Pastor Christian Mölk | Konflikten om landet Israel

Konflikter uppstår ofta på grund av brist på dialog. Ena sidan vägrar lyssna på andra sidan och bryr sig inte om vad de har för åsikter eller argument och kör istället ensidigt på sin egen linje. För att lösa en konflikt måste antingen ena sidan helt vinna alternativt båda sidor komma överens.

I Israel-Palestina-konflikten upplever jag att båda sidor är lika dåliga på att lyssna på varandra och därav drar jag slutsatsen att konflikten kommer att pågå i all oändlighet tills antingen ena sidan vinner eller tills båda parter kommer överens. Ett tredje alternativ är förstås att Gud griper in, ett alternativ som inte är att förringa.

Men för att belysa svårigheterna i konflikten tänkte jag lite förenklat gå igenom några olika perspektiv utifrån min synvinkel:

Ur ett judiskt perspektiv så tillhör inte Israel varken judarna eller araberna, det tillhör Gud och Gud har rätt att ge landet åt vem han vill: “Och Herren sade till honom: ”Detta är det land, som jag med ed har lovat åt Abraham, Isak och Jakob, när jag sade: Åt dina efterkommande skall jag ge det. Jag har låtit dig se det med dina ögon, men dit in skall du inte komma.”” (5Mos 34:4)

Ur ett kristet perspektiv så spelar inte det fysiska landet Israel någon större roll eftersom Guds rike varken har gränser eller nationstillhörighet. Om judarna eller araberna äger Israel borde alltså inte spela någon större roll för en kristen så länge som man får leva i fred och frihet.

Ur ett västerländskt perspektiv finns en mörk historia av 2000 år med mer eller mindre judeförföljelser som kulminerade i Förintelsen. Jag tror att västvärlden har svårt att hantera Israel-Palestina-konflikten pga dåligt samvete.

Ur ett muslimskt perspektiv är Islam en nyare religion än judendom och kristendom och Jerusalem är en helig plats så det är inte konstigt att man vill kontrollera landområdet.

Ur ett evangeliskt kristet perspektiv så tror man att även om Gud idag verkar genom församlingen så har fortfarande nationen Israel en roll att spela och det framförallt i den sista tiden. Att Israel efter 2000 års uppehåll återigen blev en stat gjorde att många evangelikala tolkade det som att vi nu lever i den sista tiden och att Gud nu kommer att agera genom Israel på något sätt. En allvarlig miss man gjorde i samband med detta var att man ensidigt valde det judiska folkets sida utan att tänka på att det finns många palestinska kristna som blev klämda mittemellan. I detta perspektiv har kristna väldigt mycket att diskutera och bearbeta och därför gläder det mig väldigt mycket att palestinska kristna nyligen har arrangerat konferensen ”Christ at the Checkpoint” för att starta en dialog mellan kristna sionister och palestinska kristna. Läs mer: 1, 2, 3, 4.

  • Intressant inför Israels grundade var att dåvarande, Sovjetunionen röstade till Israels favör, något dom senare ångrade

  • Där ser man. 

  • Enligt tidningen Dagens ”Så känner läsarna”-widget så blir läsarna ”ledsna” av att läsa artikeln ”Evangelikala palestinier vill vidga perspektiven”. Kan någon förklara detta för mig..?

  • stilla tankar

    Broder..
    Förstår du inte?
    Ledsen .. ja det kan man vara Mer än så… du skriver ”Ur ett kristet perspektiv så spelar inte det fysiska
    landet Israel någon större roll eftersom Guds rike varken har gränser
    eller nationstillhörighet. Om judarna eller araberna äger Israel borde
    alltså inte spela någon större roll för en kristen så länge som man får
    leva i fred och frihet.”
    men vad är detta….??

    Lyssna på detta det kan förklara varför vi är ledsna

    http://www.youtube.com/watch?v=osIx3tmvioY&feature=youtu.be

  • stilla tankar,

    Tack för din kommentar!

    Det jag försökte få fram med den här bloggposten var att det finns olika perspektiv i den här frågan och en dialog mellan dessa parter borde alltså göra oss glada istället för ledsna. Om olika parter i en konflikt inte pratar med varandra så går det ju inte att lösa konflikten.

    Jag vidhåller att för en kristen så är det viktiga inte vilket land man bor i. Guds rike har inga gränser, vi är inte längre judar eller greker som Paulus skriver. Israel tillhörde Rom på Jesu tid och Jesus klagade inte på det.

    Utifrån detta synsätt borde alltså en kristen palestinier kunna acceptera att Israel är ett judiskt land så länge som man får leva i fred och frihet. Jag har lite svårt att förstå varför en kristen palestinier vill ha ett eget självständigt land utifrån detta perspektiv.

  • Ludvig

    Det sk ”kristna” perspektiv som du redogör för ovan finner jag icke stöd för i Bibeln. Och jag håller inte med dig om var det evangeliskt-kristna perspektivet felat.

    Det är rädslan för Islam som lamslagit västerländska kristna som annars skulle ha visat en större solidaritet med sina medsyskon i arabvärlden.

  • Ludvig,

    När en kvinna pratar med Jesus om vart man ska tillbe så svarar Jesus: ”Tro mig, kvinna, den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern.” (Joh 4:21). Så som jag förstår Jesus så spelar inte platsen någon som helst roll för den kristne eftersom Guds rike inte har några fysiska gränser. 

    Vilken nationstillhörighet man har spelar heller ingen roll eftersom Paulus skriver: “Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” (Gal 3:28). 

    Jag finner goda stöd i Bibeln för att Guds rike inte har några gränser eller gör skillnad på vilket folk man tillhör. Kristna behöver inte kriga och kämpa för ett eget fritt land eftersom Guds rike inte har några gränser. Så länge som kristna får leva i fred och frihet så bör man vara nöjd. Jag tycker mig ha gott Bibelstöd för det synsättet. 

    Men jag kanske missförstod vad du menade, så presentera gärna dina åsikter så kan vi diskutera dem :)

  • Ludvig

     Hela jorden tillhör HERREN och inom Guds församling är vi syskon oavsett kulturell, etnisk social bakgrund. Så långt är vi sannolikt helt överens.

    Och jag skulle gå ännu längre än dig och hävda att även då vi kristna inte lever i fred och (full) frihet har vi Skriftens tydliga uppmaning att underordna oss och be för landet och dess ledning.

    Hur detta har någon direkt relevans i Israel-Palestina-konflikten förstår jag dock inte.

  • Många kristna palestinier vill att Palestina blir ett eget fritt land och många kristna aktivister stöttar dem. Utifrån det kristna perspektiv jag beskrev så blir ju detta en aning diskutabelt. Kolla t.ex. det där youtube-klippet som ”stilla tankar” delade i sin kommentar ovan. 

    Utöver detta tycker jag ändå att det är viktigt att presentera olika perspektiv så man vet vart man har varandra. 

  • Ludvig

     Problemet är att du och många andra blandar ihop flera frågor på ett sätt att risken för förvirring är överhängande.

    Hur du och jag som enskilda kristna bör agera inför varandra och världsliga herrar/myndigheter är en sak. Vi ska be för och underordna oss överheten även då den inte är alltigenom välvilligt inställd mot oss. Till en viss gräns förstås. (Lyda Gud mer än människor.)

    Storpolitik är däremot en lite annan sak. Skulle en kristen palestinier öppet deklarera att han inte stödjer en palestinsk stat överlever han kanske inte till nästa fredagsbön. De kristna sitter trångt i hela arabvärlden och det har blivit radikalt värre under de senaste åren. Shariavinter here we come…

  • Enda sättet att lösa förvirringen är ju att föra en dialog och försöka reda ut saker och ting. Det som den här bloggposten ursprungligen handlar om är ju att kristna palestinier vill föra en dialog med evangeliskt kristna om hur man ska hantera den här situationen. Ett mycket bra initiativ tycker jag. 

  • telson
Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.