Markus 2:23-28 – Jesus är sabbatens Herre

Christian MölkMarkus Leave a Comment

En sabbat gick Jesus genom ett sädesfält, och hans lärjungar började rycka av ax där de gick. Då sade fariseerna till honom: ”Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?” Han svarade: ”Har ni aldrig läst vad David gjorde, när han och hans följeslagare var hungriga och inte hade något att äta: hur han gick in i Guds hus, då Abjatar var överstepräst, och åt skådebröden, som endast prästerna fick äta, och hur han även gav till dem som var med honom?” Och Jesus sade till dem: ”Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten. Så är Människosonen Herre också över sabbaten.”

  • Sabbat
    • När Gud hade skapat jorden på sex dagar så vilade han på den sjunde (1 Mose 2:1-3).
    • Sabbaten är den dag som Gud vill att människan ska hålla helig och vila från arbete (2 Mose 20:8-11).
  • Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?
    • Är det ”arbete” att ”plocka ax”?
      • Det var tillåtet enligt Moseböckerna att plocka ax på sädesfält (5 Mose 23:26).
      • Det var förbjudet enligt Moseböckerna att arbeta på sabbaten (2 Mose 20:9-10).
      • Enligt fariséernas muntliga Torah så innebar lärjungarnas axplockande att de ”tröskade” vilket enligt fariséerna var förbjudet på sabbaten.
      • När två regler krockar var det tradition att den viktigaste regeln får gälla.
        • Präster fick jobba även på sabbaten om vissa högtider råkade infinna sig på sabbaten.
        • Pojkar skulle omskäras på den åttonde dagen efter sin födelse, även om den dagen råkade infinna sig på sabbaten.
  • Skådebröden
    • ”Skådebröd” var bröd som alltid låg framme i templet inför Guds närvaro (3 Mose 24:5-9) och fick bara ätas av präster.
    • Enligt Samuelsboken så åt David av dessa skådebröd trots att han inte fick (1 Sam 21:1-6).
    • Jesus svar blir alltså att under vissa omständigheter så får man bryta mot sabbaten eftersom sabbaten är till för människans bästa och inte tvärtom.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.