Kristi himmelsfärd ur ett pentekostalt perspektiv

Christian MölkBibelreflektioner, Blogg, Pentekostal teologi Leave a Comment

Idag firar vi Kristi himmelsfärd, en högtid som ofta hamnar i skymundan av påsk och pingst. Det är också lätt hänt att vi ser Kristi himmelsfärd som en lite jobbig stund, då Jesus lämnar oss. Jesus själv var medveten om detta, och sa därför till sina lärjungar: “Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er.” (Joh 16:7)

Ur ett pentekostalt perspektiv är Kristi himmelsfärd väldigt intressant, eftersom det finns en så tydlig koppling mellan Jesu himmelsfärd och Andens utgjutande. Hur ska vi förstå detta?

Jo, Petrus säger om Jesus i sin Pingstpredikan att: “Han har blivit upphöjd till Guds högra sida och fått den utlovade helige Ande av Fadern, och han har utgjutit det som ni ser och hör” (Apg 2:33). Jesus måste alltså först fullborda sitt frälsningsverk, bli upphöjd och ta sin plats som Herre innan han kunde sända Anden till församlingen. Det är som att Kristi verk först måste bli helt färdigt, innan Anden kan ges. 

När Jesus gick på jorden var han fysiskt begränsad till en kropp och en plats. Men efter himmelsfärden så är han närvarande i varje troende genom Anden. Det är därför som han säger: “Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.  … Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matt 28:18–20). Jesus uppdrag fortsätter genom den troende gemenskapen tack vare Anden: att predika evangeliet, be för sjuka, befria besatta och bygga Guds rike.

I den pentekostala teologin innebär alltså inte nödvändigtvis Kristi himmelsfärd Jesu frånvaro, utan snarare Jesu närmare närvaro – genom Anden. Jesus lämnade i fysisk form så att han kunde sända Anden, och blev i och med det närmare än någonsin, genom Anden som bor i varje troende.

Sammanfattningsvis, Kristi himmelsfärd är alltså inte bara ett avsked, utan en kunglig installation. Jesus intar sin tron som Herre och sänder sin Ande till oss. Denna högtid blir därför som ett Andens ankare fäst vid Kristi tron – en påminnelse om att han har all makt och regerar i evighet.

Dela

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.