Markus 7:24-30 – En hednisk kvinnas tro

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

24 Sedan begav han sig därifrån och kom till Tyrus område. Där gick han in i ett hus. Han ville inte att någon skulle få veta det, men det kunde inte hållas hemligt. 25 En kvinna, vars dotter hade en oren ande, fick höra talas om honom, och hon kom genast och föll ner för hans fötter. 26 Det var en grekisk kvinna av syrisk-fenicisk härkomst. Hon bad att Jesus skulle driva ut den onde anden ur hennes dotter. 27 Jesus sade till henne: ”Låt barnen först få äta sig mätta. Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” 28 Hon svarade honom: ”Herre, hundarna under bordet äter också av barnens smulor.” 29 Då sade han till henne: ”För de ordens skull säger jag dig: Gå! Den onde anden har farit ut ur din dotter.” 30 Och hon gick hem och fann barnet ligga på bädden. Den onde anden hade farit ut.

  • Tyrus
    • Tyrus var en viktig hamnstad i Fenicien (dagens Libanon).
  • Han ville inte att någon skulle få veta det, men det kunde inte hållas hemligt.
    • Vi har sett tidigare i Markus att Jesus har försökt dra sig undan folksamlingarna för att få vila upp sig och kunna undervisa lärjungarna lite mer ostört (Mar 6:32–34).
      • Eftersom Jesus tidigare har misslyckats med att dra sig undan beger han sig nu bort från judiska områden och vistas bland hedningar i förhoppningen om att ingen ska känna igen honom.
      • Jesus fokus var normalt sett på de förlorade fåren av Israels hus (Matt 15:24).
    • Vart Jesus än går blir han känd.
      • På samma sätt bör vår tro på Jesus göra att folk runtomkring direkt känner igen Jesus i oss.
  • En kvinna, vars dotter hade en oren ande, fick höra talas om honom, och hon kom genast och föll ner för hans fötter.
    • Kvinnan visar tecken på att vara desperat genom att hon genast kommer fram till Jesus men hon visar samtidigt stor respekt inför Jesus genom att falla ner inför honom.
    • Den här kvinnans grannar hade besökt Jesus men tyvärr hade hon själv inte haft möjlighet att leta upp honom (Mark 3:8).
      • Nu när Jesus plötsligt dyker upp så spiller hon ingen tid och skyndar för att få möta honom.
  • Det var en grekisk kvinna av syrisk-fenicisk härkomst.
    • Här visar Markus med all önskvärd tydlighet att hon var en hedning, d.v.s. en ”icke-jude”.
      • Begreppet ”hedning” (goyim på hebreiska) har sin bakgrund i att Israels folk inte tilläts ha något samröre med de sju folk som bodde i Kanaans land när Josua invaderade (2 Mose 23:28-33).
      • Även om det inte står så i Gamla Testamentet så var det på Jesu tid ovanligt för judar att ha något samröre med hedningar eftersom de enligt ovan nämnda de äldstes stadgar (och senare även nerskrivet i Mishna) ansågs ”orena”.
        • Jesus visar genom att besöka detta hedniska område att han inte lyder denna judiska tradition.
        • Gud visar för Petrus att han och de andra kristna inte ska se på hedningar som att de är ”oheliga” eller ”orena” (Apg 10:28).
  • ”Låt barnen först få äta sig mätta. Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.”
    • Generellt sätt så symboliserar ”barnen” judarna, och ”hundarna” hedningarna.
      • Jesus uppdrag och mission var riktat först och främst till det judiska folket (Matt 15:24, Apg 13:46, Rom 1:16).
      • Paulus undervisar i Efesierbrevet att den mur som skiljde judar och hedningar åt har rivits ner i och med Jesus död på korset. Men eftersom Jesus vid detta tillfälle ännu inte hade dött på korset så får hedningarna vänta (Ef 2:11–22).
      • Efter att skiljemuren var nedriven var det dags för Jesus att sända iväg sina lärjungar till hedningarna och göra alla folk till lärjungar (Matt 28:19).
    • Både bland judar och hedningar så var ”hund” ett väldigt negativt skällsord förknippat med lösdrivande vildhundar.
      • Jesus använder dock inte det vanliga ordet för hund utan kallar henne ordagrant ”lilla hundvalp”, i en mycket positivare bemärkelse.
      • Jesus liknelse visar alltså att även om det är skillnad på barn och hundvalpar så ryms båda inom ett hushåll och båda får den mat de behöver.
    • I det här specifika fallet så symboliserar ”barnen” Jesus lärjungar, och ”hundarna” symboliserar kvinnan och hennes dotter.
      • Jesus hade troligtvis kommit till detta område för att få vara ensam med sina lärjungar och undervisa dem lite mer privat.
        • Kvinnan insisterar på att även om Jesus ger lärjungarna ”bröd” så kan faktiskt hushållets hundvalpar samtidigt få lite smulor.
    • Jesus utmanar kvinnan att se att även om judarna får höra om Jesus först, så har även hedningarna tillgång till Jesus. Om hon tror på detta så kommer hon också att få det som hon ber om.
  • Hon svarade honom: ”Herre, hundarna under bordet äter också av barnens smulor.”
    • Den här kvinnan förstår att Jesus inte avvisar henne när han svarar henne med denna liknelse.
    • Kvinnan kombinerar en orubblig tro på att Jesus kan göra mirakel med ett ödmjukt accepterande av att hon bara är en liten hundvalp.
      • Hon inser sin egen litenhet och accepterar sin position men vägrar överge sin tro på Gud och insisterar på att Han ska ingripa i hennes situation.
      • Om man närmar sig Gud med respekt och inser sin egen litenhet uppmuntrar Bibeln oss att stå på oss och hänvisa till Guds godhet och insistera på att han ger oss det vi ber om.
  • Och hon gick hem och fann barnet ligga på bädden. Den onde anden hade farit ut.
    • Den namnlösa kvinnan är ett fantastiskt exempel på en god förebedjare.
      • Hon tar aktivt över en annan persons problem och ber Jesus om hjälp.
      • Hon trodde verkligen att Jesus kunde hjälpa genom att be honom om detta.
      • Hon är desperat genom att hon genast kommer fram till Jesus.
      • Hon visar stor respekt inför Jesus genom att falla ner inför honom.
      • Hon ger sig inte när Jesus till en början ger ett till synes avvisande svar.
      • Hon accepterar ödmjukt att Jesus kallar henne för liten hundvalp.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.