Markus 6:1-6 – Jesus förkastas i sin hemstad

Christian MölkMarkus Leave a Comment

Han gick därifrån och kom till sin hemstad, och hans lärjungar följde honom. När det blev sabbat undervisade han i synagogan. Många som hörde honom häpnade och frågade: ”Var får han detta ifrån, och vad är det för visdom han har fått, så att han kan göra sådana mäktiga gärningar med sina händer? Är det inte snickaren, Marias son och bror till Jakob och Joses och Judas och Simon? Bor inte hans systrar här hos oss?” Och de tog anstöt av honom. Men Jesus sade till dem: ”En profet föraktas alltid i sin hemstad, bland sina släktingar och i sin egen familj.” Och han kunde inte göra någon kraftgärning där. Bara några få sjuka botade han genom att lägga händerna på dem. Och han förundrade sig över deras otro.

  • När det blev sabbat undervisade han i synagogan
    • Precis som alla andra judar så firade Jesus sabbat.
      • Sabbaten startar vid mörkrets inbrott på fredagskvällen och pågår ett dygn.
      • Att komma ihåg att fira sabbaten ingår i Guds tio budord (2 Mose 20:8-11).
        • På samma sätt som Gud arbetade med att skapa jorden på sex dagar och vilade på den sjunde, så är det tänkt att människan ska arbeta sex dagar och sen vila på den sjunde.
    • Synagogan var en naturlig samlingsplats för samhällets aktiviteter.
      • På sabbaten samlades det judiska folket i sin synagoga för att höra Skriften.
      • På Jesu tid ingick det också att i stort sett vem som helst fick möjlighet att undervisa i Skriften, ett tillfälle som både Jesus och Paulus använde för att undervisa om Guds rike.
  • Var får han detta ifrån?
    • När Jesus lämnade Nasaret så gjorde han det som ”snickaren”, men nu när han återvänder så är han en rikskänd profet och mirakelman med lärjungar.
    • Folket i synagogan ”häpnar” över vad Jesus säger och gör. Eftersom Jesus undervisade i sin hemstad Nasaret så är synagogan full av folk som har känt honom hela hans liv. De verkar inte tidigare ha lagt märke till att det var något speciellt med Jesus.
    • När det kommer en ny predikant som väcker ”häpnad” så är det inte fel i sig att granska personen och fråga var han har fått detta ifrån.
      • Nasaretborna verkar dock lida av Jantelagen när de menar att det Jesus säger och gör inte kan komma från Gud eftersom han var en helt vanlig ”snickare”.
  • Snickaren
    • Precis som Josef, Marias man, så hade Jesus tidigare jobbat som någon form av hantverkare, stenhuggare eller snickare.
      • Nasaretborna vill inte tro på Jesus eftersom de känner hela hans familj och eftersom Jesus tidigare har varit en vanlig ”arbetare”, en vanlig person precis som de.
  • Marias son
    • När Jesus kallas för ”Marias son” så är det nedvärderande:
      • En man kallades aldrig för sin ”moders son” även om pappan var död.
        • Sista gången Josef nämns är när Jesus är tolv år, vilket troligtvis betyder att Josef dog strax därefter (Luk 2:51).
      • Det kan ha gått rykten om att Jesus var ett utomäktenskapligt barn (Joh 8:41).
      • Men trots att de illvilligt inställda försökte klanka ner på Jesus så hade de ju rätt; Jesus var född av Maria, men bara adopterad av Josef.
  • Bror till Jakob och Joses och Judas och Simon
    • Jesus var Marias förstfödda barn, dessa var hennes övriga (Luk 2:7).
      • Jakob blev ledare för församlingen i Jerusalem och skrev Jakobsbrevet (Apg 15:13, Jak 1:1).
      • Judas skrev Judasbrevet (Jud 1).
  • En profet föraktas alltid i sin hemstad
    • Då som nu så är detta ett ordspråk som allt för ofta besannas när en predikant förkunnar i sin hemmiljö.
    • Mose kallade den kommande Messias för ”profet” och varnade för konsekvenserna att inte lyssna till denne profet (5 Mose 18:18-19).
  • Och han kunde inte göra någon kraftgärning där
    • Guds kraft förmedlas via Jesus när folk tror på Jesus.
    • Jesus kunde utföra kraftgärningar om en person saknade tro men ville tro (Mark 9:24).
      • Nasaretborna varken trodde på Jesus eller ville tro på Jesus.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.