Jona 2 – Jonas bön och räddning

Christian MölkJona Leave a Comment

1Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter. 2Och Jona bad till Herren, sin Gud, i fiskens buk. 3Han sade: ”Jag ropade till Herren i min nöd, och han svarade mig. Från dödsrikets buk ropade jag på hjälp, och du hörde min röst. 4Du kastade mig i djupet, mitt i havet, och strömmar omslöt mig, alla dina brottsjöar och vågor svepte över mig. 5Jag tänkte: Jag har drivits bort från dina ögon. Men jag skall åter få skåda ditt heliga tempel. 6Vatten omslöt mig ända upp till halsen, djupet omgav mig, sjögräs snärjde in mitt huvud. 7Till bergens grund sjönk jag ner, jordens bommar slöts för evigt bakom mig. Men du förde mig levande upp ur graven, Herre, min Gud. 8Medan min själ tynade bort i mig tänkte jag på Herren, och min bön kom till dig i ditt heliga tempel. 9De som håller sig till fåfängliga avgudar överger den nåd de fått. 10Med tacksägelse vill jag offra åt dig, vad jag har lovat vill jag infria. Frälsningen är hos Herren!” 11Och Herren talade till fisken och den kastade upp Jona på torra land. 

  • 1Men Herren sände en stor fisk som slukade Jona, och han var i fiskens buk i tre dagar och tre nätter.
    • Jesus säger i Matteus 12:40: “Ty liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter.”
      • Skillnaden mellan Jona och Jesus är dock att Jona hamnade där därför att han var olydig, men Jesus hamnade där därför att han var lydig ända in i döden.
      • Frasen ”tre dagar och tre nätter” var ett uttryck som inte nödvändigtvis behövde betyda exakt 3 hela dygn, utan kunde lika gärna betyda ett dygn plus delar av två andra dagar.
    • Vilken sorts fisk slukade Jona? Det finns framförallt två fiskar som är omnämnda för att ha slukat djur stora som människor som sen även har hittats levande i dess mage, och det är kaskelot och valhaj.
      • Dock missförstår man den här Bibelbokens poäng om man försöker hitta naturliga förklaringar på alla detaljer. Poängen med Jonas bok är att Gud har makt över allt, inte bara Israel. Gud har makt över havet och fiskarna och om han vill så kan han utföra ett omöjligt mirakel, som t.ex. att låta Jona överleva mirakulöst i en fisks mage i tre dagar.
        • Med andra ord; det finns alltså en liten vetenskaplig möjlighet till att detta skulle kunna ha hänt på ett naturligt sätt, men om man stirrar sig blind på detta så missar man poängen med att Gud har makt och kan göra det övernaturliga. Man gör alltså sig själv en björntjänst om man försöker förklara ett mirakel vetenskapligt, eftersom det då per automatik inte längre är ett mirakel, vilket i sin tur motsäger bokens poäng; nämligen att Gud har makt över allt.
  • 2Och Jona bad till Herren, sin Gud, i fiskens buk.
    • Vad händer när man blir kallad av Gud men inte vill göra Guds vilja?
      • Av Jona kan vi lära oss att Gud har många olika sätt att få oss att till slut vilja göra Guds vilja. Jona kämpar emot så mycket han kan, men till slut så inser han att han är chanslös mot Gud och böjer sig inför Guds vilja.
      • Jag minns när jag själv blev kallad av Gud att bli en Jesu lärjunge. Jag var 18 år och upplevde hur Gud kallade mig till att gå till kyrkan för att bli andedöpt. Jag kämpade emot i två veckor och var till slut tvungen att ge upp eftersom jag insåg att jag inte kunde säga nej till Gud. Rent teoretiskt hade jag en fri vilja och kunde säga nej, men i praktiken fanns det egentligen inget annat val än att göra som Gud ville. Då var det ett jobbigt beslut, men idag är det mitt livs bästa beslut.
  • 3Han sade: ”Jag ropade till Herren i min nöd, och han svarade mig. Från dödsrikets buk ropade jag på hjälp, och du hörde min röst.
    • Jona visste att Gud hade hört hans bön trots att han fortfarande befann sig i fiskens mage. Även om Jonas situation är lika eländig som förut så vet han nu att hans liv snart kommer att förändras. Gud kan ge oss en inre frid trots en yttre storm.
    • När vårt liv är som mest bedrövligt så kan det vara till oerhört stor välsignelse att få bekräftat från Gud att han har sett min situation och kommer att rädda mig. Även om räddningen inte kommer ögonblickligen så är det oerhört befriande och hoppfullt att få leva i tro på att situationen snart blir bättre. Då kan man till och med tacka Gud trots att man är i den mest klaustrofobiska och äckliga situation någon människa någonsin kan tänka sig; dvs. inuti en fisks mage.
  • 4Du kastade mig i djupet, mitt i havet, och strömmar omslöt mig, alla dina brottsjöar och vågor svepte över mig.
    • Jona inser att det egentligen inte var sjömännen som kastade honom i havet, det var Gud. Även om Jona försökte fly från Gud så gick det inte.
    • Jona får med egna ögon uppleva Psalm 139:
      • 7Vart skall jag gå för din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? 8Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där. 9Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, 10skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig. 11Om jag säger: ”Må mörker falla över mig och ljuset bli natt omkring mig”, 12så är inte mörkret mörkt för dig, natten skall lysa som dagen och mörkret vara som ljuset.” (Ps 139:7–12)
  • 5Jag tänkte: Jag har drivits bort från dina ögon. Men jag skall åter få skåda ditt heliga tempel.
    • Jona citerar flera Bibelversar från Psaltaren när han ber (Ps 18:7, Ps 42:8, Ps 31:22). Detta visar oss två saker:
      • Psaltaren är en alldeles utmärkt bönebok! Ibland kan det vara svårt att formulera sina böner och det är då inte fel att ta hjälp av Psaltaren, den innehåller ett oerhört stort register av känslor, situationer och omständigheter som vi alla kan känna igen oss i.
        • Bibeln är Guds ord till oss, bön är våra ord till Gud och Psaltaren är både och.
      • Jona var väl insatt i Guds ord. När han hade det som allra svårast så var det i Bibeln han fann sin tröst. Även om man inte alltid känner en hunger efter Guds ord så kommer man definitivt att tjäna på att läsa och studera Bibeln regelbundet.
    • Jonas största bekymmer är inte hans bedrövliga omständigheter, utan att han har kommit bort från Gud.
  • Frälsningen är hos Herren!
    • Jona bekänner att frälsningen är hos Herren Gud! Men detta gör Jona trots att han befinner sig i en bedrövlig situation, inuti en fisks mage. Jona visste att hans liv inte skulle sluta där, utan Gud skulle rädda honom.
      • På samma sätt kan vi bekänna att frälsningen finns hos Herren Jesus, trots att vår situation kanske inte är den mest perfekta. Även om livet är svårt och bedrövligt så vet vi att Gud kommer att rädda oss på Herrens dag.
  • 11Och Herren talade till fisken och den kastade upp Jona på torra land.
    • Det är lite komiskt att när Gud talar till fisken så gör fisken omedelbart exakt så som Gud vill, i motsats till när Gud talade till profeten Jona, som gjorde exakt tvärtom vad Gud ville.
      • Gud har kontroll och makt över hela världen; både hav och land, människor och djur. Men det är bara människor som medvetet motsätter sig Guds vilja.
    • Den profetiska boken Jona har framförallt två syften; dels att (1) visa Israel och omvärlden Guds kärlek och omsorg om hela sin skapelse, men också att (2) visa på relationen och samspelet mellan Gud och en person som har fått ett uppdrag av Gud.

Texten du precis läst ingår i boken ”Jona – Den ofrivillige missionären” och går att beställa från Bokshopen.

Jona

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.