Markus 16:1-8 – Jesus uppstår ur graven

Christian MölkMarkus Leave a Comment

1 När sabbaten var över, köpte Maria från Magdala, Maria, Jakobs mor, och Salome välluktande oljor för att gå och smörja honom. 2 Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till graven då solen gick upp. 3 De sade till varandra: ”Vem skall rulla bort stenen från gravöppningen åt oss?” 4 Men när de såg upp, fick de se att stenen var bortrullad, den var mycket stor. 5 De gick då in i graven och fick se en ung man sitta på höger sida, klädd i en lång vit dräkt, och de blev mycket förskräckta. 6 Men han sade till dem: ”Var inte förskräckta! Ni söker Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är inte här. Se, här är platsen där de lade honom. 7 Men gå och säg till hans lärjungar och särskilt till Petrus: Han skall gå före er till Galileen, och där skall ni få se honom så som han har sagt er.” 8 Då gick de ut och flydde bort från graven. Ty bävan och bestörtning hade kommit över dem, och de sade ingenting till någon, därför att de fruktade.

  • Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till graven då solen gick upp.
    • Kvinnorna kunde inte ta hand om Jesus kropp under lördagen eftersom det var förbjudet att arbeta på sabbaten. Men så fort de fick chansen så beger de sig till graven.
  • De sade till varandra: ”Vem skall rulla bort stenen från gravöppningen åt oss?” Men när de såg upp, fick de se att stenen var bortrullad, den var mycket stor.
    • Enligt Matteus så fanns det en vaktstyrka som bevakade graven (Matt 27:65-66) och det var en ängel som rullade bort stenen (Matt 28:2).
    • Stenen rullades inte bort för att Jesus skulle kunna komma ut, han kunde ju gå genom väggar (John 20:19). Stenen rullades bort så att kvinnorna skulle kunna titta in i graven.
  • De gick då in i graven och fick se en ung man sitta på höger sida, klädd i en lång vit dräkt, och de blev mycket förskräckta.
    • Den unge mannen som kvinnorna får se är en ängel.
    • Den vita dräkten påminner om Jesus vita kläder på Förklaringsberget (Mark 9:3).
  • Ni söker Jesus från Nasaret, den korsfäste.
    • Ängeln lyfter fram att Jesus blev korsfäst men att han nu är uppstånden. Båda dessa budskap är lika viktiga, det ena fungerar inte utan det andra.
    • Nasaret var en föraktad stad (John 1:46) och korsfästelsen var en föraktad avrättningsmetod. Jesus har inga problem med att identifiera sig med det som är föraktat, tvärtom, han gör det till sin titel.
      • På samma sätt ska vi kristna idag identifiera oss med de föraktade och de minsta i samhället (Matt 25:35-40).
  • Han är uppstånden, han är inte här.
    • Det finns flera personer i Bibeln som fick sitt liv tillbaka efter att de hade dött, men de dog så småningom igen (1 Kung 17:17-24, John 11:38-44).
      • Den uppståndelse Jesus är med om är till det nya eviga livet som alla får del i som tror på honom (John 3:16).
    • Tack vare att Jesus uppstod så kommer alla som tror på Jesus att uppstå när Jesus kommer tillbaka till jorden (1 Thess 4:14–17) och få en ny uppståndelse-kropp (1 Kor 15:51-52, Fil 3:21).
  • Men gå och säg till hans lärjungar och särskilt till Petrus: Han skall gå före er till Galileen, och där skall ni få se honom så som han har sagt er.”
    • Kvinnorna ombeds vittna för de övriga lärjungarna om Jesus uppståndelse. Tyvärr tas kvinnornas vittnesbörd inte emot ordentligt eftersom kvinnliga vittnesmål inte ansågs trovärdiga. Men även om lärjungarna inte trodde på kvinnorna så trodde Jesus på dem och anförtrodde detta viktiga uppdrag till dem.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.