Markus 15:21-32 – Jesus korsfästes

Christian MölkMarkus Leave a Comment

21 Simon från Cyrene, Alexanders och Rufus far, kom just in från landet. Honom tvingade de att bära Jesu kors. 22 Och de förde Jesus till Golgata, det betyder Huvudskalleplatsen. 23 De försökte ge honom vin tillsatt med myrra, men han tog inte emot det. 24 Och de korsfäste honom och delade hans kläder mellan sig och kastade lott om dem. 25 Det var vid tredje timmen som de korsfäste honom. 26 På anslaget stod vad han var anklagad för: ”Judarnas konung”. 27 Tillsammans med honom korsfäste de två rövare, den ene på hans högra sida, den andre på hans vänstra. 29 De som gick förbi hånade honom och skakade på huvudet och sade: ”Se på den! Han som skulle bryta ner templet och bygga upp det igen på tre dagar! 30 Hjälp dig själv och stig ner från korset!” 31 På samma sätt gjorde översteprästerna och de skriftlärda narr av honom och sade: ”Andra har han hjälpt, sig själv kan han inte hjälpa. 32 Messias, Israels konung, han borde nu stiga ner från korset, så att vi får se det och tro!” Också de som var korsfästa tillsammans med honom smädade honom.

  • Simon från Cyrene, Alexanders och Rufus far, kom just in från landet. Honom tvingade de att bära Jesu kors.
    • Cyrene var en stad i Nordafrika som hade en relativt stor judisk befolkning (Apg 2:10).
    • Troligtvis var Simon på besök i Jerusalem för att fira påsk med sina landsmän.
    • Det faktum att hans två söner nämns vid namn tyder på att de tillhörde lärjungarna (Rom 16:13).
    • Romarna brukade normalt sett låta den som skulle korsfästas bära sitt eget kors på vägen till avrättningen, men eftersom Jesus var så svårt gisslad så orkade han inte.
    • Simon Petrus har bara några timmar tidigare lovat att aldrig överge Jesus, men nu när Jesus behöver hjälp som mest, så är det en annan Simon som får hjälpa Jesus (Mark 14:27-31).
      • Det positiva med detta är ju att även om Jesu lärjungar överger Jesus, så har Gud fortfarande makt att genomföra sin plan även utan lärjungarna.
      • Det negativa med detta är att Petrus missade en ovärderlig ära och heder i och med att han inte var där han hade lovat att han skulle vara!
      • Även om Jesus erbjuder Petrus förlåtelse och upprättelse så går det inte att förneka att Simon Petrus här miste en fantastisk ära i att få hjälpa sin Mästare på vägen mot korset.
  • Och de förde Jesus till Golgata, det betyder Huvudskalleplatsen.
    • Platsen för Jesu korsfästelse är idag okänd men det finns två förslag på vart Golgata låg:
      • Gravkyrkan (Holy Sepulchre) som byggdes år 326 på den plats där den romerske kejsaren Konstantin och hans mor Helena trodde att Golgata låg.
      • Gordons Golgata (Garden Tomb) som General Gordon fann år 1883 vid en klippa som ser ut som en döskalle och har en grav och en trädgård (Joh 19:41).
  • De försökte ge honom vin tillsatt med myrra, men han tog inte emot det.
    • Det spetsade vinet hade en smärtstillande effekt, men Jesus vägrade ta emot det eftersom han ämnade genomgå korsfästelsen vid sina sinnens fulla bruk.
  • Och de korsfäste honom och delade hans kläder mellan sig och kastade lott om dem.
    • Korsfästning var en grym avrättningsmetod som användes för att så långsamt och smärtsamt som möjligt avrätta folk inför publik.
      • Korsfästning var så grymt att det var förbjudet att avrätta romerska medborgare på detta sätt. Korsfästningen var avsedd för slavar och för de värsta förbrytarna.
    • Normalt sett så gick korsfästelsen till på följande sätt:
      • Fången piskades så att ryggen var sårig och sönderriven.
      • Fången kläddes av och lades på marken.
      • Armarna spikades fast i korset som sen restes.
      • Fötterna spikades fast i korset.
      • Den kroppsställning man hade på korset gjorde att man kvävdes om man inte lyfte på sig, men eftersom man hade spikar i fötterna så var det extremt smärtsamt att lyfta på sig vilket gjorde att man till slut inte orkade och då dog av smärtorna eller svårigheterna att andas.
      • Korsfästa kunde hänga på korset i flera dagar. Om romarna ville snabba på döden så kunde de krossa lårbenen på de korsfästa så att de inte kunde lyfta på sig för att andas och på så sätt kvävdes till döds (Joh 19:31-32).
    • De romerska soldaterna uppfyller här Psalm 22:19.
  • På anslaget stod vad han var anklagad för: ”Judarnas konung”.
    • Romarna brukade på ett plakat namnge den korsfäste och skriva vad han var skyldig till.
    • Enligt Johannes så skrev Pilatus ”Jesus från Nasaret, Judarnas Konung” på hebreiska, latin och grekiska (Joh 19:19).
      • Om man tar initialbokstäverna från plakatet så blir det ”INRI” på latin och ”YHWH” på hebreiska.
      • Det judiska ledarskapet ville förgäves att Pilatus skulle ändra på den skrivna texten och kanske berodde det på att det såg ut som att de hade korsfäst Gud (Joh 19:21-22).
  • De som gick förbi hånade honom
    • Trots att de erkänner att Jesus har gjort gott så hånar de ändå honom.
    • Till och med de som är korsfästa tillsammans med Jesus hånar honom, även om den ene av rövarna så småningom ångrar sig och omvänder sig (Luk 23:39-43).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.