Markus 9:1-13 – Jesu härlighet uppenbaras

Christian MölkMarkus Leave a Comment

“Jesus sade till dem: ”Amen säger jag er: Några av dem som står här skall inte smaka döden, förrän de ser att Guds rike har kommit i makt.” Sex dagar därefter tog han med sig Petrus, Jakob och Johannes och förde dem upp på ett högt berg för att vara ensam med dem. Och han förvandlades inför dem. Hans kläder blev skinande vita, så vita som ingen tygberedare på jorden kan göra några kläder. Och Mose och Elia visade sig för dem, och de samtalade med Jesus. Då sade Petrus till Jesus: ”Rabbi, det är gott för oss att vara här. Låt oss göra tre hyddor, en åt dig, en åt Mose och en åt Elia.” Han visste inte vad han skulle säga, så förskräckta var de. Då kom ett moln och sänkte sig ner över dem, och ur molnet hördes en röst: ”Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till honom!” Och plötsligt, när de såg sig omkring, såg de inte längre någon utom Jesus. På vägen ner från berget sade han åt dem att inte berätta vad de hade sett förrän Människosonen uppstått från de döda. De tog fasta på det ordet och talade med varandra om vad som menades med att uppstå från de döda. De frågade honom: ”Varför säger då de skriftlärda att Elia först måste komma?” Han sade till dem: ”Elia kommer visserligen först och återupprättar allt. Men hur kan det då vara skrivet att Människosonen skall lida mycket och bli föraktad? Jag säger er: Elia har verkligen kommit, och de gjorde med honom som de ville, som det är skrivet om honom.”

  • Sex dagar därefter tog han med sig Petrus, Jakob och Johannes
    • Dessa tre lärjungar ingick i Jesus närmaste krets (Mark 5:37, Mark 14:33).
    • Jesus talade ofta i liknelser till de stora folkmassorna, men när han var ensam med sina lärjungar förklarade han mer djupgående (Mark 4:34).
  • Och förde dem upp på ett högt berg för att vara ensam med dem.
    • Ett berg är en ideal plats för att möta Gud eftersom man får möjlighet att vara ensam utan att bli störd av människor som går förbi.
    • Mose mötte Gud uppe på berget Sinai (2 Mose 24:12-18).
    • Elia mötte Gud uppe på berget Horeb (1 Kung 19:8-18).
  • Och han förvandlades inför dem.
    • För en kort stund fick de tre lärjungarna se Jesus härlighet, såsom den var före han föddes och så som den kommer att vara efter hans död och uppståndelse (Joh 17:5).
      • I Filipperbrevet 2:6-7 kan vi läsa att “Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa.”
        • Jesus antog alltså en ”tjänares gestalt” då han blev människa, men nu får lärjungarna se Jesus i hans ”Gudsgestalt”.
      • När försoningen genom döden på korset var avklarad fick Jesus tillbaka sin härlighet (Heb 2:9).
    • Jesus ger av sin härlighet till sina lärjungar (Joh 17:22).
    • Jesus kommer att komma tillbaka till jorden i fullt majestät och i all sin härlighet (Mark 13:26).
  • Hans kläder blev skinande vita, så vita som ingen tygberedare på jorden kan göra några kläder.
    • Johannes fick i slutet av sitt liv återigen se Jesus i all sin härlighet, och även då beskriver han Jesus som vit: ”Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor” (Upp 1:14).
  • Och Mose och Elia visade sig för dem, och de samtalade med Jesus.
    • Mose och Elia har tidigare fått möta Gud uppe på varsitt berg, nu får de på detta berg möta Jesus.
    • Mose representerar Lagen och Elia representerar Profeterna.
      • Lagen (dvs. de fem Moseböckerna, låg i början av Gamla Testamentet, och Profeterna låg i slutet av Gamla Testamentet). ”Lagen och Profeterna” är ett uttryck i likhet med vårt svenska ”från pärm till pärm” och står för ”hela Gamla Testamentet”.
        • Jesus visade för Emmausvandrarna att det står skrivet om Messias i hela Gamla Testamentet (Luk 24:27).
  • Då sade Petrus till Jesus: ”Rabbi, det är gott för oss att vara här. Låt oss göra tre hyddor, en åt dig, en åt Mose och en åt Elia.”
    • Petrus var förskräckt över det som han fick vara med om, men ansåg det ändå vara gott och ville se till så att Mose och Elia stannade så länge som möjligt.
    • Petrus tyckte inte om Jesus tal om sitt lidande och nu när han får se Jesus härlighet så vill han ha mer av detta (Mark 8:31–33).
    • Israel firade Lövhyddohögtiden genom att en gång om året bo i lövhyddor för att minnas ökenvandringen (3 Mose 23:42-43).
  • Han visste inte vad han skulle säga, så förskräckta var de.
    • Petrus var rädd och visste inte vad han skulle säga, två tydliga indikationer som borde ha fått honom att inse att han faktiskt inte borde säga något.
      • Petrus var ofta talesperson för de övriga lärjungarna (Apg 2:14).
      • Petrus var energisk, framfusig och ogenomtänkt, ändå blev han utvald av Jesus att bli lärjungarnas ledare. Detta visar att Gud kan förvandla en människa till det bättre.
    • Petrus hade en återkommande ovana att ständigt säga åt Jesus vad Jesus borde göra (Mark 8:32), men allteftersom han utvecklades i sitt lärjungaskap, desto mer gjorde han istället som Jesus sa åt honom.
  • Då kom ett moln och sänkte sig ner över dem, och ur molnet hördes en röst: ”Denne är min Son, den Älskade. Lyssna till honom!”
    • Guds härlighet har många gånger tidigare visat sig i form av ett moln (2 Mose 16:10).
    • Det här är andra gången som Fadern talar om Sonen (Mark 1:11).
    • Med Mose och Elia bredvid sig lyfts Jesus fram som ännu större än Lagen och Profeterna när lärjungarna uppmanas att lyssna till Jesus.
  • På vägen ner från berget sade han åt dem att inte berätta vad de hade sett förrän Människosonen uppstått från de döda.
    • Att lärjungarna ofta missförstod Jesus uppdrag förstår vi inte minst av det här kapitlet. Därför uppmanar Jesus sina lärjungar att vara tysta med vad de sett tills Jesus har uppstått igen.
    • Även det övriga judiska folket hade missförstått Jesus uppdrag och ville stundtals göra Jesus till Israels kung med våld (Joh 6:15).
    • Jesus sökte inte människors ära utan var fokuserad på sitt uppdrag; att försona mänskligheten (Joh 5:41).
  • Varför säger då de skriftlärda att Elia först måste komma?
    • Lärjungarna kände till att Malaki hade profeterat om att Elia skulle komma och förbereda det judiska folket för Messias och nu undrar de om detta har skett i och med händelsen på berget (Mal 4:5-6).
      • Jesus upplyser sina lärjungar om att Elia har kommit, men att det var Johannes Döparen som var denne Elia (Mark 1:2-8).
      • Att Elia har kommit betyder dock inte att Messias inte kommer att lida, tvärtom, Jesus undervisar att Människosonen kommer att lida mycket och bli föraktad.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.