Hur förstår man Paulus brev?

Christian MölkTeologi Leave a Comment

Nästan varje gång jag är involverad i en diskussion om Bibeln med personer som inte är aktiva i en kyrka så brukar detta med Paulus brev komma upp. Paulus skrev ju lite märkliga saker och ska man ta honom bokstavligen så måste ju exempelvis män ha kortklippt hår och kvinnor långt. Ska man verkligen lyssna på en person som har åsikter om vilken frisyr man har?? Vad har han med det att göra?? Vi återkommer till det där med frisyrer, men först tänkte jag gå igenom hur jag tänker att man ska förstå Paulus.

För det första: man måste förstå den ”lokala situationen”. Paulus skrev alltid sina brev till en viss grupp med människor som levde i en viss situation och i en viss kultur, ofta väldigt olik vår egen svenska kultur. Detta är svårt att som vanlig Bibelläsare känna till, men det går ibland att förstå utifrån texten, men oftast behöver man hjälp av ett Bibellexikon.

För det andra: man måste förstå det ”specifika problemet”. Paulus försöker ofta lösa något problem eller någon kris i den församling han riktar sitt brev till. Att exakt förstå vad för slags problem det fanns på den lokala orten är ungefär som att lyssna på någon som pratar i telefon och försöka lista ut vad personen i andra änden säger. När Paulus ger en instruktion så beror det oftast på att det fanns ett specifikt problem i den lokala situationen som föranledde att Paulus skrev om just detta.

För det tredje: man måste förstå de ”bakomliggande principerna”. Man kan inte alltid tolka Paulus bokstavligt, utan man måste förstå vad Paulus menar. Annars kan teologin bli ruskigt konstig. Vilket den ju faktiskt har blivit ibland i våra svenska nutida församlingar :)

Låt mig nu ta ett exempel, Paulus skriver ju till församlingen på Kreta att de äldre kvinnorna inte skall ”sprida skvaller eller missbruka vin” (Tit 2:3). Den lokala situationen är ju att det var vanligt i det kretensiska samhället att äldre kvinnor ofta satt hemma hos varandra, drack sig fulla på vin och skvallrade om andra människor. Det specifika problemet är att det fanns ett problem med just detta i församlingen på Kreta, något som Paulus försöker stävja med denna instruktion. Den bakomliggande principen är att inte prata illa om varandra och att inte missbruka alkohol. Om man inte förstår den bakomliggande principen så är det ju annars lätt hänt att man tror att man lyder Paulus om man slutar dricka sig full på vin men istället dricker sig full på exempelvis öl. Då har man ju tolkat Paulus bokstavligt men missat hans poäng.

ancient-greek-hair-fashionLåt oss nu återgå till detta med kristna frisyrer. Paulus skriver i brevet till Korinth: “Lär inte själva naturen er att det är en skam för en man att ha långt hår men en ära för en kvinna, eftersom hon fått håret som slöja.” (1 Kor 11:14–15)

Läser man Paulus bokstavligt verkar det alltså som att Paulus vill att kristna män ska ha kortklippt hår och kristna kvinnor ha långt hår. Men är det verkligen detta som Paulus vill? Denna text är visserligen mycket komplicerad och många har olika tolkningar, men åtminstone en tolkning låter så här:

I Korinth fanns det ett tempel med många prostituerade där männen hade långt hår och kvinnorna kortklippt. När några av dessa prostituerade blev kristna så ville Paulus att de inte längre skulle se ut som de gjorde när de var prostituerade och ville därför att de skulle ändra sina frisyrer eftersom dessa var så identifierade med prostitutionen.

Den lokala situationen var alltså att det fanns tempelprostitution i Korinth. Det specifika problemet var att en del kristna fortsatte att se ut som prostituerade även efter att de slutade med prostitutionen. Den bakomliggande principen är att skilja sig från sitt gamla syndiga liv när man blir kristen.

Missar man dessa tre steg till att förstå Paulus brev så är det lätt hänt att man oreflekterat läser Paulus bokstavligt och därmed ibland riskerar missar poängen. Det finns fortfarande församlingar idag där kvinnor inte får/vill ha kortklippt hår pga detta Bibelord. Men idag är inte kortklippt hår kopplat specifikt till prostitution och därför finns det inte längre någon anledning att ha åsikter om frisyrer, åtminstone inte i Sverige. Däremot kan man tänka sig att om en prostituerad i Sverige idag skulle bli kristen så skulle man, med tanke på den bakomliggande principen, kunna instruera denna person att inte ha kort-kort kjol på sig i syfte att skilja sig från sitt gamla yrke.

Vad tycker du om detta sätt att läsa Paulus? Har du några exempel som skulle kunna användas?

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.