Markus 6:35-44 – Jesus mättar fem tusen män

Christian MölkMarkus Leave a Comment

35Det var redan sent på dagen, när hans lärjungar kom fram till honom och sade: ”Den här platsen ligger ödsligt till, och det är redan sent. 36Sänd i väg folket, så att de kan gå till gårdarna och byarna här omkring och köpa sig något att äta.” 37Men han svarade: ”Ge ni dem att äta.” De frågade honom: ”Skall vi gå och köpa bröd för två hundra denarer och ge dem att äta?” 38Han sade till dem: ”Hur många bröd har ni? Gå och se efter.” De tog reda på det och sade: ”Fem bröd och två fiskar.” 39Då befallde han att alla skulle slå sig ner i gröngräset i skilda matlag. 40De satte sig ner i grupper om hundra eller femtio. 41Och han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen, tackade Gud och bröt bröden och gav åt sina lärjungar, för att de skulle sätta fram åt folket. Han delade också ut de två fiskarna så att alla fick. 42Och alla åt och blev mätta. 43Sedan plockade lärjungarna upp brödstyckena och det som blev över av fiskarna, tolv korgar fulla. 44Det var fem tusen män som hade ätit.” 

  • Sänd i väg folket
    • Jesus och lärjungarna såg samma problem framför sig, men de hade helt olika lösningar på problemet.
      • Lärjungarna vill sända iväg folket medan Jesus vill göra ett mirakel.
    • En denar motsvarar en dagslön, så om lärjungarna skulle betala maten ur egen kassa skulle det bli väldigt mycket pengar.
  • ”Ge ni dem att äta.”
    • Här lär Jesus oss flera saker:
      • Jesus bryr sig om de hungriga.
      • Jesus befaller sina lärjungar att ge de hungriga mat.
      • Inget är för litet för att användas i Guds tjänst, Jesus kan mångdubbla det lilla vi har.
    • Först gav Jesus folket andlig mat genom att undervisa dem, sen gav han dem även riktig mat.
      • I detta borde vi ta Jesus till föredöme och satsa på båda utan att negligera varken det ena eller det andra.
    • På samma sätt som Gud försåg Israels folk med mat under ökenvandringen så förser Jesus Israels folk med mat (2 Mose 16:4).
  •  Då befallde han att alla skulle slå sig ner i gröngräset
    • Det är ingen slump att Markus först beskriver Jesus som en herde” och sen nämner det gröna gräset”; i Psalm 23 står det nämligen: ”Herren är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar.” (Psalm 23:1-2a).
  • Sedan plockade lärjungarna upp brödstyckena och det som blev över av fiskarna, tolv korgar fulla.
    • Även om Jesus hade kapacitet att mirakulöst skapa en väldig massa ny mat så var det ändå viktigt att inte slänga den mat som fanns kvar.
      • På samma sätt bör vi idag tänka på att inte slänga mat i onödan samtidigt som det finns fattiga och hungriga människor runt omkring oss.

Texten du precis läst ingår i boken ”Markus – Skynda till folkets frälsning” och går att beställa från Bokshopen.

Markus

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.