Tabita, stå upp!” (Apg 9:40).
  • Genast steg flickan upp och började gå omkring – hon var tolv år – och de blev utom sig av häpnad.
    • Jairus och kvinnan med blödarsjuka kontrasterar varandra och ger oss två olika lektioner i tro.
      • Jairus var föreståndare för synagogan och hade en dotter som hade varit frisk i tolv år. Nu ber han offentligt och öppet om Jesus helande och hon blir helad när ingen ser på.
      • Kvinnan, vars namn är okänt, fick inte gå till synagogan pga hennes orenhet och hon hade varit sjuk i tolv år. Kvinnan gömmer sig och rör vid Jesus när ingen ser men blir helad när alla ser på.
  • Men han förbjöd dem strängt att låta någon få veta detta. Sedan sade han åt dem att ge henne något att äta.
    • Jesus ger två befallningar vilka tydligt visar Jesus föredömliga inställning; att inte upphöja sig själv utan istället hjälpa de små.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Comments 1

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.