Markus 1:1 – Jesus namn och titel

Christian MölkMarkus Leave a Comment

Här börjar evangeliet om Jesus Kristus, Guds Son.

  • Evangeliet är ett grekiskt ord som kort och gott betyder ”goda nyheter”. Vi har på svenska blivit så vana vid det grekiska ordet att det finns en risk att vi tappar dess betydelse, nämligen att Jesus innebär ”goda nyheter”.
    • Några hundra år tidigare hade Jesaja profeterat om en framtid då en budbärare ropar ut ”goda nyheter” om ”räddning” och att ”Gud är konung” (Jes 52:7).
    • De goda nyheterna för det judiska folket som hörde Jesus live var att deras efterlängtade ”Messias” äntligen var här och att han nu erbjuder förlåtelse för synder.
    • Detta erbjudande är öppet och fritt tillgängligt även idag.
  • Jesus är den grekiska motsvarigheten till det hebreiska namnet Josua, Yeshua eller Yehoshuah, och är en hopslagning av de två hebreiska orden ”yeho”, som är ett ord som kommer från ”YHWH” / ”Yahweh”, och ”shua” som betyder ”frälsning” eller ”rädda oss!”. Sammantaget blir alltså Jesus namn ”Gud räddar oss” eller ”Gud frälsaren”, vilket ju stämmer väldigt väl överens med att Jesus är Gud som blev människa för att frälsa oss.
    • På Bibelns tid var en persons namn något mer än bara ett tilltalsnamn, det representerade även personens syfte, karaktär och liv.
    • Att Jesus fick just namnet ”Jesus” ger oss alltså en signal om att han kommer att vara en räddare som, likt Josua, öppnar upp det heliga landet för Guds folk.
    • När något betydelsefullt hände i livet så var det inte helt ovanligt att en person fick sig ett nytt namn.
      • I samband med att lärjungen Simon blir ledare för lärjungarna får han ett nytt namn av Jesus: ”Petrus”, vilket betyder ”klippa” (Mk 3:16).
      • I samband med att Jakob ska bli landsfader för ett nytt folk så får han ett nytt namn av Gud: ”Israel”, vilket betyder ungefär ”Gud kämpar” (1 Mose 32:28).
  • Kristus är den grekiska motsvarigheten till det hebreiska ”Messias” och betyder ”den smorde”.
    • På Bibelns tid smorde man en ny kung eller en ny överstepräst med olja när han installerades, ungefär på samma sätt som när vi idag kröner någon till kung (2 Sam 5:3).
      • Jesus är ”den smorde” både i avseende av att han är kung och att han är överstepräst.
    • Det judiska folket hade länge väntat på att ”den smorde” skulle komma och ”rädda” sitt folk (Dan 9:25).
  • Guds son har många olika betydelser:
    • ”Guds son” var en titel som användes på kungar av Davids ätt (2 Sam 7:14).
    • I sin mänsklighet är Jesus ”Davids son”, men i sin gudomlighet är han ”Davids herre” (Mark 12:35-37).
    • Inom Treenigheten så är Jesus den person som kallas ”Sonen”.
    • Ifrån vår mänskliga synvinkel så är Jesus ”Guds son” men ur Jesus synvinkel så är han en ”människoson” eftersom han är den del i Treenigheten som har fötts som en människa.
    • Demonerna visste redan från början att Jesus är Guds son (Mk 3:11), men för människor krävs det att Fadern uppenbarar det i människans hjärta (Mt 16:16-17).
    • Enligt Jesaja så skulle Messias vara en ”son” vars namn är ”Mäktig Gud” (Jes 9:6).

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.