Pastor Christian Mölk | Gästbok

Vill du tipsa om en bra sida du har hittat på internet eller något som du har skrivit själv? Vill du uppmuntra någon med ett Bibelord? Vill du lämna en vänlig hälsning? Gör gärna det i en kommentar här nedan:

  • anna

    jag vill att ni ska svara frågor om ni kan hjälpa mig.mina frågor

    1 hur blev de lärjungarna ?

    vad har de för uppgift?

    vad har de gjort efter jesus dog?

  • @anna: Hej Anna!

    Det står i Bibeln på lite olika ställen hur Jesus kallade lärjungarna. Här är några exempel:

    Matteusevangeliet 4:18–22
    ”18 När Jesus vandrade utmed Galileiska sjön, fick han se två bröder, Simon som kallas Petrus och hans bror Andreas, kasta ut nät i sjön. De var fiskare. 19 Han sade till dem: ”Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare.” 20 Genast lämnade de näten och följde honom. 21 Han gick vidare och fick då se två andra bröder, Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes, där de satt i båten tillsammans med sin far Sebedeus och gjorde i ordning sina nät. Han kallade på dem, 22 och genast lämnade de båten och sin far och följde honom.”

    Johannesevangeliet 1:35–51
    ”35 Nästa dag stod Johannes där igen med två av sina lärjungar. 36 När han såg Jesus komma sade han: ”Se Guds lamm!” 37 De båda lärjungarna hörde vad han sade och följde Jesus. 38 Jesus vände sig om, och när han såg att de följde honom, frågade han dem vad de ville. De svarade: ”Rabbi” – det betyder lärare – ”var bor du?” 39 Han sade till dem: ”Kom och se!” Då gick de med honom och såg var han bodde och stannade hos honom den dagen. Det var omkring tionde timmen.
    40 Andreas, Simon Petrus bror, var en av de två som hade hört vad Johannes sade och som hade följt Jesus. 41 Han fann först sin bror Simon och sade till honom: ”Vi har funnit Messias” – det betyder Kristus. 42 Och han förde honom till Jesus. Jesus såg på honom och sade: ”Du är Simon, Johannes son, du skall heta Kefas” – det betyder Petrus.
    43 Nästa dag beslöt Jesus att gå därifrån till Galileen. Han fann då Filippus och sade till honom: ”Följ mig!” 44 Filippus var från Betsaida, från samma stad som Andreas och Petrus. 45 Filippus fann Natanael och sade till honom: ”Den som Mose har skrivit om i lagen och som profeterna har skrivit om, honom har vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.” 46 Natanael sade till honom: ”Kan något gott komma från Nasaret?” Filippus svarade: ”Kom och se!” 47 När Jesus såg Natanael komma sade han om honom: ”Se, han är en verklig israelit. I honom finns inget svek.” 48 Natanael frågade honom: ”Hur kan du känna mig?” Jesus svarade: ”Innan Filippus kallade på dig, såg jag dig där du var under fikonträdet.” 49 Natanael svarade: ”Rabbi, du är Guds Son, du är Israels konung.” 50 Jesus svarade honom: ”Därför att jag sade att jag såg dig under fikonträdet, tror du. Det som är större än detta skall du få se.” 51 Sedan sade han till honom: ”Amen, amen säger jag er: Ni kommer att få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen.””

    Huvuduppgiften för alla lärjungar är Missionsbefallningen:

    Matteusevangeliet 28:16–20
    ”16 De elva lärjungarna begav sig till det berg i Galileen dit Jesus hade befallt dem att gå. 17 Och när de såg honom, tillbad de honom, men andra tvivlade. 18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Jag har fått all makt i himlen och på jorden. 19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.””

    I Apostlagärningarna kan man läsa om vad lärjungarna gjorde efter att Jesus dog, uppstod och återvände till himlen. Lärjungarna försökte lyda Missionsbefallningen och åkte runt och missionerade, spred evangeliet och berättade om Jesus. Efter att lärjungarna hade dött så fortsatte de andra kristna att sprida evangeliet om Jesus, ett arbete som vi kristna har fortsatt med och fortfarande jobbar med.

  • Hej! På hemsidan http://www.roselike.com finns foton med bibelord. Dessa får gärna användas i kristen verksamhet!

    Allt gott!
    Gustaf

  • Hej!
    Jag önskar dela med mig av uppbyggande sakral musik som jag spelar och ägnar mig åt.

    Lyssna gärna här: http://www.reportage2.se/sakral-musik

    Jag önskar en trevlig vår!
    André

  • Glömt källstället i NT men det gäller senapskornet + himmelriket och stort träd med fåglar. Grejen är alltså himmelriket. Därför blev jag minst sagt förvånad igår kväll när jag hörde en dam säga att fåglarna kunde vara demoner! I ett träd som av Jesus jfds .med himmelriket. Finns det verkl. en sådan (bibel- förenlig) tolkning?

  • @Rolf Wahlgren: Bibelordet du refererar till är:

    “31Han framställde också en annan liknelse för dem: ”Himmelriket är likt ett senapskorn, som en man tar och sår i sin åker. 32Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst bland alla köksväxter och blir som ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo i grenarna.”” (Matt 13:31–32)

    Jag har gjort ett Bibelstudium om denna text (som går att läsas här: http://www.christianmolk.se/wp-content/uploads/2011/08/ChristianMolk-Interpretation-Matteus13.pdf), men faktiskt aldrig hört tolkningen att fåglarna skulle vara demoner.

    En vanligare tolkning är att fåglarna representerar ”hedningar”. Liknelsens poäng enligt min tolkning är kortfattat att Guds rike började litet i Israel men spred sig sen via församlingarna över hela världen till alla olika folkslag.

  • Först vill jag tacka för det Du skriver. Än så länge är det just idag, jag fått den här kontakten, och det är därför att jag får mej tillsänt allt som skrivs om min käre far. I ”undersökning för pingtsmedlemskap” skriver Du bl. a. ”att vi Lewi Pethrus får inte bli viktigare än Paulus”. Spontant kom det till mej, men kanske lika viktig, men för vår tid. Ge akt på vad pappa med Guds hjälp och gudfruktiga människor åstadkommit och lämnat efter sig till välsignelse för tusentals och åter tusentals människor idag människor. Önskar att Du vågar stå för Guds sak i fortsättningen men tänk på att Du är ung så förta Dej inte.
    Varm hälsning
    Liljen Pethrus

  • @Liljen Pethrus: Tack för din kommentar! Jag har stor respekt för din far och det han åstadkommit. Jag är ju pingstvän och pingstpastor till stor del därför att jag delar Lewi Pethrus syn på saker och ting. Jag menar inte att Lewi Pethrus nödvändigtvis har fel i den här frågan, jag vill bara lyfta fram att man alltid måste låta Bibeln väga tyngre än den tradition man står i, oavsett vem som säger vad. Inte ens den bäste teologen har ju exakt rätt tolkning i allt. Men med det sagt så tror jag att Lewi tänkte rätt i denna fråga, men det är ändå viktigt att samtala om detta och lyfta in andra perspektiv.

  • @Christian Mölk: Absolut, och för min del tror jag att Guds ord måste vara riktmärket i all kristen förkunnelse och inte tyckande hit och dit. Det är ointressant egentligen. Detta diskuterande om vuxendopet som församl.grundande för medlemskap i pingstförsamling ger ju inte sökande människor någon lösning eller vägledning. Jag tror faktiskt att det är allvarligt att över huvud taget hålla på att plocka sönder stadgar som en Guds församling beslutat under bön fasta ha som rättesnöre för sin verksamhet. Det är ju ingen vanlig klubbverksamhet det handlar om.
    Nu hoppas jag Du förstår att detta inte är ett försök att försvara min far och hans förkunnargärning, den talar för sig själv, utan det är för att jag uppfattar det som att Du har siktet rätt inställt. Du är ung och har ett uppdrag som kan bli till stor välsignelse om Du vågar stå för sanningen. Därför önskar jag Dej all Guds välsignelse som Gud vill ge dej.
    Kanske jag ska presentera mej, det kanske Du tycker är OK.
    Jag är yngst av Lydia och Lewis 9 barn (88) Sjuksköterska, varit gift med en sjökapten, 5-barnsmor, 13 barnbarn, 11 barnbarnsbarn. Varit aktiv både i Kds-Kd, och församl. jag tillhört. Brukar säja, ”efter 85” tar jag inte på mej nya uppgifter. Tycker det är fantastiskt kul med facebook och PC över huvud taget. Var i USA för 3 veckor se´n och åkte bil över halva kontinenten. Gud är god mot mej, är frisk och tycker det är väldigt roligt att leva.
    Ha det gott.
    Vänlig hälsning
    Liljen

  • @Liljen Pethrus: ”Nu hoppas jag Du förstår att detta inte är ett försök att försvara min far och hans förkunnargärning, den talar för sig själv, utan det är för att jag uppfattar det som att Du har siktet rätt inställt. Du är ung och har ett uppdrag som kan bli till stor välsignelse om Du vågar stå för sanningen. Därför önskar jag Dej all Guds välsignelse som Gud vill ge dej.”

    Jag blev väldigt glad över den här hälsningen! Tack så mycket för de fina orden :)

    Kul att höra att Gud är god mot dig och att du är aktiv på internet :)

  • Kristina

    Hej!
    Jag kan inte hitta var dina varningar för katolska kyrkan och ekumenin finns på din blogg? Har jag missat?!

  • Kristina

    Ja, det är väl det en pastor ska göra ”förkunna det sanna evangeliet”.

    Men faktum är att kristenheten inte har en aning om att Satans mål är att upprätta sin ”kyrka”=SKÖKAN!

    Hur mycket känner din församling till det?

    “Evangelical churches will be the chief instrument to bring the New World Order to birth.” Jeremy Rifkin, New Age leader

    ”The New World Order” känner du väl till?

  • Bengt Åke Bengtson

    Otroligt härligt att läsa syster Pethrus inlägg! ”Jag tar inte på mig några nya uppgifter efter 85…..” Kanske man ska hålla på ett tag till!

  • @Bengt Åke Bengtson: Jepp! Låt oss tuffa på tills vi stupar :)

  • Hej! Tycker det är fint att du lägger ut dina bibelkommentarer som eböcker. Tipsar om det på min pingstfi-blogg – http://pingstfi.wordpress.com/2014/04/28/tagboard-podcast-och-ebocker/
    Ska nu också läsa igenom den första av dem… :)

  • @Gabriel Grönroos: Tack så mycket! Jag lägger ut gratis här på hemsidan baserat på Matteus 10:8b – ”Det ni har fått som gåva, ge det som gåva.”

  • Maria

    Bibeln.tv – nu är den klar.
    Här kommer ett tips, uppföljaren av barnsidan seriebibeln i form av en vuxensida och den heter bibeln.tv. Så nu är det bara att surfa runt och kolla på denna hemsida. På bibeln.tv finns det kristen film, dokumentär, video, undervisning, vuxenserier, roliga klipp och massor med bra länkar.

    Vore tacksam om ni vill hjälpa mig att sprida detta.

    Mvh Maria

    P.s. Om du vill länka till http://www.bibeln.tv går det jättebra. D.s.

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.