Pastor Christian Mölk | Predika så att vanligt folk förstår

Jag kommer ihåg när jag och Annica brukade ta långa promenader för några år sedan i Bankeryd. Jag var inne i en period när jag helt plötsligt hade börjat bli väldigt kritisk till mycket som försiggick inom Pingströrelsen. Jag hade hört en mängd olika predikanter och tröttnat på att lyssna på predikningar som var så tråkiga och svåra att förstå. Jag förvånades över hur enkelt det verkade vara att förvandla de mest spännande berättelserna världen någonsin har skådat till att bli en gäspningskavalkad.

Jag bestämde mig där o då för  att jobba stenhårt med att lära mig att predika på ett nytt sätt, att förklara Bibelns storhet och djuphet på ett enkelt sätt, så att vanligt folk förstår. Att berätta Bibelns berättelser och förklara vad de betyder idag, vilka andliga lärdomar vi kan dra från dessa fantastiska berättelser.

Idag, när jag var på Konsum kom det fram en äldre tant som brukar gå till våran kyrka och sa: ”Jag är så glad över vår nye präst! Du pratar så att man förstår.” Jag får höra alltmer sådana här kommentarer, både från kyrkvana och icke kyrkvana, och jag blir så otroligt glad, för det betyder ju att det verkar som att mina ansträngningar verkar ha gett resultat :)

  • Mattias

    Hej!
    Har du några förebilder när det gäller att predika?

  • @Mattias: I Sverige tycker jag att Niklas Piensoho är en förebild, åtminstone det jag har hört. Utomlands gillar jag skarpt David Guzik och Chuck Smith. Strukturellt sett är samfundet Calvary Chapel förebilder, de satsar mycket på det som jag gör med min hemsida; bibelkommentarer och inspelade predikningar.

  • @Mattias: Har du några förebilder? :)

  • Mattias

    Jag har inga förebilder eftersom jag inte predikar….:)
    Tror det är bäst att blanda så att säga, olika predikanter har olika stilar som passar, tex känslosamma har sin funktion och ”bibelstudiepredikningar” har sin.
    En sak jag har tänkt på är att Jesus sa: gå ut och förkunna evangelium. Han sa inte förkunna era egna tolkningar av evangelium.

  • @Mattias: Kan du definiera ”evangelium”?

  • Mattias

    Nej lilla jag har inte den visheten att kunna definiera det med egna ord. Vad sägs om att de fyra evangelierna är ”evangelium”.
    Människan har väl fått friheten att använda texterna som de vill helt enkelt.

  • @Mattias: Min poäng med den frågan var att det inte alltid är så enkelt att förkunna evangelium utan att ”tolka”. Alla som läser evangelierna tolkar Jesus undervisning på ett eller annat sätt. Till och med om man enbart skulle läsa upp Bibeltexterna så skulle det ändå bli tolkningar eftersom man betonar ord på olika sätt när man läser.

    Frågan för mig är hur man tolkar på ett bra och ansvarsfullt sätt. Och även predikar det på ett sätt som går att förstå.

  • Mattias

    Att predika med ansvar och söka sanningen, fortsätt med det :)

  • @Mattias: Det gör jag så gärna :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.