Markus 3:20-30 – Hädelse

Christian MölkMarkus Leave a Comment

20Sedan kom Jesus hem. På nytt samlades så mycket folk att han och hans lärjungar inte ens hade tid att äta. 21När hans anhöriga fick höra det, gick de ut för att ta hand om honom, eftersom man sade att han hade förlorat förståndet. 22Och de skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade: ”Han är besatt av Beelsebul. Med hjälp av de onda andarnas furste driver han ut de onda andarna.” 23Då kallade han dem till sig och talade till dem i liknelser: ”Hur kan Satan driva ut Satan? 24Om ett rike är splittrat kan det riket inte bestå, 25och om en familj är splittrad kan den familjen inte bestå. 26Om Satan gör uppror mot sig själv och kommer i strid med sig själv, kan han inte bestå. Då är det slut med honom. 27Ingen kan gå in i den starkes hus och plundra honom på det han äger utan att först ha bundit den starke. Sedan kan han plundra hans hus. 28Amen säger jag er: Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. 29Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.” 30De hade ju sagt att han hade en oren ande.

  • Han hade förlorat förståndet
    • När Jesus bodde i Nazareth betedde han sig som vilken annan människa som helst och när nu hans anhöriga får höra att han håller på med mirakler och inte äter så tror de att han har blivit galen.
  • Beelsebul
    • ”Beelsebul” betyder ”flugornas herre” och är namnet på en gammal kananeisk gud (2 Kung 1:2), och också ett annat namn på Satan.
  • Hur kan Satan driva ut Satan?
    • De skriftlärda menade att Jesus drev ut demoner med hjälp av demonernas furste; Satan.
    • Jesus svarar i liknelser och menar att det är absurt att Satan skulle driva ut sina egna demoner.
      • Om så skulle vara fallet skulle ju Satans rike splittras och hans makt snart vara slut.
    • Om man jämför med ett krig så kan man ju inte börja plundra förrän fienden är besegrad.
      • Jesus kommer att besegra Satan på korset.
  • Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.
    • Alla människor som kommer till Gud och ber om förlåtelse kommer att få det, det finns inga begränsningar.
      • Den enda begräsning för Guds förlåtelse som finns är om man självmant avstår från den efter att man har sett Guds kraft, förstår att det är Gud men ändå inte vill tro.
      • De skriftlärda hade sett Guds kraft men ville trots det inte gå med på att Jesus var från Gud.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.