Markus 4:35-41 – Jesus stillar stormen

Christian MölkAndakter, Markus Leave a Comment

35På kvällen samma dag sade Jesus till sina lärjungar: ”Låt oss fara över till andra sidan.” 36De lämnade folket och tog honom – som han var – med sig i båten. Också andra båtar följde med. 37Då kom det en häftig stormby och vågorna slog in i båten, så att den höll på att fyllas. 38Själv låg han i aktern och sov på en dyna. De väckte honom och ropade: ”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?” 39Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: ”Tig! Var tyst!” Och vinden lade sig, och det blev alldeles lugnt. 40Han sade till dem: ”Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?” 41Då greps de av stor fruktan och sade till varandra: ”Vem är han, eftersom både vinden och sjön lyder honom?”” 

  • Låt oss fara över till andra sidan
    • Jesus jobbade hårt och fick mycket uppmärksamhet från väldigt många människor. Nu ville Jesus åka bort från uppmärksamheten för att vila upp sig och för att få vara ensam med lärjungarna.
  • Då kom det en häftig stormby
    • Gennesarets sjö är känd för snabba väderomväxlingar.
      • Jesus lärjungar var vana fiskare, men trots detta så kunde de inte i egen kraft ”ro i land” denna storm.
    • Gud har aldrig hävdat att vi ska klara av att lyda honom i vår egen kraft. Tvärtom så behöver vi Guds Ande för att klara av vårt uppdrag (Apg 1:8).
  • Själv låg han i aktern och sov på en dyna
    • Även om Jesus är Gud så föddes han som en människa för att fullt ut dela våra mänskliga förutsättningar (Fil 2:6-8).
    • Storm, oväsen och vågor kunde inte väcka Jesus, så djup var hans sömn. Men så fort hans lärjungar ropade på honom i nöd så vaknade han, så djup är hans kärlek.
  • Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?
    • Jesus hade uttryckligen sagt att de skulle fara över till andra sidan sjön.
      • Om lärjungarna hade vetat vem Jesus verkligen är, då hade de trott på Jesus ord även när det stormar.
      • Även vi idag kan få ord av Gud som vi kan tro och lita på att han kommer att utföra, även om det stormar.
  • Då greps de av stor fruktan
    • Lärjungarna fick här inte bara se Jesus mänsklighet, de fick också se Jesus gudomlighet.
    • Även om det inte uttryckligen står att Jesus är Gud i Markus evangelium så visar Markus detta indirekt när han beskriver hur Jesus gör sådant som bara Gud kan göra (Mark 2:7, 4:41, 10:18).
      • När Jesus stillade stormen så gjorde han något som bara Gud kan göra, vilket gjorde att det förmodligen började gå upp ett ljus för lärjungarna om vem Jesus verkligen är (Ps 89:9-10).

Herre, härskarornas Gud, vem är som du? Stark är Herren, och din trofasthet omger dig. Du är den som råder över det stolta havet. När dess böljor reser sig stillar du dem. (Ps 89:9-10).

 

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.