Pastor Christian Mölk | Vad säger Bibeln om Guds avbild?

BibelsamtalMänniskan är skapad till Guds avbild, men likheten skadades i samband med syndafallet. I och med inkarnationen, att Gud blev människa, så erbjuds nu människan att återigen bli det hon är skapad till att vara. Detta sker genom att följa Jesus och ”imitera” honom genom att läsa Guds ord och bli uppfylld av Guds Ande. Genom Guds nåd så formas Jesu lärjungar till att bli lika Jesus, och därmed återigen bli Guds avbild.

Bibelord

26 Gud sade: ”Låt oss göra människor till vår avbild, lika oss. De ska råda över havets fiskar och himlens fåglar, över boskapsdjuren och hela jorden och alla kräldjur som rör sig på jorden.” 27 Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.” (1 Mos 1:26–27)

23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Rom 3:23)

Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.” (Heb 1:3)

15 Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat” (Kol 1:15)

17 Därför måste han bli lik sina bröder i allt, för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud och sona folkets synder.” (Heb 2:17)

29 Dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, så att Sonen blir den förstfödde bland många bröder.” (Rom 8:29)

18 Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.” (2 Kor 3:18)

22 Därför ska ni lämna ert gamla liv och lägga bort den gamla människan som går under, bedragen av sina begär. 23 Låt er förnyas till ande och sinne 24 och klä er i den nya människan, som är skapad till likhet med Gud i sann rättfärdighet och helighet.” (Ef 4:22–24)

Ljug inte för varandra, ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar 10 och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare.” (Kol 3:9–10)

Den här världens gud har förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som strålar från evangeliet om Kristi härlighet, han som är Guds avbild.” (2 Kor 4:4)

Samtalsfrågor

  1. På vilket sätt är människan Guds avbild?
  2. Vad skiljer människan från djuren?
  3. Vad i människan blev ”förstört” i och med syndafallet?
  4. Hur återupprättas människan till att bli Guds avbild igen?

Fler intressanta bibelord

1 Mos 5:1b–2, 1 Mos 9:6, 1 Kor 11:7, 1 Kor 11-12, Joh 1:4 Joh 1:9, 14, 18, Matt 5:48

  • Fråga #3 är ju faktiskt fantastiskt intressant :-)

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Jepp!

    Har du något bra förslag?

    Vårat samtal igår på ”Bön och Bibelsamtal” (Timrå Pingsts bönemöte), cirkulerade kring att det som bland annat gör oss till Guds avbild är ”agape”, Guds självutgivande kärlek. I och med syndafallet så blev den egoistiska kärleken till oss själva en stark kraft i människans liv. Men korset blev historiens vändpunkt där Guds kärlek vann över människans egoism. I och med att vi läser Guds ord och uppfylls av Guds Ande så lär vi oss att älska Gud av hela vårt hjärta och vår medmänniska som oss själva (Bibelns viktigaste bud), och långsamt men säkert så förvandlar Guds nåd oss till att bli mer lika Jesus och därmed bli det vi en gång i tiden skapades till att vara; Guds avbild.

  • Vet inte om jag har något bra förslag, men jag tänker att innan funderar på vad som blev förstört behöver man lägga lite tankemöda på att försöka förstå vad som gjorde att nåt blev förstört.

    När man läser stycket slås jag av att det kan ha varit tre olika saker, vilka alla ger oss tre olika Gudsbilder:

    #1 Det som förstörde något var människans olydnad i sig
    #2 Det som förstörde något var Guds straff i sig
    #3 Det som förstörde något var frukten i sig

    Det finns säkert flera orsaker man kan tänka sig. Och förutom dessa behöver man fundera kring människans relation med Gud innan fallet, dvs. hade de redan en perfekt relation till Gud eller var de så att säga ”på väg” mot en perfekt relation till Gud? Hade de en ”en vuxens” sinne och erfarenheter eller var de ”barnsliga” i sitt sinne?

    Här landar olika riktningar inom Kristenheten i olika slutsatser som sedan lever vidare i vår Kristologi och hur vi ser på korset och vad som hände på Golgata.

    Men om vi funderar vidare på orsakerna till vår trasighet och ger oss hän åt #1 ett slag så har vi en Gud som först ger oss en fri vilja och sen ger oss en lag som vi väljer, dvs. utnyttjar den fria vilja samma Gud har skapat oss med, att bryta. Konsekvenserna av att vi utnyttjar denna Gudagivna gåva, som den fria viljan är, blir att vi för evigt bryter kontakten med Gud, slår igen ytterdörren, och ger oss iväg hemifrån på egen hand. Tack och ajöss. Gud är arg och sur och vi är likt trotsiga tonåringar som vet bäst ovilliga att be Gud om förlåtelse.

    Ser vi på #2 så har vi en Gud som ger en lag och står med höjd hand redo att klappa till så fort vi bryter mot denna enda lag, och när vi väl gör det så bryter han all kontakt med oss för att rädda sitt eget skinn (helighet) och kör ut oss på bar backe för att få klara oss själva i en värld som Han förbannar för att riktigt gnugga salt i såren. Han vägrar dessutom att ha nåt att göra med våra barn för de ärver brottet deras föräldrar begick.

    Tar vi #3 så har vi en Gud som i kärlek säger till oss ”Lek inte med råttfällan, för om du gör det kommer du att få jätte ont i fingrarna.” och när vi trots allt stoppar fingrarna där vi inte borde och frukten – kunskapen på gott och ont – slår igen med all kraft, så finns han där och ger oss i skinnkläder för att minska vår utsatthet och för oss bort från det andra trädet som hade kunnat permanenta vårt smärtsamma tillstånd. Där ger han oss en bild av konsekvenserna av vårt handlande, men också ett hopp om en frälsning.

    När jag samtalar med människor om detta är det oftast en mix av #1 och #2 som kommer fram. En mix av olydnad och straff som gjorde och fortsätter göra oss illa. Ofta på djupet. Vår mänskliga natur tog stryk och är bortom räddning och kan i bästa fall bli som Luther sägs ha sagt ”en snötäckt dynghög” när vi tar emot Jesus.

    Jag kanske mer lutar åt #3. Och om jag då ser på vad som blev ”trasigt” i Adam, så är det inte lika mycket som om man väljer att fundera kring #1 eller #2.

    Lösningen på våra problem är densamma oavsett hur vi tänker kring detta – Jesus människoblivande och död på korset. Utan honom har vi ingen chans att närma oss Gud och bli Honom lika.

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Dina tre alternativ vidgar frågeställningen en hel del. Efter lite eftertanke så lutar jag nog mest åt #1. Att gå sin egen väg (egoism) har alltid varit människans val om man fritt fått välja. Guds svar på vår egoism är ju den osjälviska kärleken (agape) som framförallt kommer till uttryck på korset, historiens vändpunkt.

    Det är så jag får ihop det, men man kan ju inte direkt säga att Genesis är speciellt övertydlig med exakt vad som gick fel.

  • @Christian Mölk: Jo, det är ett viktig och intressant teologiskt område. Samtidigt är det som du säger att Genesis inte ger alla ledtrådar utan att man får fundera kring andra skriftställen också för att få ihop det. Precis som du gjort.

    Själv har jag tänkt mycket kring den vackra beskrivningen i Jes 11:1-9 av Kristusriket. Där ”Herrens kunskap” på något sätt får stå i kontrast till ”kunskapen på gott och ont” som ett botemedel mot vårt onda. Där ”kunskapen” kanske inte främst skall förstås som en intellektuell egenskap utan som något som genomsyrar och förändrar hela vårt hela väsen.

    ”Ingen skall göra något ont eller förstöra något
    på hela mitt heliga berg,
    ty landet skall vara fullt av HERRENS kunskap,
    liksom vattnet täcker havet.”

    Men det finns många sätt att tänka kring detta och jag tyckte det var kul att ni lyfte en sån djup fråga på era Bibelsamtal.

    Bless

    /Tomas

  • @Tomas Andersson: Jepp! Och fler spännande ämnen blir det! :)

    Kolla in listan här: http://timrapingst.se/bon-och-bibelsamtal/

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.