Markus 16:1-4 – 7 lärdomar från Påsken (MP3)

Christian MölkAndakter, Bibelpredikningar Leave a Comment

Här kan du få lyssna  och läsa min påskpredikan i Sundsvall Pingst. Klicka på länken för att lyssna eller högerklicka för att ladda hem predikan i mp3 format: Markus 16:1-4, Johannes 20:1-10 & Markus 16:9-14 – 7 lärdomar från Påsken – 28:54.

(Markus 16:1-4) – Vem ska rulla bort stenen?

1När sabbaten var över, köpte Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, och Salome välluktande oljor för att gå och smörja honom. 2 Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till graven då solen gick upp. 3 De sade till varandra: ”Vem skall rulla bort stenen från gravöppningen åt oss?” 4 Men när de såg upp, fick de se att stenen var bortrullad, den var mycket stor.

  • 3 De sade till varandra: ”Vem skall rulla bort stenen från gravöppningen åt oss?”
    • Tänk om kvinnorna som gick till graven hade ställt in sig på att det inte skulle gå att flytta på stenen, då hade de inte gått.
      • De visste inte hur de skulle flytta på stenen, men de gick ändå.
    • Tänk om de romerska vakterna bara hade skrattat åt kvinnorna och vägrat hjälpa till, ja då hade det kanske inte gått. Men då får man väl pausa och be och fundera hur vi ska göra härnäst.
      • Men vi får inte låta alla möjliga hinder hindra oss från att gå!
      • Vi ser hinder och vi är realistiska och inser att om ingen flyttar på stenen så kommer vi inte in i graven, men vi går ändå.
        • Man behöver inte lämna sitt förnuft bara för att man går i tro.
        • Man behöver inte vara dum, stoppa huvudet i sanden och låtsas som att man inte ser problemen framför sig.
        • Se problemen, men lita samtidigt på att vi har en Gud som är kapabel att göra under.
        • Förnuft och tro.
    • När jag tidigare jobbade som ungdomspastor i Bankeryd så brukade min mamma säga åt mig att jag borde läsa på någon högskola. Hon tyckte jag hade ett läshuvud som jag inte borde slösa bort.
      • Själv brukade jag alltid svara att jag inte är någon akademiker. Jag gillar inte när man krånglar till det för mycket.
      • Dessutom, eftersom jag skolkade så mycket i gymnasiet så har jag inte gymnasieexamen och är därmed inte högskolebehörig.
      • Till slut så lyssnade jag på min mamma och sökte ändå, trots att det inte borde gå. Gud öppnade en dörr och gjorde det möjligt!
      • Jag är nog en av få som har en kandidatexamen men inte en gymnasieexamen!
  • När jag har försökt lyssna på Guds röst angående denna predikan så är detta något som är återkommande. Jag tror att detta är ett budskap från Gud till pingstförsamlingen i Sundsvall:
    • Ge inte upp bara för att allt pekar i fel riktning. Låt istället dina begränsningar få bli en möjlighet för Gud att få visa sin makt.
    • Den första lärdomen är alltså att inte blunda för problem, men ändå gå i tro.

(Johannes 20:1-10) – Mötet med Jesus

1 Tidigt den första veckodagen, medan det ännu var mörkt, kom Maria från Magdala ut till graven och fick se att stenen var borttagen från den. 2 Hon sprang därifrån och kom till Simon Petrus och den andre lärjungen, den som Jesus älskade, och sade till dem: ”De har tagit bort Herren från graven, och vi vet inte var de har lagt honom.”  3 Då begav sig Petrus och den andre lärjungen ut till graven. 4 De sprang båda på samma gång, men den andre lärjungen sprang fortare än Petrus och kom först fram till graven. 5 Han lutade sig in och såg linnebindlarna ligga där, men han gick inte in. 6 Strax därefter kom Simon Petrus. Han gick in i graven och såg linnebindlarna ligga där 7 och duken som hade täckt huvudet. Men den låg inte tillsammans med bindlarna utan för sig, hopvikt på en särskild plats. 8 Sedan gick också den andre lärjungen in, han som hade kommit först till graven, och han såg och trodde. 9 Förut hade de nämligen inte förstått Skriftens ord att han måste uppstå från de döda. 10 Därefter vände lärjungarna tillbaka hem. 

  • 6 Strax därefter kom Simon Petrus. Han gick in i graven och såg linnebindlarna ligga där 7 och duken som hade täckt huvudet. Men den låg inte tillsammans med bindlarna utan för sig, hopvikt på en särskild plats.
    • Den stora stenen rullades inte bort för att Jesus skulle kunna komma ut, utan för att vi skulle kunna se in.
      • Jesus kunde efter sin uppståndelse gå genom väggar.
        • När lärjungarna var inlåsta i ett rum så dök Jesus plötsligt upp.
        • Men det var viktigt för oss människor att få se att graven är tom.
        • Den tomma graven är viktig för den visar oss att uppståndelsen faktiskt har ägt rum på riktigt. Det är inte bara en andlig uppståndelse.
        • Det är viktigt att tro på vad Bibeln säger om Jesus. Vi tror på det som har hänt och bekänner att det är sanning.
          • Vi firar inte påsk för att det är en fin saga, utan för att det har hänt på riktigt.
          • Det finns faktiskt somliga som menar att Jesu uppståndelse inte var på riktigt. De tror på Jesus men de menar att han uppstod ”andligt” och att han lever vidare i och med att vi berättar om honom.
          • Den andra lärdomen är alltså att tro på att uppståndelsen har ägt rum på riktigt.
  • Hittills är det enda vi har en tom grav, men lärjungarna predikade aldrig om en tom grav, de predikade om den uppståndne Jesus.
    • Det var viktigt för oss människor att kunna konstatera att graven är tom. Men det finns något som är ännu viktigare.
    • Det viktigaste är inte att vi rent teoretiskt vet att Jesus en gång dog och uppstod och sen flög till himlen. Det viktigaste är att vi får möta Jesus.
    • Det är viktigt att både tro på vad som har hänt och att personligen möta Jesus.
      • Jag tror många av oss stannar vid det första. Vi tror på Jesus och vi bekänner att graven är tom.
      • Men har vi mött den uppståndne Jesus?
      • Den kristna tron handlar inte bara om att tro att någonting har hänt för 2000 år sedan.
      • Den tredje lärdomen är alltså att den kristna tron handlar framförallt om att man IDAG kan möta Gud och få lära känna honom.
  • En bonus lärdom
    • Vet ni vad som var det första som Jesus gjorde efter att han hade uppstått? Han vek ihop sina kläder.
      • Ni får ursäkta mig om jag övertolkar texten en aning, men här skulle man kunna lyfta fram en lite poäng i alla fall; att ha en tjänande attityd.
      • Har aldrig känt mig så tillfreds som när jag städade en knarktoa.
    • Den fjärde lärdomen är alltså en lite bonus. Det är bra att ha en tjänande attityd.
    • Det egentliga syftet med att linnebindlarna var fint hopvikta var för att visa lärjungarna att Jesu kropp inte hade rövats bort.

(Markus 16:9-14) – Otron

9 Efter sin uppståndelse på första veckodagens morgon visade sig Jesus först för Maria från Magdala, som han hade drivit ut sju onda andar ur. 10 Hon gick och berättade det för dem som hade varit tillsammans med honom och som nu sörjde och grät. 11 Men när de hörde att han levde och att hon hade sett honom, trodde de inte på det. 12 Sedan visade han sig i en annan gestalt för två av dem som var på väg ut på landet. 13 De gick också och berättade det för de andra, men inte heller de blev trodda. 14 Sedan visade han sig för de elva när de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och hårda hjärtan, då de inte hade trott på dem som hade sett honom uppstånden. 

  • 9 Efter sin uppståndelse på första veckodagens morgon visade sig Jesus först för Maria från Magdala, som han hade drivit ut sju onda andar ur.
    • Den första som får möta den uppståndne Jesus är en kvinna! Och inte nog med det, hon är även den första människan som vittnar om att Jesus har uppstått!
      • Om du och jag hade fått välja vem vi hade visat oss först för, vem hade vi valt?
        • Jesu mor Maria? Petrus? Kanske Johannes?
        • Vi hade förmodligen tittat på personens betydelse och status. Vi hade valt ut pastorn som representant.
      • Vem väljer Jesus?
        • Maria från Magdala.
          • En kvinna som tidigare har varit besatt med sju demoner.
          • Bibeln är inte helt tydlig på den här punkten, men eventuellt var hon också före detta prostituerad.
      • Vi behöver lära oss att se på människor med Jesu ögon. Vi har alldeles för lätt att bedöma människor efter utsidan, men vi glömmer lätt att Gud ser till hjärtat.
        • Maria Magdalena hade blivit förlåten MYCKET. Hon var förmodligen väldigt syndig och långt ifrån from.
        • Maria Magdalena övergav inte Jesus när de ”modiga” apostlarna gjorde det.
        • Maria Magdalena fanns vid Jesu sida när han hängde på korset.
        • Maria Magdalena gick till graven för att ta hand om den döda kroppen och smörja Jesus med välluktande oljor.
        • Sist, men inte minst, Maria Magdalena var en kvinna.
          • Kvinnor på Jesu tid ansågs vara ”egendom”. Först sin pappas egendom och sen när hon gifte sig, sin mans egendom.
          • Kvinnor förväntades stanna hemma och ta hand om hushållet.
          • Kvinnor var tvungna att lyda sina män som om de vore hennes ”herre”.
          • Om en man eller en kvinna båda samtidigt svävade i livsfara så skulle man rädda mannen först.
          • Kvinnor fick stanna på ”kvinnornas förgård” i templet.
      • Vi behöver alla utsätta oss själva för en allvarlig tankeställare. När vi funderar på ledare i kyrkan, vilka väljer vi?
        • Går vi bara efter status, utseende och ytlighet?
        • Eller försöker vi se en människas karaktär, hjärta och kärlek till Gud?
        • Maria Magdalena hade allt det yttre emot sig, men eftersom Jesus såg hennes hjärta så belönades hon med den vackraste gåva en människa kunde få; att få möta den uppståndne Jesus.
    • Den femte lärdomen är alltså att Gud ser till det inre, inte till det yttre.

 

  • 11 Men när de hörde att han levde och att hon hade sett honom, trodde de inte på det. 12 Sedan visade han sig i en annan gestalt för två av dem som var på väg ut på landet. 13 De gick också och berättade det för de andra, men inte heller de blev trodda.
    • Det enda positiva med denna text är att lärjungarna åtminstone trodde lika lite på männen som på Maria Magdalena.
    • Lärjungarna tror inte på budskapet om att Jesus har uppstått och Jesus ”förebrår” dem för detta.
      • Jesus är arg.
    • Det är märkligt att de som verkar ha svårast att tro på Jesus är hans egna apostlar!
    • De allra flesta människor har inte haft den välsignelsen att få ”se” Jesus på samma tydliga sätt som lärjungarna. Lärjungarna fick vandra med Jesus i tre och ett halvt år. De allra flesta får ju höra talas om Jesus genom att någon berättar.
      • Nu fick lärjungarna vara med om just denna upplevelse, de får höra talas om Jesus genom att någon ”vittnar” om honom.
      • Det var just detta uppdrag som Jesus snart skulle ge dem; att gå ut i hela världen och berätta om att Jesus har dött och uppstått.
      • Men nu när lärjungarna själva är med om detta, att någon kommer och berättar för dem om Jesus, då tror de inte!
      • Man förstår att Jesus blir arg och besviken på sina lärjungar, hur ska man kunna kräva att någon ska tro på vad lärjungarna säger om de inte själva tror när någon gör exakt likadant med dem?
      • Lärjungarna får i alla fall lära sig den viktiga lärdomen att det faktiskt inte alltid är så lätt att tro att Jesus har uppstått. Att bara ”höra talas” om detta räcker inte alltid. Det är viktigt att också få ett personligt möte med Jesus.
    • Den sjätte lärdomen är att det verkligen inte är så lätt att tro på budskapet om den tomma graven om man inte dessutom får möta Jesus.
  • Det är också intressant att fundera en stund över att Jesus faktiskt blir arg på lärjungarna för att de inte trodde på sina vänner som vittnade om Jesus.
    • Jag tror vi i Sverige idag skulle ha nytta av att lära oss vad det innebär att ”tro”.
    • Vi lever i en värld av överflöd så vi har egentligen inget behov av att tro.
      • Vi går i tro först när livet kör ihop sig och allt krisar sig.
      • Det skulle vara gott för oss om vi lärde oss att leva i tro på Guds mirakler även i vardagen.
      • Ofta är vi snabba på att be Gud om hjälp när livet är svårt och problemen hopar sig. Men om vi lärde oss att be till Gud även när livet var bra så kanske de där problemen inte skulle hopa sig lika mycket.
      • Men hur ska man göra då om någon kommer och berättar om osannolika mirakler?
        • Hur trovärdig är personen?
          • Maria Magdalena hade följt Jesus länge.
        • Stämmer det överens med Guds ord?
          • Jesus hade innan sin död berättat att han skulle uppstå på den tredje dagen.
      • Lärjungarna trodde alltså varken på sina vänners vittnesbörd eller på Guds ord.
    • Den sjunde lärdomen är att lära oss att tro.
    • Graven är tom. Det är dags att gå vidare. Det är dags att komma till Jesus. Det är dags att möta Jesus. Har du mött Jesus?
      • Ibland är det inte så lätt att tro, det är något vi behöver lära oss.
      • Ofta får vi lära oss att gå i tro först när vi utsätts för prövningar.

Avslutning

  1. Den första lärdomen är alltså att inte blunda för problem, men ändå gå i tro.
    1. Kvinnorna som gick till graven såg hinder framför sig, men de gick ändå.
  2. Den andra lärdomen är att tro på att uppståndelsen faktiskt har ägt rum på riktigt.
  3. Den tredje lärdomen är alltså att den kristna tron handlar framförallt om att man IDAG kan möta Gud och lära känna honom.
  4. Den fjärde lärdomen är alltså en lite bonus. Det är bra att ha en tjänande attityd.
  5. Den femte lärdomen är att Gud ser till det inre, inte till det yttre.
    1. Jesus visade sig för Maria Magdalena först, inte Petrus.
  6. Den sjätte lärdomen är att det verkligen inte är så lätt att tro på budskapet om den tomma graven om man inte dessutom får möta Jesus.
  7. Den sjunde lärdomen är att lära oss att tro.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.