Markus 6:30-34 – Vila och räkenskap

Christian MölkMarkus Leave a Comment

Apostlarna samlades nu hos Jesus och berättade för honom allt vad de hade gjort och vad de hade lärt folket. Han sade till dem: ”Kom med mig till en öde plats där vi kan vara ensamma, och vila er lite.” Det var så många som kom och gick att de inte ens fick tid att äta. Så for de i båten till en öde plats för att få vara för sig själva. Men folk såg att de for och många fick veta det, och de skyndade dit till fots från alla städerna och kom före dem. När Jesus steg ur båten, fick han se en stor skara människor. Han förbarmade sig över dem, eftersom de var som får utan herde, och han undervisade dem grundligt.

  • Apostlarna samlades nu hos Jesus och berättade för honom allt vad de hade gjort och vad de hade lärt folket.
    • Ordet ”apostel” betyder ”utsänd” och är en titel som även anger uppdrag.
    • Jesus hade tidigare skickat iväg sina tolv närmaste lärjungar för att representera honom genom att predika omvändelse, driva ut onda andar och bota sjuka. Nu när de har återvänt så får de avlägga rapport.
    • Det är Jesus som är den sanne herden och läraren men en lärjunge kan få möjligheten att representera Jesus genom att vara herde eller lärare.
      • Då ska man representera Jesus genom att undervisa det som Jesus tidigare har lärt ut, samtidigt som man är medveten om att man kommer att få avlägga räkenskap inför Jesus och att man kommer att få en hårdare dom (Jak 3:1).
  • ”Kom med mig till en öde plats där vi kan vara ensamma, och vila er lite.”
    • Jesus arbetade hårt men prioriterade också att vila upp sig. Jesus vill inte bara lära oss hur vi ska arbeta utan även hur vi ska vila.
  • Han förbarmade sig över dem, eftersom de var som får utan herde, och han undervisade dem grundligt.
    • Får utan herde klarar sig inte länge; de kan inte hitta mat och vatten själva och de kan inte skydda sig mot angripare.
    • På samma sätt som dåtidens lärjungar behöver vi även idag gå till Jesus för att söka mat, vatten och beskydd. I andra Bibeltexter är detta symboler:
      • Mat = Guds ord (Matt 4:4).
      • Vatten = den helige Ande (Joh 7:38).
      • Angriparen = Djävulen (1 Petrus 5:8).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.