Pastor Christian Mölk | Markus 13 – Den sista tiden (MP3)

Klicka på länken för att lyssna på Christian Mölk predika eller högerklicka för att ladda hem predikan i mp3 format:

Markus 13:1-37 – Den sista tiden – 28:59.

Tagged with →  
  • Spännande idé om att templet som skall vanhelgas i den yttersta tiden är Kyrkan. Aldrig tänkt på det så men när du nämnde det var jag direkt villig att hålla med.
    Däremot måste jag säga ifrån om kring spekulationerna om att påven skulle vara antikrist eller styggelsen i templet.

  • @Samuel Varg Thunberg (@samuelvarg): Ja, jag lutar åt teorin att templet är kyrkan, även om jag är öppen för andra förslag. Men det verkar mest troligt enligt mig.

    Angående påven, jag tror inte heller att påven är antikrist, jag hoppas det framgår när jag vid 22:00 nämner problemen med denna teori som har cirkulerat under många hundra år.

    Men anledningen till att jag nämner påven är för att han trots allt tjänar som ett exempel på hur det faktiskt skulle kunna gå till. Jag inleder med att nämna att det verkar så avlägset att någon faktiskt skulle göra sig själv till ledare för hela Guds världsvida församling och dessutom kalla sig själv för Gud. Men min poäng med att lyfta fram Katolska kyrkan som ett exempel är ju för att de menar sig vara den ”världsvida kyrkan” och deras ledare kallar sig själv för ”Guds ställföreträdare”. Om man väl har kunnat acceptera det så kanske steget inte är så långt bort att någon faktiskt blir ledare för alla kyrkor och kallar sig själv för Gud. Med andra ord: var på er vakt för det kanske inte är så avlägset trots allt!

    Men, som sagt, jag tror inte att påven är antikrist för då hade vi ju levt i den sista tiden sen 1200-talet och det stämmer inte med Jesu ord att: ”Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta händer.” Dvs, samma generation som ser förödelsens styggelse kommer också att vara med om Jesu återkomst.

  • @Christian Mölk:

    Jag tycker steget mellan att vara ”Kristi vikarie”/”Guds ställföreträdande” till att kalla sig själv Gud är milslångt.
    Är vi inte alla ambassadörer för Kristus och Hans budskap?
    För mig är titlarna inget konstigt alls. Speciellt inte om man ser det som allas kristnas uppgift och att påven är en god förebild.

    Det kom fram att du inte höll med om teorin men jag tycker argumentet med tid inte är hållbart då många millenaristiska teologer menar att ‘den sista tiden’ är något ständigt pågåande. Och många som pratar om påven som antikrist menar just att alla påvar är små mini-antikrist som fungerar likt förlöpare för Antikrist med stort A.
    För mig för det lite för likt den teologiska hypotesen.

  • @Samuel Varg Thunberg (@samuelvarg): Det kanske beror på vad man lägger i ordet ”Guds ställföreträdare”? För mig är det uttrycket groteskt och nästan hädiskt om det syftar på att påven verkligen är Guds ställföreträdare här på jorden. Men om det syftar på att alla kristna har i uppgift att vara Guds utsträckta arm här på jorden, då är det ju en annan sak.

  • Lennart

    Antikrist är enligt min och traditionell syn den profana makten medan Skökan är de fallna kyrkorna med RKK i spetsen. Enligt min tro är den falske profeten islam, som kom från kristen-judisk bakgrund men med en helt ny lära.
    Personligen tror jag att Odjuret är Romarriket oh EU medan FN är det andra odjuret.

  • Tack för dina synpunkter! Men hur menar du att Romarriket, som ju slutade existera för drygt 500 år sedan, kan vara Odjuret?

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.