Pastor Christian Mölk | Födda i synd

“Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv.” (Ps 51:7)

Den här reflektionen tar sin början i vår mänsklighets arma tragedi. Vi människor är födda i synd och är i ett nästintill obegripligt stort behov av frälsning. På alla områden. Att inte inse detta leder till att man tror sig klara sig själv och inte är i behov av frälsning från synden. Bön handlar till stor del om att vi inser att vi är beroende av Gud och därmed ger vår frälsare större utrymme i våra liv, och för att komma dit hän måste vi först inse vårt stora behov av frälsning.

En normal svensk kanske inte tycker att vi människor är så hemska, men en person som har stirrat in i en pistolmynning, skådat ondskan i vitögat, upplevt skräck och fasa, den personen vet att vi människor är extremt kapabla till de mest groteska övergrepp man kan tänka sig. Alla människor behöver frälsning från synden och vi behöver Gud för att rädda oss från oss själva.

Nu när du har läst detta är det nu dags för dig att ägna en liten stund åt att begrunda vår mänsklighets stora tragedi: synden. Vi är usla varelser i livsnödvändigt behov av en frälsare. Vi ska inte fastna för länge i detta med synden, men vi behöver inse att vi är syndare innan vi kan till fullo göra upp med synden.

Bön: Herre, förlåt mig mina synder. 

Läs mer Tankar om bön.

Tagged with →  
  • Frågan är om det inte är just det här som är det svenska folkets största dilemma, att vilja inse att för det första är man inte så bra som man själv tror att man är, vilket inte ska blandas ihop med jantelagen, och i och med att man har den självbild man har om sig själv anser man sig själv inte vara i behov av frälsning och till att få försoning för sina synder. Men å andra sidan måste det finnas nån som talar om för dom hur det verkligen ligger till också, och det är frågan om det gör det idag, tycker mest kristenheten i det här landet håller på att tjabba med varann i prinicp oavbruet med oväsentligheter och som många gånger har gjort mig storligen förvånad att man gör inför helt öppen ridå. Finns mycket som behöver omprövas och att kyrkan blir vad den en gång var till för att vara, där har kyrkan en lång, lång resa framför sig till att bli vad d en en gång var. Idag är den mest en tynande veke!

  • @Tony Malmqvist: Ja, synden är faktiskt ett riktigt konkret problem för oss människor. Vi behöver inse att vi är syndare i stort behov av en Frälsare.

    Försöker hålla mig utanför debatterna nuförtiden, drar mycket energi samtidigt som det ofta känns som det är kontraproduktivt.

    Guds frid!

  • Scoretosettle

    @Tony Malmqvist:
    Det finns en bevekelsegrund till att kyrkan idag existerar i bottenträsket. Kyrkan behöver revidera sin uppfattning på grund att den själv lever i synd och i självförnekelse. I stället fortsätter den att angripa andra i tysthet.

  • Scoretosettle

    Arvssynden räknas till Augustinus kristendomslära och tillhör inte 2000-talet. Jag kan också jämväl vara till lags och fresta med kyrkans och kristendomens kontraproduktivitet från början till slutet.

  • @Scoretosettle: Jag tror inte att vi människor föds som syndare utan att vi föds med en benägenhet att synda och att ingen människa lyckas förbli syndfri.

  • Scoretosettle

    Av titeln och innehållet att döma råder det väl knappast någon tvekan vad din tillit till någon eller något är. Är det bara jag som ser en motsägelse i Christian Mölk klargörande?

  • @Scoretosettle: Vad exakt är det som du ser som en motsägelse?

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.