Dom 6:7-10 – Guds svar

Christian MölkDomarboken Leave a Comment

7 När Israels barn ropade till Herren för midjaniternas skull, 8 sände Herren en profet till Israels barn. Denne sade till dem: ”Så säger Herren, Israels Gud: Jag själv har fört er upp ur Egypten och hämtat er ut ur träldomshuset. 9 Jag har räddat er från egyptiernas hand och från alla era förtryckares hand. Jag drev bort dem från er och gav deras land åt er. 10 Och jag sade till er: Jag är Herren, er Gud. Ni skall inte frukta de gudar som dyrkas av amoreerna, i vilkas land ni bor. Men ni lyssnade inte till min röst.” 

  • … sände Herren en profet till Israels barn
    • Innan Gud skulle sända räddaren behövde Israel förberedas genom en profet.
    • Samma sak hände strax innan Jesu ankomst; det judiska folket förbereddes genom Johannes Döparens förkunnelse.
    • Ibland kan det vara bra att få tid till att tänka igenom sina misstag innan man är redo för en rejäl förändring.
  • Jag själv har fört er upp ur Egypten och hämtat er ut ur träldomshuset.
    • När Israel trodde att Gud hade övergett dem så påminde Gud Israel om sin kärlek till Israel och att han tidigare har räddat dem från Egypten.
    • När vi känner att Gud är långt borta, behöver vi också tänka tillbaka på vad Gud tidigare har gjort för oss. Men vi ska inte minnas Egypten, vi ska istället minnas korset och vad Jesus har gjort för oss.
  • Men ni lyssnade inte till min röst.
    • Israels problem var egentligen inte midjaniterna, Israels problem var att de inte lyssnade på Gud.
    • På samma sätt bör även vi idag ta oss en funderare på om de problem vi möter kanske egentligen beror på oss själva?

Copyright 2012 Christian Mölk – All Rights Reserved.
All Bibeltext kommer från
 Svenska Folkbibeln om inte annat anges. 

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.