Pastor Christian Mölk | Jag bestämde mig för att gå i tro

Jag tänkte att jag skulle berätta om tillfället då jag för första gången i min kristna vandring var nervös i min relation med Gud.

Ett par månader innan jag skulle avsluta mitt första år på Örebro Missionsskola så började jag och min fru inse att vi inte har några sommarjobb och alltså inga pengar att betala hyra och mat för under sommarlovet! Vi sökte sommarjobb men tyvärr utan framgång och ju varmare vädret blev, desto mer fick jag ont i magen.

Jag bad mycket över situationen och till slut bestämde jag mig för att ”gå i tro”.

“Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” (Matt 6:31–34)

Jag sa till Jesus att ”du har ju lovat att om vi sätter ditt Rike först, då kommer du att ge oss allt det övriga vi behöver. Hela mitt liv handlar om ditt Rike, så jag litar på att du ger mig det du har lovat.”

Jag bestämde mig alltså för att sluta oroa mig och istället gå i tro på att Jesus håller det han lovar. Efter denna bön infann sig en viss form av frid även om jag i ärlighetens namn inte helt lyckades slappna av. Det är ju lätt att tro på Guds omsorg när allt går bra, men ibland är det svårt att tro, det skäms jag inte för att säga. Jag är inte en sån som låtsas att solen skiner när det regnar. Min fru, som troligtvis har fått trons nådegåva, var givetvis inte alls orolig utan litade istället fullt ut på Gud.

Ju längre tiden gick, desto mer började jag inse att om Jesus inte svarar på min bön, då betyder det att jag varken kan lita på Gud eller på Bibeln. Vilken hemsk tanke! Jag bestämde mig för att gå ”all in”, att ”satsa allt på ett kort”. Jag bestämde mig för att lita på Gud och gå i tro på att Jesus ord stämmer, och om han ger mig ett sommarjobb så vet jag att Jesus håller sina löften. Men om Gud överger mig, då kommer jag givetvis att fortsätta tro på honom, men då vet jag samtidigt att han inte alls håller fast vid sina löften. Om jag tidigare var nervös över pengabekymret så började jag nu istället bli nervös över Guds trofasthet…

Dagarna gick och skolavslutningen närmade sig. Jag hade sökt flera väktarjobb men utan att det hade gett något. Man har ju lärt sig att Gud brukar svara på böner i sista stund men inte hade jag tänkt mig att han skulle vänta till dagen innan skolavslutningen! Då ringer nämligen Securitas och vill anställa mig och jag kan lugnt andas ut! Gud står fast vid sitt ord! Gud håller sina löften! Om jag sätter Guds rike först då får jag också allt det andra! Och inte nog med det, när augustilönen kom kunde vi konstatera att vi fick 4 löner den månaden! Gud gav oss alltså inte bara det vi behövde utan han öste dessutom på med extra välsignelser! Man kan lugnt påstå att min oro övergick till tack och (sommar)lov! :)

Nu står jag på ett sätt inför en liknande situation. I maj slutar jag skolan och jag vet ännu inte vad som kommer att hända då. Jag ber till Gud att han ska kalla mig till en plats där jag kan jobba som pastor, men än så länge vet jag ingenting om vad som kommer att hända och jag börjar återigen bli lite orolig. Men denna gång är situationen annorlunda: nu vet jag av egen erfarenhet att Gud är trofast, det är inte bara något jag läser om i Bibeln eller hör överförfriskade evangelister berätta om med småländsk dialekt. Min tro har växt och nu vet jag att jag kan lita på Gud.

Tack Gud för att du är trofast!

Läs fler Vittnesbörd.

  • Tack Christian, det var ett fint vittnesbörd om din tro och Guds trofasthet! 

    Själv har jag aldrig varit i en sådan situation eftersom jag som 17-åring blev garanterad anställning vid SJ till dess jag pensionerades. Så kunde det gå till på den ”gamla goda tiden”.

  • SÅ,

    Varsågod. 

  • Mattias

    Hej igen ! Hoppas du har en givande tid i Nepal ! Ditt senaste inlägg kom precis efter tankar jag haft om just detta att ”lämna allt i guds händer” versus ”att ta eget ansvar”. Det behöver inte vara en motsättning men det är lätt att tänka så. Att lämna hemmet och studera på annan ort utan att ha ekonomisk täckning för det och samtidigt förvänta sig eller ”kräva” av gud att han förser dig med det du behöver för att du ska kunna tro på bibeln låter inte helt ok i mina öron. Då ska alla kristna kunna starta ”ofinansierade” projekt och räkna med att gud löser de ekonomiska problemen. Men om du är säker på att gud kallade dig till den skolan så har jag mer förståelse för ditt resonemang. Gud har ju också lovat att vi ska kunna dricka gift utan att ta skada tex. Du får gärna svara och utveckla. Gud välsigne dig! Hälsn. Mattias

  • Mattias,

    Bra att du ställer frågan! Vittnesbördet är ju inte skrivet som Bibelundervisning utan mer som en redogörelse för vad som faktiskt hände.

    Jag har hört kristna som menar att man kan ”kräva” av Gud det som han har lovat. Men för mig  känns det väldigt främmande. Ett ord som jag känner mig mer hemma med är att ”lita” på  Gud. Om jag satsar allt på Guds rike så litar jag på att Gud ger det han har lovat, men jag kräver det inte. Gud tillhör inte mig, jag tillhör Gud. Ärligt talat visste jag inte att pengarna skulle vara slut innan sommaren, så det var inget jag hade tänkt på innan vi flyttade till Örebro. Jag hade räknat med att fixa ekonomin själv, men nu när det blev som det blev så fanns inget annat att göra än att be till Gud och lita på hans löften. 

    Men lägg väl märke till att varken jag eller min fru la oss på sofflocket bara för att jag litade på Gud, det jobb  jag fick var ett av de jobb som jag faktiskt hade sökt. Jag tror att man ska både jobba hårt och lita hårt, annars blir man som ett bortskämt dagisbarn som kräver att Gud ska fixa allt åt en. Visst, Gud har lovat att vi ska kunna dricka gift när vi missionerar Ordet, men han har knappast föreslagit att vi ska dricka gift. Men vi ska inte pröva Guds trofasthet genom att dricka gift och se om han räddar oss. Men om det väl blir så, då har han lovat att skydda oss. Jag hoppas jag har svarat förståeligt?

  • Mattias

    Tackar för snabbt svar, jag förstår din förklaring. Det är ju faktiskt så att Gud kan verka tydligare i besvärliga/hopplösa situationer så det borde stärka dig i din vandring. Om man vill leva ett spännande liv så innebär det garanterat oroliga tider också. Vågar du be till Gud om en pastorstjänst och låta han bestämma vart det blir? Tänk om det inte alls är vad du har tänkt? Är du då helt överlåten eller har du ”rätt att tacka nej” så att säga ? Gud vare med dig 

  • ”Vågar du be till Gud om en pastorstjänst och låta han bestämma vart det blir?”

    Exakt den bönen ber jag varje dag! Jag lägger givetvis fram mina egna önskemål men ber ändå att Gud ska kalla mig dit han vill, oavsett om jag vill det eller inte. Jag är alltså helt inställd på att följa Gud vart han än vill kalla mig därför att jag vet att det alltid blir bäst så.

    Mitt liv har varit fyllt av sådana tillfällen. Innan jag började gå till kyrkan tyckte jag pingstvänner var fjantiga, så Gud kallade mig till Pingstpastor. Innan jag blev ungdomspastor ville jag absolut inte bli det i Småland eftersom det redan finns så många kristna där, så Gud kallade mig till Bankeryd! När jag jobbade som ungdomspastor ville jag absolut inte plugga teologi eftersom det verkade så mossigt, och vad gör jag nu…?

    Jag har alltså redan ställt in mig på att Gud mycket väl kan kalla mig till något som jag egentligen inte vill, men om jag tackar ja så kommer jag att bli välsignad och uppskatta det mer än om jag själv hade fått välja. 

    Guds välsignelse!

  • Mattias

    Det är coolt! Hoppas din fru tycker det också :)

  • Annica

    Det tycker jag ;)
    /Annica Mölk

  • NorskaBent

    Jag gillar din ärliga sätt att kommunicera,
    Christian!

    I dessa tider, med Nobel och poeten
    Thomas Tranströmer i spetsen,  är jag särskilt känslig… Jag har länge undrat
    varför få kristna har upptäckt
    kraften i poetiskt språk. Är det ikke muligt
    att uttrycka Guds vilja på jorden med vackra poetiska orden? För lite intensiv för kristen machokultur?

     

    Har du en e-postadress? Jag kan expandera vad
    jag tror på en mer … poetiskt sätt. Prosa är
    inte för visor.

     

    Välsignad helg från Norge

  • ”Jag gillar din ärliga sätt att kommunicera, Christian!”

    Nämen tack för så fina ord! :)
    Min email är: christianmolk@gmail.com

  • Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert. – Mark 11:24 

    Nu har jag inte jämfört översättningar eller kollat grundtexten men ordet begära låter ju ganska frimodigt. Tänkte med tanke på era tankar om ”kräva” saker av Gud. Kräva och begära ligger inte så långt ifrån varandra. Undrar om man kan begära något och samtidigt förbli ödmjuk? I vilket fall det var en intressant konversation som uppstod efter ditt inlägg Christian och att jag citerade den här versen var inte menat som att jag inte tyckte att det ni sa verkade vettigt. 

  • Andreas,

    Tack för din kommentar! 

    Jag är väl medveten om Bibelordet, men jag tror man tolkar det fel om man tror att man kan ”kräva” saker av Gud. Visst, i teorin så har Gud lovat oss en hel del och vi kan kräva att få detta av honom. Men i praktiken, hur kräver man något av Gud? Jag tror att de allra flesta som personligen har mött Gud inser att det inte direkt är läge att börja kräva saker, man faller nog snarare ner på knä och tillber honom. 

    Däremot har jag flera saker påminnt Gud om att han har lovat mig diverse och att han nu också borde infria detta. Jag tycker det är väldigt respektlöst att kräva saker av Gud, men att ödmjukt påminna honom tycker jag är mer okej :)

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.