Markus 11:20-25 – Lär av fikonträdet

Christian MölkMarkus Leave a Comment

20 När de tidigt på morgonen gick förbi fikonträdet, såg de att det hade torkat nerifrån roten. 21 Petrus kom ihåg vad som hade hänt och sade till Jesus: ”Rabbi, se, fikonträdet som du förbannade har torkat.” 22 Jesus svarade dem: ”Tro på Gud! 23 Amen säger jag er: Om någon säger till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske. 24 Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert. 25 Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.” 

  • När de tidigt på morgonen gick förbi fikonträdet, såg de att det hade torkat nerifrån roten.
    • Det som Jesus dagen innan hade sagt hade nu gått i uppfyllelse.
    • Att trädet hade torkat nerifrån roten visar att det aldrig någonsin kommer att kunna bära frukt igen.
  • Tro på Gud!
    • Jesus uppmanar sina lärjungar att lita på att Gud har makt att göra vad han vill.
      • Ingenting är omöjligt för Gud (Luk 1:37).
    • Det är skillnad på att ”tro på tro” och att ”tro på Gud”.
      • En människa kan ha tro för att stora under ska ske, men Jesus uppmanar sina lärjungar att tro på att Gud kan göra stora under.
      • En människa kan förlita sig och fokusera så mycket på sin egen tro att hon glömmer bort målet för tron; Gud.
  • Om någon säger till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske.
    • Ett berg är en symbolisk bild för något som är oöverkomligt och orubbligt.
    • Jesus ger många olika lektioner om hur vi ska tro. Här visar han att vi inte ska tvivla när vi ber utan förvänta oss att få det som vi ber om.
      • På samma sätt visste Jesus att fikonträdet skulle torka dagen efter även om det inte gjorde det ögonblickligen.
  • Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.
    • Det som vi ber om måste stämma överens med Guds ord och Guds vilja, annars kan vi inte förvänta oss att få det (Joh 15:7, 1 Joh 5:14–15).
      • Detta exemplifierar Jesus i Getsemane när han ber om att få slippa dö på korset. Jesus får inget bönesvar eftersom bönen är emot Guds vilja (Mark 14:36).
    • Om en Jesu lärjunge ber i överensstämmelse med Guds ord och Guds vilja kan han förvänta sig att få det som han ber om.
      • Dock kan bönesvaret dröja, men lärjungen ska ändå lita på att Gud har hört bönen och att bönesvaret kommer när tiden är rätt.
        • Det dröjde exempelvis ett antal veckor innan Daniel fick svar på sin bön, men han fick det till slut (Dan 10:12-14).
  • Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.
    • I Markus 5:36 lär Jesus oss att rädsla kan vara ett hinder för tro. Här ser vi att även oförlåtelse kan vara ett hinder för bönesvar.
      • I många fall kan det största ”berget” att flytta, det största hindret för vår tro, vara att vi har ett oförlåtande hjärta.
    • En person som har fått Guds förlåtelse förväntas också förlåta andra (Ef 4:32).
      • En person som inte kan förlåta andra människor har troligtvis heller inte blivit förlåten själv.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.