Luk 8:40-56 – Jairus dotter och kvinnan med blödarsjuka

Christian MölkBibelkommentarer, Lukas Leave a Comment

  • 40 När Jesus kom tillbaka välkomnade folket honom, eftersom alla väntade på honom. 41 Då kom det fram en man som hette Jairus och var föreståndare för synagogan. Han föll ner för Jesu fötter och bad honom komma hem till honom, 42 för han hade en enda dotter, i tolvårsåldern, och hon var döende. På vägen dit trängde sig folkmassan nära Jesus.
    • Efter de dramatiska händelserna i gerasenernas land där folket ville att Jesus skulle lämna dem möter Jesus en helt annan attityd gentemot honom när han återvänder till sin hemstad Kapernaum (Matt 9:1): synagogans föreståndare Jairus bjuder hem Jesus till sig. Ofta är det så att vårt hjärtas jordmån avgör hur mycket av Jesus vi kan ta emot. Om vi välkomnar Jesus in i våra liv så kommer vi att få se mer av andlig tillväxt, helande och helgelse.
      • I sin roll som föreståndare för synagogan var Jairus en högt uppsatt och respekterad person i samhället. En synagogföreståndare var inte en präst, utan hade mer uppgiften att administrativt hålla ordning på synagogan, bestämde vem som skulle läsa Skriften och undervisa och såg till så att de religiösa reglerna efterlevdes.
        • Det är därför anmärkningsvärt att Jairus faller ner inför Jesus och ber. Det visar oss att oavsett status så är alla vi människor lika inför döden. Ingen position eller makt kan ersätta behovet av Guds hjälp. En viktig lärdom för oss alla är att vi behöver förhålla oss ödmjuka inför Jesus, framförallt om vi har en hög position.
      • Eftersom det står att Jesus ”kom tillbaka” är det mycket troligt att det är i Jesu hemstad Kapernaum detta utspelar sig. I och med att Jairus var synagogas föreståndare i Jesus hemstad Kapernaum är det mycket troligt att de redan haft en hel del med varandra att göra.
        • Eftersom Jesus ofta undervisade i Kapernaums synagoga och har utfört en del mirakler där tidigare (Luk 4:31-37), så innebär det att det förmodligen är denne Jairus som har släppt fram Jesus. Jairus hade med andra ord redan en positiv hållning gentemot Jesus i sin roll som föreståndare för synagogan. Men nu kommer han till Jesus inte som en föreståndare, utan som en pappa till en dödssjuk dotter. Tron blir inte längre bara institutionell och teoretisk för Jairus, utan väldigt personlig.
    • Nu inleds en sammanhängande berättelse där Jesus vill lära oss två lektioner i tro. Kontrasten mellan de två berörda personerna är stor:
      • Jairus är föreståndare för synagogan, är en religiös ledare, väl respekterad i samhället. Kvinnan med blödningar är en namnlös kvinna som tvingas leva utanför samhället på grund av sin sjukdom.
      • Jairus dotter har varit frisk i tolv år. Kvinnan har varit sjuk i tolv år.
      • Jairus vädjar till Jesus öppet inför alla, men får sitt helande i det fördolda. Kvinnan smyger fram till Jesus i det fördolda, men får sitt helande öppet inför alla.
    • Dessa kontraster visar oss att Guds kraft verkar både offentligt och i det fördolda. Det som dock förenar Jairus och kvinnan är att de söker sig till Jesus för ett helande.
  • 43 Där fanns en kvinna som hade haft blödningar i tolv år och inte kunnat bli botad av någon.
    • Kvinnan hade levt med samma lidande i tolv år. Sjukdomen var inte bara fysiskt plågsam, utan gjorde henne rituellt oren enligt Mose lag (3Mos 15:25–27). Hon levde i social och andlig isolering, fick inte delta i samlingar eller gå till synagogan. Hon ansågs rituellt ”smitta”, vilket innebar att alla som rörde henne eller kom i kontakt med henne också blev rituellt oren tills reningsritualen utförts.
      • Den som var ansvarig för att kvinnan med blödarsjukan inte deltog i synagogans gemenskap var Jairus. Som synagogans föreståndare var det Jairus jobb att se till så att hon inte deltog i gudstjänstlivet, eftersom det var förbjudet enligt Mose lag. Rent teoretiskt skulle en situation ha kunnat uppstå där Jesus ska predika och hela människor i Kapernaums synagoga, men Jairus hindrar kvinnan med blödarsjuka från att komma in eftersom hon är rituellt oren. Det kan alltså ha varit Jairus som tidigare har hindrat kvinnan med blödarsjuka att möta Jesus och bli helad. Nu är det plötsligt kvinnan som hindrar Jairus dotter från att möta Jesus och bli helad.
      • Det är intressant att notera att kvinnan varit sjuk i samma antal år som Jairus dotter levt. Detta är inte bara en tillfällighet. Lukas låter de två berättelserna vävas samman för att visa på en parallell: En vuxen kvinna som lidit i tolv år är en bild av långvarigt lidande och marginalisering. Ett tolvårigt barn som dör är en bild av livets början som brutits av. Jesus är svaret både för den som kämpat länge och för den som står i livets början.
    • I Markus berättelse betonas att hon lidit hos många läkare och blivit ruinerad. Lukas – som själv var läkare (Kol 4:14) – framställer det mildare: ingen hade kunnat bota henne.
      • Människans oförmåga står i kontrast till Jesu förmåga. Oavsett våra olika vägar för att söka hjälp, är det bara Gud som kan ge fullständigt helande och frälsning.
  •  44 Hon kom bakifrån och rörde vid hörntofsen på hans mantel, och genast stannade hennes blödning.
    • Kvinnan hade en desperat tro – om hon bara fick röra vid Jesus skulle hon bli frisk.
    • Enligt Mose lag skulle en oren kvinna inte befinna sig i en folkmassa. Genom att smyga sig fram bröt hon både mot religiösa normer och sociala förväntningar. Trots detta valde hon att riskera fördömandet för att möta Jesus. Ibland krävs mod att närma sig Jesus, även när omgivningen tycker att man inte har rätt att göra det.
    • Enligt Mose lag skulle kvinnans beröring göra Jesus oren (3Mos 15:19–27). I stället sker det motsatta: hennes orenhet försvinner, och hon blir ren. Detta är evangeliets logik: när vi ”rör vid” Jesus med våra synder, skammen och orenheten, så smittas inte han – i stället smittas vi av hans helighet och liv. Teologiskt sett pekar detta fram emot korset: “Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud.” (2Kor 5:21)
  • 45 Jesus frågade: ”Vem var det som rörde vid mig?” Alla nekade, och Petrus sade: ”Mästare, hela folkmassan trycker och tränger sig inpå dig.” 46 Men Jesus sade: ”Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig.”
    • Många människor trängde sig på Jesus, men bara kvinnan berörde honom på ett sätt som gjorde att ”kraft gick ut ur” honom.
      • Det är skillnad på att vara nära Jesus av vana – och att röra vid honom i tro.
      • Man kan gå i kyrkan i åratal utan att något händer, men den som i tro söker Jesus blir förvandlad.
    • Petrus försöker bagatellisera Jesu fråga: ”Mästare, hela folkmassan trycker och tränger sig inpå dig”. Men Jesus vet att det var ett unikt möte.
  •  47 När kvinnan insåg att hon var upptäckt, kom hon darrande fram och föll ner för honom. Hon förklarade inför allt folket varför hon hade rört vid honom och hur hon genast hade blivit botad.
    • Kvinnan kallas fram i offentligheten. Jesus kunde ha låtit henne gå i hemlighet, men han vill att hennes helande ska synliggöras. Full frihet och helande uppnås först när hon bekänner vad som hänt inför alla. Genom sitt vittnesbörd förvandlas skam till ära, och andra får se Guds kraft i handling. Hon som under tolv år levt i skam och isolering får nu tala öppet om sitt helande. Jesus nöjer sig inte med ett tyst mirakel – han vill återupprätta hennes värdighet mitt i gemenskapen. Genom att öppet bekänna sin tro blir hennes förvandling till ett levande vittnesbörd som kan stärka andras tro. Där hon tidigare varit utestängd från folket får hon nu en plats bland dem – inte längre som oren, utan som helad och upprättad.
  • 48 Jesus sade till henne: ”Min dotter, din tro har frälst dig. Gå i frid.”
    • Jesus kallar henne ”min dotter” – det enda stället i evangelierna där Jesus direkt tilltalar en kvinna så. Från att ha varit anonym, förkastad och isolerad blir hon nu erkänd som en del av Guds familj. Efter år av utanförskap får hon en identitet: inte längre ”den orena kvinnan”, utan ”Guds dotter”. Det är ett starkt budskap även i vår tid: Jesus återupprättar kvinnors värde och ger dem en plats i Guds familj.
    • Jesus förklarar att det inte var en magisk beröring av kläderna som botade henne, utan hennes tro på honom.
      • Tron kan vara bristfällig eller blandad med missförstånd – men om den är riktad till Jesus leder den till frälsning.
    • Ordet σέσωκέν σε (”har frälst dig”) kan både betyda ”botat”, ”hel” och ”räddad/frälst”. Hon kom för ett kroppsligt helande – men Jesus ger henne något större: frälsning. Kvinnan blev inte bara fysiskt helad, hon blev också själsligt frälst och fick nu bli en del av den religiösa gemenskapen; hon blev ”hel”. Hennes relation både till Gud och till människor blev återställd.
      • Många människor söker Jesus för praktisk hjälp, men får också möta honom som Frälsaren.
  • 49 Medan han ännu talade, kom någon från synagogföreståndarens hus och sade: ”Din dotter är död. Besvära inte Mästaren mer.”
    • För Jairus måste det ha varit en fruktansvärd väntan på Jesus när han pausade promenaden hem till Jairus för att ta tid för kvinnan med blödarsjukan. Att dessutom få höra att hans dotter har dött måste ha fått Jairus värld att rasa samman fullständigt.
  •  50 Jesus hörde det och svarade honom: ”Var inte rädd. Bara tro, så blir hon räddad.”
    • Jairus var en religiös ledare, han var synagogans föreståndare. Jesus ger honom här en rejält stor lektion i tro. Men tack vare att han har sett Jesus bota kvinnan med blödarsjukan så har hans tro förmodligen vuxit.
      • Det är därför det är så viktigt att vi delar med oss av våra vittnesbörd om vad Gud har gjort i våra liv – det stärker andras tro!
  • 51 När han kom fram till huset lät han ingen följa med honom in utom Petrus, Johannes och Jakob och flickans far och mor.
    • Jesus låter bara en begränsad grupp följa med in för att vara med om helandet; för det första naturligtvis flickans föräldrar, och för det andra de ledande lärjungarna som behöver förberedas för framtida uppdrag.
    • Vi vet också från vers 53 att det fanns en tvivlande och hånskrattande atmosfär. Kanske vill Jesus skydda flickans familj från detta så mycket som möjligt och hantera situationen med respekt. Ibland passar det sig helt enkelt inte att det blir offentliga spektakel av Guds mirakler, en del upplevelser bör man hålla för sig själv.
  •  52 Alla grät och sörjde henne. Men Jesus sade: ”Gråt inte. Hon är inte död, hon sover.”
    • Det var inte helt ovanligt med inhyrda gråterskor som förstärkte sorgen (Jer 9:17).
    • Oavsett om man blir uppväckt eller inte, så är döden inte slutet – kroppen ”sover” tills uppståndelsen (1 Kor 15:50–55, Joh 11:11–14). Detta ger oss hopp om Guds makt över både död och liv, oavsett utgång så kommer Gud alltid att få sista ordet.
  • 53 Då hånskrattade de åt honom, för de visste att hon var död.
    • De hånskrattade åt Jesus därför att de bara såg till det yttre; att flickan var död. De kunde inte föreställa sig att Jesus hade makt över döden. Tyvärr är det allt för lätt att bedöma situationer och enbart gå efter vad man ser med ögonen, och inte se på en situation med trons ögon.
  • 54 Men han tog flickans hand och ropade: ”Flicka, stå upp!”
    • Jesus tar fysiskt tag i flickans hand och talar till henne.
      • Detta visar oss att Jesus möter oss där vi är, med både fysisk och personlig omsorg. Vi är inte ensamma i vår sårbarhet, utan Jesus håller oss i handen.
      • Detta visar oss att Guds verk ofta sker genom både ord och handling i kombination. Vill vi se Guds verk framskrida behöver vi både förkunna Bibeln med ord och leva ut det kristna livet i praktisk handling.
  •  55 Hennes livsande återvände, och hon reste sig genast. Sedan sade han till dem att ge henne något att äta.
    • En av mina starkaste minnen från min cancerbehandling är när kroppen började må bra igen och jag kunde känna smak igen. Jag minns vilken glädje det var när jag för första gången kunde njuta av en pizza igen!
      • Att äta mat är ett konkret tecken på att den lilla flickans kropp nu fungerar normalt igen. Hon är inte bara väckt till liv, utan hennes kropp har återtagit sina naturliga funktioner igen. Guds helande gäller inte bara själen, utan hela människan.
        • När Jesus helade kvinnan med blödarsjukan betonade han att hon inte bara blivit fysiskt helad, utan även själsligt. När Jesus nu har botat den lilla flickan så betonar han att hennes livsande inte bara har kommit tillbaka, hon har också blivit bättre rent fysiskt. Både kvinnan med blödarsjuka och den lilla flickan blev ”hela” och ”helade”.
  • 56 Hennes föräldrar var helt utom sig av häpnad. Men Jesus befallde dem att inte tala om för någon vad som hade hänt.
    • Det är intressant att kvinnan med blödarsjuka smyger fram till Jesus i det fördolda, men får sitt helande öppet inför alla, samtidigt som Jairus vädjar till Jesus öppet inför alla, men får sitt helande i det fördolda. Jesus avgör vad som ska vittnas om öppet och vad som vi bör hålla för oss själva.
Dela

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.