Lukas 2:41-52 – Jesus som tolvåring i templet

Christian MölkLukas 1 Comment

41 Hans föräldrar gick varje år vid påskhögtiden upp till Jerusalem. 42 När Jesus var tolv år gick de som vanligt upp till högtiden. 43 Då festdagarna var över och de vände hem, stannade pojken Jesus kvar i Jerusalem, utan att hans föräldrar visste om det. 44 De trodde att han var med i ressällskapet och gick en hel dag innan de började söka efter honom bland släktingar och bekanta. 45 När de inte fann honom, vände de tillbaka till Jerusalem och letade efter honom. 46 Efter tre dagar fann de honom i templet, där han satt mitt ibland lärarna och lyssnade på dem och frågade dem. 47 Och alla som hörde honom häpnade över hans förståndiga svar. 48 När föräldrarna fick se honom blev de bestörta, och hans mor sade till honom: ”Mitt barn, varför har du gjort så här mot oss? Din far och jag har varit oroliga och letat efter dig.” 49 Då sade han till dem: ”Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?” 50 Men de förstod inte vad han sade till dem. 51 Sedan följde han med dem ner till Nasaret, och han var alltid lydig mot dem. Hans mor bevarade allt detta i sitt hjärta. 52 Och Jesus växte till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor. 

  • Hans föräldrar gick varje år vid påskhögtiden upp till Jerusalem.
    • Josef och Maria bodde i Nasaret, norr om Jerusalem, så varför står det då att de gick ”upp” till Jerusalem? Jo, för att Jerusalem ligger på en höjd.
    • Enligt 2 Mose 34:22-23 skulle alla Israels män fira tre högtider varje år; påsk, pingst och lövhyddohögtiden.
    • Precis som det är beskrivet i Moseboken så firade Josef och Maria påsk varje år (2 Mose 23:15) på den plats som Gud själv hade valt ut; Jerusalem (5 Mose16:2).
      • Påsken firades bara en dag men följdes sedan av en sju dagar lång festlighet som hette ”det osyrade brödets högtid” (Luk 22:1).
    • Det faktum att Jesus föräldrar gick ”varje år” till påskhögtiden betyder att de var fromma och religiösa judar.
    • Josef, Maria, Jesus, och förmodligen Jesus halvsyskon (Matt 13:55-56) hade begett sig till Jerusalem som pilgrimer för att fira denna högtid.
      • Förmodligen var det ett stort och kostsamt projekt för en snickarfamilj att lämna sitt hus och sitt jobb en hel vecka.
      • Trots detta ser vi att familjen prioriterade Guds vilja framför sin egen ekonomi, de valde att bry sig om det andliga och inte bara det värdsliga.
      • På samma sätt bör även vi idag tänka igenom hur vi prioriterar vår tid. Givetvis ska man arbeta och försörja sin familj, men man får ändå inte glömma bort att bry sig om även det andliga. Det är viktigt att planera och sätta av tid för att gå på gudstjänst och vara med vår Fader.
  • När Jesus var tolv år
    • Vi vet i princip ingenting om Jesus liv från det att han var bebis till att han blev vuxen, förutom denna lilla text.
      • Anledningen till denna lucka i Jesus liv är för att vi inte behöver veta. Bibeln är inte en historisk faktaskildring utan berättar och lyfter fram det som vi behöver veta.
      • Johannes skriver i sitt evangelium: ”Jesus gjorde också mycket annat. Om varje händelse skulle skrivas ner, tror jag att inte ens hela världen kunde rymma de böcker som då skulle skrivas.” (Joh 21:25).
    • På Medeltiden hade en judisk tradition utvecklats där judiska pojkar vid fem års ålder börjar lära sig Torah, de fem Moseböckerna, och som sen vid tretton års ålder genomgick sin ”bar-mitzvah” och därmed blev personligt ansvarig att lyda Torah, Lagen.
      • Vi vet inte om denna tradition var i bruk redan på Jesu tid, men kanske fanns det något liknande.
    • Enligt en judisk tradition så skulle man börja lära sig sin faders yrke när man var tolv år, och det är just precis det som Jesus gör när han ”ägnar sig åt det som tillhör sin Fader.”
  • Då festdagarna var över och de vände hem, stannade pojken Jesus kvar i Jerusalem, utan att hans föräldrar visste om det.
    • När judar från Galiléen gick till Jerusalem för att fira en högtid gick de ofta i större resesällskap och det verkar som att Josef och Maria utgick ifrån att Jesus befann sig någonstans i detta resesällskap. Troligtvis hade Jesus några som han umgicks med och som hans föräldrar utgick ifrån att han var med när de begav sig hemåt.
    • Det faktum att Josef och Maria missade att Jesus inte fanns med i resesällskapet på vägen hem visar oss att de litade på Jesus.
      • Både Josef och Maria visste sen tidigare att det var något väldigt speciellt med Jesus (Matt 1:21–23, Luk 1:31–33), men än så länge hade de ju fortfarande ett föräldraansvar för Jesus.
  • Efter tre dagar fann de honom i templet, där han satt mitt ibland lärarna och lyssnade på dem och frågade dem. Och alla som hörde honom häpnade över hans förståndiga svar.
    • Det är anmärkningsvärt att Josef och Maria letar i Jerusalem i tre dagar innan de börjar leta i templet. Sammantaget så var Jesus borta i fem dagar.
      • Jesus var högst troligtvis medveten om att de letade efter honom och därför förstår vi att Jesus försökte visa sina föräldrar något.
    • Jesus var oerhört intresserad av att prata om Gud och Bibeln. Inte nog med att han lyssnade på lärarna, han ställde dessutom frågor och diskuterade med dem.
      • På samma sätt bör även vi idag lära oss av Jesu exempel och vara lika vetgiriga vad gäller Bibeln så att vi inte kan få nog av att diskutera om Gud.
      • Personligen har jag blivit drabbad av en kärlek till Bibeln och jag spenderar mycket av min tid och tankemöda på att forska i Skrifterna och lära mig mer om Jesus. Mina Bibelkommentarer är ett resultat av denna nyfikenhet.
    • Dessa judiska rabbiner och lärare var extremt kunniga i Guds ord, ändå ”häpnade” de över Jesus ”förståndiga svar”. Detta berodde på att Jesus hade en unik relation med Gud.
      • Av detta kan vi lära oss den viktiga lärdomen att man kan lära sig mer om Gud genom att umgås och spendera tid med honom, än att läsa och studera teologi.
      • Som troende så kan man lära känna Gud på riktigt och ha en levande relation med honom.
  • Då sade han till dem: ”Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?
    • På Jesu tid var det vanligt att man hade samma yrke som sin far, och Jesus jobbade ju mycket riktigt även som snickare (Mark 6:3), precis som Josef (Matt 13:55), men här visar Jesus att han även är medveten om vad han kommer att syssla med i framtiden.
      • Jesus är Guds Son och gör Gud Faderns vilja här på jorden (Luk 10:22, Luk 22:29, Joh 1:18, Joh 3:35, Joh 5:19–20, Joh 5:36).
      • Det här är för övrigt sista gången som Josef är med i handlingen i Bibeln. Det verkar som att Josef gick bort någon gång efter denna händelse.
    • I och med att Jesus redan vid tolv års ålder hade växt så mycket i sin andlighet att han redan nu visste vilket stort uppdrag som låg framför honom, så blir Jesus förvånad över att hans föräldrar inte direkt går till templet när de letar efter honom.
      • Både Josef och Maria hade mött en ängel och bevittnat miraklet med jungfrufödelsen och visste därmed att det var något väldigt speciellt med Jesus och därför borde de ha förstått var han befann sig.
      • Av detta kan vi lära oss att även om vi har haft starka andliga möten med Gud så måste vi ändå fortsätta att spendera tid med vår Fader. Det räcker inte med att bygga sin tro på gamla upplevelser, det är bättre att bygga sin tro på en varaktig och levande relation med vår Fader.
  • Men de förstod inte vad han sade till dem. Sedan följde han med dem ner till Nasaret, och han var alltid lydig mot dem.
    • Josef och Maria var enkla och fromma människor, men de hade inte den djupa andliga förståelse som Jesus hade. Redan vid tolv års ålder hade alltså Jesus växt så mycket i sin andlighet att hans föräldrar inte hängde med.
      • Troligtvis var detta väldigt svårt att hantera för Josef och Maria men som vi ser i vers 51 så gjorde Jesus det trots allt lätt för dem genom att han alltid var ”lydig mot dem”.
      • Även om Jesus är Messias, Herre och Frälsare och har all makt både i himlen och på jorden, och dessutom rent andligt sett redan vid tolv års ålder var mognare än sina föräldrar, så ödmjukar han sig ändå och lyder Guds ord och Guds vilja genom att på detta sätt ”hedra sin far och sin mor” (2 Mose 20:12).
      • På samma sätt så bör vi idag tänka på att även om vi har kommit längre i vår tro än en del andra, så är det viktigt att respektera de som på något sätt är ansvariga över oss. Kanske är du en ung kristen, men du behöver fortfarande hedra dina föräldrar. Kanske upplever du att du är betydligt mycket mognare i din tro än din pastor/präst, men du behöver ändå respektera hans/hennes roll som herde.
  • Hans mor bevarade allt detta i sitt hjärta.
    • Lukas skriver själv att han skrev ner sitt evangelium efter att han ”noga efterforskat allt från början” (Luk 1:3). Troligtvis har Lukas träffat Maria personligen och hört henne berätta om denna händelse.
    • Maria är i många avseenden ett andligt föredöme. Förmodligen har ingen människa kommit så nära Jesus som Maria gjorde. Det var inte alltid som Maria förstod allt som Jesus gjorde, men hon litade på Jesus och bevarade det hon såg i sitt hjärta.
      • På samma sätt bör även vi idag läsa i Bibeln om Jesus, begrunda vad Jesus gör och bevara det i vårat hjärta.
  • Och Jesus växte till i vishet, i ålder och välbehag inför Gud och människor.
    • En av de största anledningarna till att denna enda lilla text som beskriver Jesus ungdom finns med i Bibeln är för att berätta för oss att ”Jesus växte till i vishet”.
      • Även om Jesus är Guds Son så föddes han alltså inte med förmågan att tala, gå eller predika.
      • Vi märker att Jesus definitivt var en annorlunda pojke och att han på många sätt hade kommit längre än till och med sina föräldrar, så ser vi ändå att han ”växte”. Han hade med andra ord inte all kunskap redan från födelsen.
    • En viktig lärdom från denna text är att även vi som är Jesus lärjungar idag behöver ”växa i vishet” och mogna i vår relation med vår Fader. Om detta gällde Jesus så gäller det definitivt även oss.
    • Det måste ha varit väldigt konstigt för Jesus familj, släkt och vänner att exempelvis aldrig någonsin se Jesus synda eller göra någonting emot Guds vilja (2 Kor 5:21).
      • Här ser vi att även om Jesus var ett märkligt barn så var han omtyckt av människor och hade således säkerligen många vänner i sin ungdom. Det verkar som att Jesus var en person som man trivdes att vara med.
  • Avslutning
    • Andliga upplevelser betyder inte automatiskt att man kan allt om Jesus och Bibeln.
    • Sökt vetgirigt efter mer kunskap om Gud och Bibeln.
    • Även om vi har kommit längre i vår tro än andra så är det ändå viktigt att respektera Guds ord och de som är ansvariga inför oss.
    • Gud är en person man kan lära känna.
    • Det du ser Jesus göra, bevara det i ditt hjärta även om du inte förstår allt.
    • Jesus utvecklades och växte i vishet.

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

 

Comments 1

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.