1 Sam 1:1-7 – Elkanas familj

Christian Mölk1 Samuelsboken Leave a Comment

1 I Ramatajim-Sofim i Efraims bergsbygd bodde en man som hette Elkana. Han var son till Jeroham, son till Elihu, son till Tohu, son till Suf, en efraimit. 2 Elkana hade två hustrur. Den ena hette Hanna och den andra Peninna. Peninna hade barn, men Hanna hade inga. 3 Elkana gav sig år efter år i väg från sin stad för att tillbe och offra åt Herren Sebaot i Silo, där Elis båda söner Hofni och Pinehas var Herrens präster. 4 Den dag Elkana bar fram sitt offer brukade han ge sin hustru Peninna och alla hennes söner och döttrar var sin del av offret. 5 Men åt Hanna gav han en dubbelt så stor del, ty han hade henne kär, även om Herren hade gjort henne ofruktsam. 6 För att göra henne upprörd brukade hennes medtävlerska retas mycket med henne, därför att Herren hade gjort henne ofruktsam. 7 Detta pågick år efter år. Varje gång Hanna gick upp till Herrens hus retades Peninna med henne på samma sätt.

  • Bakgrund
    • Profeten Samuel föds in i en väldigt besvärlig period i Israels historia, mitt emellan Domartiden och Kungatiden, för cirka 3000 år sedan.
    • Filistéerna hade invandrat från ön Kreta (Amos 9:7) och var militärt sett överlägsna Israel tack vare sina moderna vapen; svärd, sköldar och spjut.
    • Gud kunde naturligtvis själv ha stigit ner till jorden och hjälpt Israel, men i de allra flesta fall så vill Gud använda oss människor för att rädda oss.
      • I den här specifika situationen så har Gud tänkt använda Samuel för att rädda Israel, men Samuel är inte född än och hans mamma Hanna kan inte få barn…
  • 1I Ramatajim-Sofim i Efraims bergsbygd
    • Ramatajim-Sofim låg på en höjd cirka 4 mil norr om Jerusalem och kan vara Arimatea som Josef från Arimatea kom ifrån (Mark 15:43).
  • Silo
    • Staden Silo var under 400 år det religiösa centret i Israel innan Jerusalem. I Silo fanns tabernaklet och arken.
  • 2Elkana hade två hustrur.
    • Elkana var egentligen levit, men kallades efraimit eftersom han bodde i Efraim (1 Krön 6:16–30).
    • Även om Elkana hade två fruar så förespråkar inte Bibeln polygami, utan tvärtom, Gud vill att man ska vara en man och en kvinna i ett äktenskap (1 Mose 2:24).
    • Nästan varje gång som någon i Bibeln tar sig mer än en fru så slutar det med någon form av elände (1 Mose 21:8-21).
      • Bibeln är inte en berättelse om perfekta människor som aldrig gör fel, utan tvärtom så är Bibeln full av berättelser om människor som väldigt ofta gör sådant som Gud inte vill.
  • Peninna
    • Till en början så är det lätt att tro att Gud är orättvis när han ger mobbaren Peninna en massa barn, medan Hanna, som verkar vara en from kvinna, inte får några barn.
      • Men som tur är för oss allihopa, så är Gud god och kan mycket väl tänka sig att välsigna även människor som inte är perfekta, till och med sådana som beter sig illa.
      • Om Gud skulle lämna oss och helt sluta välsigna oss så fort som vi är taskiga mot någon så skulle ingen människa kunna ha någon relation med Gud alls.
  • Hanna
    • Det var Herren som hade gjort Hanna barnlös (se fler exempel på detta: 1 Mose 20:18, 1 Mose 29:31, 1 Mose 30:22).
      • Gud är inte en avlägsen Gud som bara lyssnar på våra böner om vi skriker tillräckligt högt. Gud är inte bara kungars och pastorers Gud. Gud är delaktig även i en enkel och barnlös kvinnas liv.
      • Till en början kan det verka hjärtlöst av Gud att göra Hanna barnlös, men Gud har alltid ett syfte med det han gör och ser alltid längre än vad vi gör.
      • Tänk dig ett hungrigt barn som skriker efter mackor. I ugnen står barnets favoritmat och är snart färdigt och om barnet bara väntar så blir det snart favoritmaten. Om barnet äter sig mätt på mackor så missar den ju det veckans godaste middag. Om man inte ser det längre perspektivet är det lätt hänt att man missar vad Gud vill ge.
    • Många människor kan nog till viss del känna igen sig i Hannas situation; att bli mobbad och att vara barnlös. Men för att till fullo förstå Hannas besvärliga situation måste vi förstå att läget för en kvinna i Israel vid den här tiden inte var samma som för en kvinna i Sverige idag.
      • Idag kan en kvinna skaffa sig en utbildning och ett jobb och ha ett bra och innehållsrikt liv även utan barn. Men på Hannas tid så handlade livet om att skaffa barn åt sin man så att han får arvingar så att hans namn kan leva vidare.
      • För Hanna var det inte bara en personlig sorg att vara barnlös, utan hon kände förmodligen av pressen från hennes man, släkten och människor runtomkring. 

 

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.