Pastor Christian Mölk | Pingst går in i en ny fas

Har spenderat hela dagen på Pingst Rådslag 2015, en ypperligt trevlig tillställning. Älskar att träffa mina goda vänner och pastorskollegor och känner mig stolt över att vara pingstpastor :)

Men det är tydligt att Pingst nu snart kommer att gå in i en ny fas, på gott och ont. Pelle Hörnmark, som har gjort ett fantastiskt jobb som Pingst FFS föreståndare, meddelade att han inte ställer upp för omval nästa år. Jag tycker det är tråkigt att Pelle slutar, han kommer att vara saknad, men samtidigt förstår jag honom och gläds med honom. De flesta av oss som jobbar inom Pingströrelsen känner en kallelse att vara pastor i en lokal församling och kanske längtar Pelle tillbaka.

Kvällen ägnades åt ett samtal om hur vi i Pingströrelsen ”hanterar teologi, aktuella frågor och varandra i den offentliga debatten” eftersom ”utmaningen med lokala fria församlingar kontra media/allmänhetens stora efterfrågan efter vad Pingst står för är större än någonsin”.

Även om ”Pingstledningen” ;-) tyckte att vi inte skulle referera något från vårt interna samtal så vill jag ändå lyfta fram att det var tydligt att de allra flesta verkar vara överens om att det behövs ett samtalsforum och att vi lider av ett ”samtalsunderskott”. Dessa forum fanns ju förut men urartade under Predikantveckan och Nyhemsveckan. Vi behöver nu hitta ett bra sätt att föra teologiska samtal så att debatten inte urartar i pajkastning, personliga påhopp osv.

Sen tyckte jag Pelle hade en riktigt bra avslutning där han betonade att vi i Pingströrelsen inte borde fokusera på de 99 fåren utan på det förlorade fåret som har sprungit bort. Visst, vi behöver samtala om teologiska frågor, men om vi ska vara ärliga; att vi tycker exakt likadant i allting löser inga problem. Det blir inte glädje i himmelen över att vi får alla bitar på rätt plats, utan när en enda syndare omvänder sig. Vi finns till för att förkunna Jesus Kristus till en förlorad värld. Vi finns till för att vara som Jesus där syndare flockade sig runt honom och bemöttes med kärlek och respekt. Vi ska inte ha en 99-rörelse!

Men som sagt, Pingst kommer nu så sakteliga gå in i en ny fas, med en ny föreståndare och med teologiska samtal. Måtte vi bara behålla rätt fokus!

Tagged with →  
  • Stig Melin

    Christian,

    Jag markerade ett avsnitt i din text som jag finner anmärkningsvärd.
    Kan inte ledarskapet uppträda på ett anständigt sätt i ett samtalsforum är vi illa ute. Du skriver:

    ”Även om ”Pingstledningen” ;-) tyckte att vi inte skulle referera något från vårt interna samtal så vill jag ändå lyfta fram att det var tydligt att de allra flesta verkar vara överens om att det behövs ett samtalsforum och att vi lider av ett ”samtalsunderskott”. Dessa forum fanns ju förut men urartade under Predikantveckan och Nyhemsveckan. Vi behöver nu hitta ett bra sätt att föra teologiska samtal så att debatten inte urartar i pajkastning, personliga påhopp osv.”
    Det, tycker jag, minst sagt, känns svårt.

  • Hej Stig!

    Ledningen i Pingst FFS uppträdde mycket föredömligt under Pingst Rådslag 2015. Men förr i tiden brukade samtalen på Predikanveckan urarta av någon anledning som jag ej känner till.

  • Ing-Marie Silwer

    Intressant att läsa det du skriver som en”insider” i Pingst eftersom jag själv arbetar i en pingstförsamling som står utanför samfundet Pingst och i det avseendet har blivit en”outsider”.Känner en stor sorg över detta eftersom jag varit med exempelvis på många givande predikantveckor och Nyhemsveckor för den delen när man fortfarande hade de öppna samtalen. Jag har inget minne av att dessa samtal”spårade ut”någon gång tvärtom var de en av höjdpunkterna. Det fanns ju alltid ett presidium som kunde gå in och avbryta när någon inte höll sig till ämnet. Tyvärr är mitt intryck att dessa indragna fria samtal omkring verksamhet och lärofrågor var en del i en ökande toppstyrning.

  • Hej! Jag är ju så pass ung och har bara varit med i Pingst-sammanhang cirka 15 år, så jag har ingen erfarenhet av dessa samtalsforum på Predikantveckan och Nyhemsveckan. Har eventuellt något svagt minne av att jag bevittnat möjligtvis ett, men hade för dålig koll på den tiden.

    Jag som är en ”insider” ;-) hör tre åsikter inom Pingströrelsen angående samtalsforum. Den första åsikten är att vi behöver återgå till någon form av samtalsforum, den andra åsikten är att det inte får spåra ur som det gjorde förr, och den tredje åsikten är att vi inte får bli för introverta utan behålla vårt fokus på att snarare berätta om Jesus för ofrälsta än diskutera teologiska läror.

    Personligen tycker jag att det inte borde vara omöjligt att få ihop dessa tre olika åsikter till ett bra och sunt samtalsforum. Om bara viljan finns så brukar det mesta lösa sig.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.