Markus 8:31-33 – Jesus talar om sitt lidande

Christian MölkMarkus Leave a Comment

Därefter började Jesus undervisa dem om att Människosonen måste lida mycket och förkastas av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och uppstå efter tre dagar. Rakt på sak talade han om detta. Då tog Petrus honom till sig och började ivrigt säga emot honom. Men Jesus vände sig om, såg på sina lärjungar och tillrättavisade Petrus med orden: ”Gå bort ifrån mig, Satan! Det du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.”

  • Därefter började Jesus undervisa dem om att Människosonen måste lida mycket och förkastas av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och uppstå efter tre dagar.
    • Även lärjungarna hade en felaktig förförståelse och trodde att Messias skulle vara en mäktig konung som befriar Israel på ett världsligt sätt.
      • Därför börjar Jesus nu undervisa dem om hur det egentligen ligger till.
  • Då tog Petrus honom till sig och började ivrigt säga emot honom.
    • Petrus trodde och bekände att Jesus är Messias, men han hade en felaktig förförståelse av hur Messias skulle vara och kan därför inte acceptera den Messias som Jesus beskriver.
      • Jesus har precis berättat för lärjungarna att han kommer att lida, men Petrus tror inte på Jesus.
      • Jesaja har profeterat att Messias kommer att lida och dö för folkets skull (Jes 53), men Petrus ignorerar Guds ord.
  • Men Jesus vände sig om, såg på sina lärjungar och tillrättavisade Petrus med orden: ”Gå bort ifrån mig, Satan! Det du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.”
    • Om vår mänskliga bild av Gud inte passar är det vi som behöver ändra vår uppfattning, inte tvärtom.
      • Vi behöver tro på vad Jesus säger och lära oss Guds ord även om det inte stämmer med vår egen världsbild.
    • Petrus blir inte besatt av en demon, men däremot blir han påverkad av Satan, som försöker skapa en felaktig uppfattning om Jesus.
      • Det är min uppfattning att ingen kristen kan bli besatt av en demon eller oren ande, detta på grund av att när en person blir kristen så flyttar den helige Ande in i den människan och demoner kan inte besätta en kropp där den helige Ande bor (Rom 8:9). Däremot kan en kristen som inte är på sin vakt, bli påverkad och lurad av Satan och hans demoner (Matt 16:21-23). Jakob ger därför det goda rådet: ”Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.” (Jak 4:7).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.