På många språk är orden ”främling”, ”gäst” och ”fiende” samma ord, exempelvis det latinska ”hostis”, som betyder både ”gäst” och ”fiende”. Det hebreiska ord som vi oftast översätter till ”främling” är ”ger” (גֵּר), som också kan översättas till “flykting”, ”invandrare”, ”gäst”, ”nykomling” eller ”utlänning”, beroende på orsaken till att man är på resande fot. Har man flytt krig är man …
Så att vi inte sprids ut
Efter att Adam och Eva förskjutits från lustgården och Kain från åkerjorden, så börjar mänskligheten att migrera och sprida ut sig över jorden. Men när de kommer till Shinars land tar det stopp: “1Hela jorden hade ett enda språk och samma ord. 2Men när människorna bröt upp och drog österut, fann de en lågslätt i Shinars land och bosatte sig …
Ska jag hålla reda på min bror?
Om vi i förra kapitlet kunde se att vi människor är skapade till Guds avbild, så vill jag i detta kapitel visa att vi också är skapade till att vara varandras medmänniskor. I och med att människan ursprungligen är skapad av Gud har alla människor ett gemensamt ursprung och är medmänniskor till varandra, och en synd mot medmänniskan är en …
Skapad till migrant
I Bibelns början kan vi läsa om hur det gick till när Gud skapade världen, hur han bringade ordning i kaoset och tände ett ljus i mörkret. På sjätte dagen i skapelseveckan skapade Gud Adam och Eva, de första människorna: “27 Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.” …
Främlingsvänlig Förord
Jag minns hur jag och min fru Annica en varm sommarkväll i Jerusalem år 2009 gick ner till Klagomuren för att spana efter de tre första stjärnorna på natthimlen som markerar starten på den judiska sabbaten. Väl på plats blev vi av en slump hembjudna till en rabbin på sabbatsmåltid. Vi gick genom stadens gator och kvarter innan vi kom …
En pentekostal syn på dopet i vatten
Den pentekostala rörelsen har mycket gemensamt med den baptistiska, och kanske framför allt i frågan om dop. Dopet är en yttre symbolisk handling som konsekvens av en inre frälsning. Tack vare Andens verk och en personlig bekännelse av Jesus som Herre och Frälsare döps en person in i den kristna gemenskapen. Dopet sker genom nedsänkning i vatten, i enlighet med …
Ett pentekostalt perspektiv på Israel
Israel är ett land som alltid har legat mig nära hjärtat. Faktum är att jag inte ens hade funnits om det inte vore för Israel – mina föräldrar träffades nämligen där på en kibbutz. Jag hade heller inte blivit en lärjunge om det inte vore för Israel – min syster som ledde mig till Jesus blev en lärjunge i Israel …
Pentekostal syn på ekumenik
I en tid då ekumenik ofta är på tapeten tänkte jag reflektera lite kring en pentekostal syn på enhet. När vi pratar om ekumenik idag så tänker vi ofta enhet mellan olika samfund. Pingstvänner, katoliker, ortodoxa och lutheraner, osv. Men det är inte den här sortens enhet som Bibeln talar om, eftersom det inte fanns några samfund på Nya testamentets …
Dopet i den helige Ande – reflektion om den pentekostala teologins kärna
Om pentekostal teologi i stort handlar om ”Andens verk”, så är ”dopet i den helige Ande” själva kärnan i denna teologi. Till att börja med är dopet i den helige Ande, eller ”Andedopet” som det också kallas, något som är skilt från frälsningen och följer efter den. Det är alltså inte detsamma som att en kristen får den helige Ande …
Pentekostal mission
Dagens pentekostala reflektion handlar om mission. Och som med allt inom den pentekostala teologin börjar det i Andens verk. Jesus sa själv: “Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” (Apg 1:8) Det är alltså Anden som initierar, ger …