1 Sam 1:8-18 – Hannas desperata bön

Christian Mölk1 Samuelsboken, Andakter Leave a Comment

Nu grät Hanna och ville inte äta något. 8 Då sade hennes man Elkana till henne: ”Hanna, varför gråter du? Varför äter du inte? Varför är du så ledsen? Är inte jag mer för dig än tio söner?” 9 Sedan de hade ätit och druckit i Silo, reste sig Hanna och gick till Herrens tempel, där prästen Eli satt på sin stol vid dörren. 10 Hon var djupt bedrövad och började be till Herren under häftig gråt. 11 Hon gav ett löfte och sade: ”Herre Sebaot, om du vill se till din tjänarinnas lidande och komma ihåg mig och inte glömma din tjänarinna utan ge henne en son, då skall jag ge honom åt Herren för hela hans liv, och ingen rakkniv skall komma på hans huvud.” 12 När hon länge bad inför Herren, gav Eli akt på hennes mun. 13 Hanna talade i sitt hjärta, och bara hennes läppar rörde sig, men hennes röst hördes inte. Då trodde Eli att hon var drucken. 14 Därför sade han till henne: ”Hur länge skall du bära dig åt som en drucken? Se till att ruset går av dig!” 15 ”Nej, min herre”, svarade Hanna, ”jag är en hårt prövad kvinna. Vin och starka drycker har jag inte druckit, men jag utgöt min själ för Herren. 16 Tag inte din tjänarinna för en dålig kvinna, det är på grund av min stora sorg och smärta som jag har talat ända till denna stund.” 17 Då svarade Eli henne: ”Gå i frid och må Israels Gud ge dig vad du har bett honom om.” 18 Hon sade: ”Låt din tjänarinna finna nåd för dina ögon”. Så gick hon sin väg och tog sig mat och såg inte längre sorgsen ut.

  • 8 Då sade hennes man Elkana till henne: ”Hanna, varför gråter du? Varför äter du inte? Varför är du så ledsen? Är inte jag mer för dig än tio söner?”
    • Elkana försöker säkert vara snäll och tröstar Hanna med att säga ”Varför är du ledsen, du har ju mig?”
      • Inte nog med att Hanna var barnlös och mobbad, hon var även missförstådd av sin man.
  • 10Hon var djupt bedrövad och började be till Herren under häftig gråt.
    • Hanna befann sig i en mycket svår situation, och när det är som allra värst, då gör hon det enda rätta; hon vänder sig till Gud i bön.
    • Du kanske är i en besvärlig situation? Gör som Hanna; vänd dig till Gud.
  • 11 Hon gav ett löfte och sade: ”Herre Sebaot, om du vill se till din tjänarinnas lidande och komma ihåg mig och inte glömma din tjänarinna utan ge henne en son, då skall jag ge honom åt Herren för hela hans liv, och ingen rakkniv skall komma på hans huvud.”
    • Herre Sebaot betyder ”härskarornas Herre” eller ”arméernas Herre”.
      • Hanna kände sig attackerad av Peninna och dessutom missförstådd av sin egen man och hon kallar Gud Sebaot därför att hon vet att hur mycket attacker hon än får utstå, så är Gud alltid starkare.
    • Att ”ingen rakkniv skall komma på hans huvud” betyder att Hanna gjorde ett ”nasirlöfte” som är beskrivet i 4 Mose 6:1-8.
      • Att vara nasir innebar att man lät håret växa, att man avstod från starka drycker och att man var ”helgad åt Herren”.
      • En nästan identisk historia är berättelsen om Simson vars föräldrar också var barnlösa men som fick Simson och som då gjorde honom till en nasir (Dom 13:2-5).
      • Fyra kristna avslutar sitt nasirlöfte i Apg 21:23-24.
    • Hanna ger Gud ett löfte; om Gud ger henne en son, ska hon ge sonen tillbaka till Gud.
      • Men Gud hade redan en plan, Gud ville nämligen använda Samuel för att rädda hela Israel från filistéerna, men Gud tvingar sig aldrig på oss människor.
        • Gud vill att vi frivilligt ska ge det vi äger och har till Gud så att han kan använda det.
        • Hanna hade troligtvis bett den här bönen om att få ett barn många gånger, men det är först nu som hon verkligen lämnar allt till Gud, och det är precis det som Gud hela tiden har väntat på.
      • Jag tror inte att Hanna hade varit beredd att ge bort sin son på det här sättet om hon inte hade varit så här förtvivlad och desperat.
        • Så även om det kan upplevas jobbigt för stunden, så kan faktiskt Gud driva oss till ett läge, då du och jag är beredda att ge allt till Gud.
        • Det bästa hade ju naturligtvis varit om vi hade gett allt till Gud, innan vi är nere på våra knän, men oftast fungerar vi människor så, att så länge som allt i livet fungerar bra och livet är härligt, då tänker vi inte så mycket på Gud.
        • Men när livet kraschar samman och allt blir jobbigt, då är vi oftast snabba att vända oss till Gud.
        • Lika sega som vi människor är i att vända oss till Gud när livet går bra, lika snabba är vi i att vända oss till Gud när livet är jobbigt.
        • Vi borde lära oss att hitta en balans o vända oss till Gud både när det går bra i livet och när det går mindre bra.
  • 12 När hon länge bad inför Herren, gav Eli akt på hennes mun. 13 Hanna talade i sitt hjärta, och bara hennes läppar rörde sig, men hennes röst hördes inte. Då trodde Eli att hon var drucken. 14Därför sade han till henne: ”Hur länge skall du bära dig åt som en drucken? Se till att ruset går av dig!”
    • Inte nog med att Hanna är barnlös, mobbad av Peninna och missförstådd av sin man, nu får hon dessutom skäll av prästen!
      • Men när alla andra är emot Hanna, då är Gud med henne. När alla missförstår, då förstår Gud.
  • 15 ”Nej, min herre”, svarade Hanna, ”jag är en hårt prövad kvinna. Vin och starka drycker har jag inte druckit, men jag utgöt min själ för Herren. 16 Tag inte din tjänarinna för en dålig kvinna, det är på grund av min stora sorg och smärta som jag har talat ända till denna stund.” 17Då svarade Eli henne: ”Gå i frid och må Israels Gud ge dig vad du har bett honom om.”
    • Hanna försvarar sig och säger att hon inte alls har druckit, utan att hon ber i sorg.
      • Då svarar en förvånad Eli att Gud kommer att ge henne vad hon bett om!
      • Hanna blir glad och släpper då sorgen.
    • Tänk vad som hade hänt om Hanna inte hade vänt sig till Gud?
      • Då hade hon stängt inne sin sorg och förtvivlan i sitt hjärta.
      • Då hade hon inte fått sitt bönesvar.
      • Då hade hon, med tiden, blivit en bitter och arg människa.
    • Har du en sorg eller något liknande som du går och bär på?
      • Släpp ut det!
      • Vänd dig till Gud och gråt ut, lämna över din bön till Gud, stäng det inte inom dig.
  • 18 Hon sade: ”Låt din tjänarinna finna nåd för dina ögon”. Så gick hon sin väg och tog sig mat och såg inte längre sorgsen ut.
    • Hanna tror på prästens ord och går iväg glad!
      • På något sätt så förstod Hanna att det inte bara var prästen Elis ord utan att även Gud stod bakom.
      • Bara för att en präst eller pastor säger något, så måste det ju inte automatiskt stämma, men Hanna verkar ha fått en övernaturlig insikt i att det här var ett löfte från Gud!

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.