Matteus 4:18-22 – Jesu första lärjungar

Christian MölkBibelkommentarer, Matteus Leave a Comment

18 När Jesus vandrade utmed Galileiska sjön, fick han se två bröder, Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas, kasta ut nät i sjön. De var fiskare. 19 Han sade till dem: ”Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare.” 20 Genast lämnade de näten och följde honom. 21 Han gick vidare och fick då se två andra bröder, Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes, där de satt i båten tillsammans med sin far Sebedeus och gjorde i ordning sina nät. Han kallade på dem, 22 och genast lämnade de båten och sin far och följde honom. 

  • När Jesus vandrade utmed Galileiska sjön, fick han se två bröder, Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas, kasta ut nät i sjön. De var fiskare.
    • Det här var inte första gången som Petrus, Andreas, Jakob och Johannes träffade Jesus, men det var första gången som Jesus kallade dem att lämna sitt arbete och följa honom.
    • Jesus kunde ha pratat med dem om detta när de träffades i synagogan, men han väljer medvetet att kalla dem när de är mitt uppe i sitt jobb, ett mönster som inte är helt ovanligt när Gud kallar sina tjänare.
      • David blev kallad när han vallade sina får.
      • Mose vallade sina får när Gud sig i den brinnande busken.
      • Matteus blev kallad när han samlade in pengar som tulltjänsteman.
      • Det verkar onekligen som att Gud gillar ansvarstagande arbetare.
    • Dessa fiskare blev nu Jesu ”lärjungar”, vilket inte var ett helt ovanligt lärosystem på den här tiden.
      • De som ville bli rabbiner blev ofta detta genom att först följa en rabbin för att lära sig. Istället för att bara sitta i en skolsal så fick man se, lära och praktisera.
      • Det finns dock en skillnad; den som ville bli rabbin sökte själv upp en rabbin att bli lärjunge hos, men Jesus gjorde tvärtom; han valde ut sina lärjungar.
        • Det är inte vi som väljer Gud, utan det är Gud som kallar oss och vi svarar antingen ja eller nej.
  • Genast lämnade de näten och följde honom.
    • Gud gillar när vi följer honom till 100%!
    • Flera av lärjungarna lämnade både sina jobb och sin pappa när de blev Jesu lärjungar.
      • Lärjungarna var troligtvis tonåringar (bortsett från Petrus) när Jesus kallade på dem.
        • Ett första argument för att lärjungarna var tonåringar är att man tror att aposteln Johannes skrev sitt evangelium så sent som år 80-100 e.Kr. vilket innebär att han inte kan ha varit så gammal när han blev en lärjunge.
        • Ett andra argument till att man tror att lärjungarna var tonåringar var att bara Jesus och Petrus betalar tempelskatten i Matteus 17:24-27. Enligt 2 Mose 30:14 så skulle bara män över 20 år betala denna skatt.
        • Ett tredje argument för att lärjungarna var unga var att det verkar till synes som att det bara var Petrus som var gift (Matt 8:14) och normalt sett så brukade man gifta sig ungefär vid 18 års ålder.
    • Behöver alla som vill bli Jesu lärjungar lämna allt, säga upp sig från sitt jobb och flytta hemifrån?
      • Jag tror att Gud kallar en del människor till just detta. Jag personligen har lämnat allt för att följa Jesus. Jag har lämnat mitt tidigare liv, jobb, osv, för att istället satsa heltid på att jobba för Jesus.
      • Jag tror inte att Gud kallar alla till detta. Det finns många som tjänar Gud mycket bättre än mig genom sitt normala jobb. Dock är jag övertygad om att alla behöver lämna något för att kunna följa Jesus.

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.