Markus 8:22-26 – Jesus botar en blind

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

22 De kom till Betsaida. Där förde man en blind till Jesus och bad honom röra vid mannen. 23 Då tog han den blinde vid handen och ledde honom ut ur byn. Sedan spottade han på hans ögon, lade händerna på honom och frågade: ”Ser du något?” 24 Han spärrade upp ögonen och sade: ”Jag ser människorna gå omkring, och de ser ut som träd.” 25 Då lade Jesus än en gång händerna på hans ögon, och den blinde såg nu bra och var botad. Han såg allt tydligt och klart. 26 Jesus sände hem honom med orden: ”Gå inte ens in i byn!”

  • Sedan spottade han på hans ögon, lade händerna på honom och frågade: ”Ser du något?”
    • Det här är andra gången som Markus beskriver hur Jesus botade sjuka genom att spotta (Mark 7:33).
    • På Bibelns tid ansågs spott ha en läkande effekt.
  • Då lade Jesus än en gång händerna på hans ögon, och den blinde såg nu bra och var botad.
    • Det här är enda tillfället då Jesus botar någon gradvis.
      • Detta betyder inte att Jesus inte kunde bota honom ögonblickligen, Jesus har många gånger tidigare visat att han har auktoritet att bota sjuka.
    • Jesus botar den blindes syn gradvis för att illustrera för lärjungarna att deras andliga blindhet kommer att botas gradvis.
      • Jesus hade alldeles nyss sagt till lärjungarna: ”Har ni ögon och ser inte?” (Mark 8:18).
      • När lärjungarna började vandra med Jesus visste de nästan ingenting om Jesus, men gradvis och allteftersom så lärde de känna Jesus mer och mer.
      • På samma sätt kan vi idag få vara med om att gradvis få våra andliga ögon öppnade av Jesus så att vi mer och mer förstår vem Jesus är.
    • När jag gick på Bjärka-Säbys Bibelskola så brukade jag och en vän läsa ett kapitel ur Bibeln varje kväll. När vi hade kommit till detta stycke så frågade min vän mig om inte jag kunde be för honom, han hade nämligen ett medfött fel i foten. Jag bad för min vän och därefter provade han att stå på sin fot och märkte att det faktiskt hade blivit lite bättre. Då ban han mig be en gång till vilket jag gärna gjorde eftersom jag märkte att det verkade fungera. Efter den andra bönen provade han ännu en gång att stå på sin fot och kunde konstatera att han nu hade blivit helt helad av Gud i sin fot!
      • När vi är med om mirakler så växer vår tro och vi får vara med om ännu mer mirakler.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.