Matteus 4:23-25 – Jesus predikar i Galiléen

Christian MölkBibelkommentarer, Matteus Leave a Comment

23 Jesus vandrade omkring i hela Galileen och undervisade i deras synagogor och predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar och krämpor bland folket. 24 Ryktet om honom gick ut över hela Syrien, och man förde till honom alla som led av olika slags sjukdomar och plågor, besatta, månadssjuka och lama, och han botade dem. 25 Och mycket folk följde honom från Galileen och Dekapolis, från Jerusalem och Judeen och från andra sidan Jordan. 

  • Jesus … undervisade i deras synagogor och predikade evangeliet om riket och botade alla slags sjukdomar
    • Det är en viss skillnad på att ”undervisa” och att ”predika”. Det är samma budskap men framförs på olika sätt. ”Undervisning” riktar sig oftast till de som redan är troende, medan en ”predikan” mer handlar om att berätta om evangeliet för de som ännu inte har hört.
      • På Jesu tid kunde alla män undervisa i synagogan, ett system som både Jesus och Paulus nyttjade (Apg 19:8).
      • Ordet ”predika” kommer från det grekiska ordet ”keryx” som betyder ”härold”. En härold var en person som förkunnade ett ”budskap direkt från konungen”.
    • I paradiset innan syndafallet fanns det inga sjukdomar, men på grund av mänsklighetens syndafall så har sjukdomar kommit in i vår värld. Det är inte en människas personliga synd som skapar sjukdom, men sjukdom har drabbat mänskligheten som helhet på grund av synden.
      • Inte nog med att Jesus förlåter oss våra synder, han upprättar oss också så som det var innan syndafallet.
    • Än idag är församlingen kallad till att göra dessa tre:
      • Predika Guds rike i samhället.
      • Undervisa i kyrkan.
      • Be för de sjuka.
  • Och mycket folk följde honom
    • Jesus gick inte bara till det judiska folket. Här ser vi att hedningarna responderar kraftigt på Jesus under och undervisning.
      • Förmodligen blev de nyfikna på Jesus på grund av alla mirakler, vilket i sin tur gav Jesus en möjlighet att undervisa folket. Men många lämnade Jesus så småningom.
        • Visst kan man önska att det skulle ske mer mirakler i kyrkan så att det kommer många nyfikna sökare. Men om man bara följer Jesus för att han är häftig och för att man har sett ett mirakel så kommer man snart att lämna honom.
        • Jesus vill inte bara underhålla oss, han vill också undervisa oss och Jesus undervisning om omvändelse och dylikt kan vara oerhört utmanande och svårsmält.

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.