Markus 14:27-31 – Jesus förutsäger Petrus förnekelse

Christian MölkMarkus Leave a Comment

27Jesus sade till dem: ”Ni skall alla komma på fall. Det står skrivet: Jag skall slå herden, och fåren skall skingras. 28Men när jag har uppstått, skall jag gå före er till Galileen.” 29Då sade Petrus till honom: ”Även om alla andra överger dig, skall jag inte göra det.” 30Jesus svarade: ”Amen säger jag dig: Just denna natt, innan tuppen har galt två gånger, skall du tre gånger förneka mig.” 31Men Petrus försäkrade ännu ivrigare: ”Om jag än måste dö med dig skall jag aldrig förneka dig.” Så sade även alla andra.” 

  • Jesus sade till dem: ”Ni skall alla komma på fall. Det står skrivet: Jag skall slå herden, och fåren skall skingras. Men när jag har uppstått, skall jag gå före er till Galileen.”
    • Det var viktigt för Jesus att visa för sina lärjungar att allt det som hände redan var förutsagt i Skrifterna, vilket betydde att Gud hade kontroll.
    • Det var viktigt för Markus att visa för sina läsare att allt det som hände var förutsagt i Skrifterna, vilket betyder att Jesus verkligen är den Messias som Gamla Testamentet profeterade om.
    • Jesus citerar Sak 13:7 och förbereder sina lärjungar på att de kommer att överge honom. Men även om lärjungarna övergav Jesus så övergav inte Jesus lärjungarna.
  • Då sade Petrus till honom: ”Även om alla andra överger dig, skall jag inte göra det.” Jesus svarade: ”Amen säger jag dig: Just denna natt, innan tuppen har galt två gånger, skall du tre gånger förneka mig.”
    • Petrus säger emot Jesus och påstår att han kommer vara den ende som inte överger Jesus. Jesus svarar och säger att han tvärtom kommer att vara den ende som dessutom förnekar Jesus.
    • Istället för att säga emot Jesus så vore det bättre att acceptera det Jesus säger och fråga hur man ska hantera den situationen.
  • Men Petrus försäkrade ännu ivrigare: ”Om jag än måste dö med dig skall jag aldrig förneka dig.” Så sade även alla andra.
    • Det är viktigt att inte bygga sin bekännelse på ”tillfälliga känslor”.
      • Just nu när känslorna är starka så är Petrus modig, men om en liten stund kommer han inte ens våga bekänna sin tro inför en liten flicka (Mark 14:66-72).
      • Det är bättre att vara medveten om de svårigheter den kristna bekännelsen kan innebära och bygga sin bekännelse på ett genomtänkt beslut.
    • Det är stor skillnad på de två tillfällen när lärjungarna var ensamma utan Jesus. Vid Jesu död flydde de och förnekade Jesus men efter Jesu himmelsfärd bekände de sin tro på Jesus och utstod lidande för Jesus skull. Skillnaden låg i att lärjungarna fick ta emot den helige Ande efter att Jesus återvänt till himlen och då fick de kraft och frimodighet (Apg 4:29–31).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.