Markus 14:3-9 – En kvinna smörjer Jesus

Christian MölkMarkus Leave a Comment

När Jesus var i Betania och låg till bords i Simon den spetälskes hus, kom en kvinna som hade en alabasterflaska med dyrbar äkta nardusolja. Hon bröt upp flaskan och hällde ut oljan över hans huvud. Några blev upprörda och sade: ”Varför detta slöseri med oljan! Den hade man kunnat sälja för mer än tre hundra denarer och ge åt de fattiga.” Och de grälade på henne. Men Jesus sade: ”Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och när ni vill kan ni göra gott mot dem, men mig har ni inte alltid. Hon har fullgjort sin uppgift. I förväg har hon smort min kropp till begravningen. Amen säger jag er: Överallt i världen där evangeliet predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.”

  • När Jesus var i Betania och låg till bords i Simon den spetälskes hus, kom en kvinna som hade en alabasterflaska med dyrbar äkta nardusolja.
    • Simon den spetälske kan ha varit den spetälske som Jesus helade i Mark 1:40–41.
    • Enligt Johannes så hette denna anonyma kvinna Maria och var syster till Marta och Lazarus (Joh 12:1-8).
  • Hon bröt upp flaskan och hällde ut oljan över hans huvud.
    • Alabasterflaskorna hade en lång och smal hals som bröts när oljan skulle användas.
    • Det var en judisk sed att smörja sina gästers huvud vid festligheter (Ps23:5, Luk7:46).
  • Några blev upprörda och sade: ”Varför detta slöseri med oljan! Den hade man kunnat sälja för mer än tre hundra denarer och ge åt de fattiga.”
    • En denar var ett romerskt silvermynt som motsvarade en dagslön för en arbetare. Maria förbrukade med andra ord nästan en hel årslön på Jesus.
    • Maria visade sin tillgivenhet till Jesus och detta skapar avundsjuka och irritation bland övriga lärjungar. Av detta bör vi idag lära oss att inte se ner på människor som öppet visar sin kärlek till Jesus, även om de gör det på ett sätt som vi tycker är opassande.
  • Men Jesus sade: ”Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig.”
    • I Guds rike råder inte samma förutsättningar som i världen. I Guds rike är varför man gör något viktigare än hur mycket det kostar.
      • Jesus kritiserar lärjungarna för att de såg på denna situation med världsliga ögon och berömmer istället Maria för att hon visade en enorm tillgivenhet och kärlek.
    • Maria svarar inte själv på påhoppen utan låter istället Jesus försvara henne.
  • I förväg har hon smort min kropp till begravningen.
    • Att Jesus snart skulle dö var ingen nyhet för lärjungarna, Jesus hade berättat det för dem flera gånger (Mark 8:31–33, Mark 9:30–32, Mark 10:32-34).
      • Skillnaden mellan lärjungarna och Maria var att lärjungarna inte trodde på Jesus när han sa att han skulle dö (Mark 8:31–33) medan Maria lyssnade på Jesus, trodde på honom och nu handlade i enlighet med sin tro och därför smorde honom inför hans död. 

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.