Markus 10:13-16 – Jesus välsignar barnen

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

13 Man bar fram små barn till Jesus för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem. 14 När Jesus såg det blev han upprörd och sade till dem: ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte! Ty Guds rike tillhör sådana. 15 Amen säger jag er: Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” 16 Och han tog upp dem i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem. 

  • Man bar fram små barn till Jesus för att han skulle röra vid dem. Men lärjungarna visade bort dem.
    • Handpåläggning var ett vanligt sätt att förmedla någonting från Gud till den berörda personen.
    • Det är varje troende förälders önskan att Gud ska välsigna deras barn och det är också varje troende förälders plikt att föra fram sina barn inför Gud och att lära dem att leva ett kristet liv.
      • Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal.” (Ords 22:6).
    • Det faktum att lärjungarna visade bort barnen avslöjar att de inte hade förstått ordningen i Guds rike; de sista ska bli de första och de första ska bli de sista (Mark 10:31).
  • Den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.
    • Jesus uppmanar oss inte att ha en ”barnslig” tro, utan att vara ”som ett barn”.
      • Barn litar fullständigt på sina föräldrar, är helt beroende av sina föräldrar, tror allt om sina föräldrar och överlämnar villigt alla sina problem till sina föräldrar. På samma sätt skall vi förhålla oss till Gud.
      • Barn tror inte att de måste förtjäna det som föräldrarna ger utan utgår ifrån att föräldrarna ger barnen det de behöver. På samma sätt ska vi inte försöka förtjäna Guds rike utan tacksamt ta emot det goda vi får.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.