1 Tess 3:6-13 – Apostelns glädje över tessalonikernas tro

Christian Mölk1 Tessalonikerbrevet Leave a Comment

Men nu har Timoteus kommit tillbaka från er, och han har gett oss goda nyheter om er tro och kärlek och berättat hur ni alltid tänker på oss och längtar efter att få träffa oss, liksom vi längtar efter er. Så har vi genom er tro fått nytt mod när det gäller er, bröder, och det mitt i alla svårigheter och lidanden. Nu lever vi, när ni står fasta i Herren. Hur skall vi tillräckligt kunna tacka Gud för all den glädje som ni är för oss inför vår Gud? Natt och dag ber vi mycket ivrigt om att få träffa er och ställa till rätta det som brister i er tro. Måtte vår Gud och Fader själv och vår Herre Jesus leda vår resväg till er. Och må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så som även vår kärlek till er gör, så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga.

  • Men nu har Timoteus kommit tillbaka från er, och han har gett oss goda nyheter om er tro och kärlek och berättat hur ni alltid tänker på oss och längtar efter att få träffa oss, liksom vi längtar efter er.
    • Paulus oro stillas när Timoteus kommer tillbaka med goda nyheter om att evangeliet, de goda nyheterna, har slagit rot i tessalonikernas tro.
    • Att tro på Jesus och ha kärlek till medmänniskan sammanfattar ganska väl vad de goda nyheterna handlar om.
    • Det faktum att tessalonikerna längtar efter att få träffa Paulus visar att de inte har gått på de falska ryktena som Paulus fiender har spridit.
  • Så har vi genom er tro fått nytt mod när det gäller er, bröder, och det mitt i alla svårigheter och lidanden.
    • Paulus var i Korinth när han skrev detta brev till tessalonikerna (Apg 18:1). Även i Korinth fick Paulus utstå mycket lidande, men det blev lättare när han fick veta att det stod väl till med tessalonikernas tro.
  • Natt och dag ber vi mycket ivrigt om att få träffa er och ställa till rätta det som brister i er tro.
    • Även om Paulus var mycket glad över tessalonikernas stabila och starka tro så ville han ändå rätta till eventuella brister. Av detta kan vi lära oss att hur långt vi än har kommit i vår tro så finns det alltid något att jobba på och vi borde alltid sträva efter att komma närmare Gud.
    • Det är mycket möjligt att Paulus var så orolig över församlingen i Tessalonika att han låg vaken om nätterna. Om så var fallet så passade han då på att be för tessalonikerna.
  • Måtte vår Gud och Fader själv och vår Herre Jesus leda vår resväg till er.
    • Här öppnar nu Paulus upp en liten inblick i hur han brukade formulera sina böner.
    • Paulus ber till Fadern och till Jesus som om de vore en och samma person. Faktum är att Fadern och Sonen har en sådan enhet att de är ett (Joh 10:30) och det man ber Sonen om, det kommer Fadern att göra (Joh 15:16).
  • Och må Herren låta er växa till och överflöda i kärleken till varandra och till alla människor, så som även vår kärlek till er gör
    • Det andra som Paulus ber om är att Jesus ska låta tessalonikernas kärlek till sina medmänniskor växa.
    • Kärlek till Gud och till medmänniska är grundläggande för en kristen (Matt 22:37-40).
      • Jesus sa till och med att om vi kristna har kärlek till varandra så kommer alla att förstå att vi är Jesus lärjungar (John 13:35).
  • så att han styrker era hjärtan och gör er oförvitliga och heliga inför vår Gud och Fader, när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga.
    • Att vara ”helig” innebär att man är ”avskild” från något. I det här sammanhanget betyder det att tessalonikerna skiljer sitt beteende från resten av staden Tessalonika och all dess synd, och istället satsar sitt liv på att älska Gud och älska alla sina medmänniskor.
    • Det är lättare att fokusera på att leva heligt om man är medveten om att Jesus kan komma tillbaka närsomhelst (1 Tess 5:2).
    • ”De heliga” som kommer att komma tillsammans med Jesus är troligtvis de troende som uppstår när Jesus kommer tillbaka (1 Tess 4:16), men det skulle också kunna syfta på änglar.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.