Bibelkommentarer

Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) kommenterar Bibeln vers för vers och är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt. Bibelkommentarerna förklarar Bibeln enkelt, men samtidigt djupt, och passar därför utmärkt både till det personliga andaktslivet samt som utgångspunkt för predikningar, Bibelstudium eller Bibelsamtal. Bibelkommentarerna utgår från ett klassiskt väckelsefrikyrkligt, pingstkarismatiskt, kyrkohistoriskt och lärjungautvecklande perspektiv.

Allt här på min hemsida är helt gratis och fritt att använda. Skicka gärna ett mail om du uppskattar mitt arbete. För dig som föredrar att hellre läsa Bibelkommentarerna i bokform går de att beställa här.

Här kan du gratis ladda hem alla mina Bibelkommentarer och ladda in dem i Logos Bible Software som en ”PBB” (Personlig bok / Personal Book).

Comments 5

  1. Hej! Just nu så jobbar vi med ett projekt i skolan där vi ska ta reda på mer om pingstkyrkan och jag har en fråga som jag tänkte att du kanske kunde svara på? Jag undrar hur en typisk pingstkyrka ser ut. Inte hur alla olika ser ut utan hur majoriteten ser ut invändigt och utvändigt. Hoppas du kan svara på min fråga och då är jag tacksam över det.

    Mvh Kevin

    1. Post
      Author

      För oss pingstvänner är det inte ”byggnaden” som är ”kyrkan”, utan ”medlemmarna” i församlingen. Det viktiga är inte i vilken byggnad vi samlas utan att vi samlas. Därför samlas vi pingstvänner i olika sorters lokaler: teatrar, folkets hus och egenbyggda kapell. De byggnader vi själva har byggt brukar ofta ligga i centrum och påminna om en gammal teater med läktare. Invändigt är de ofta barskrapade och rätt fula, eftersom fokus inte ska ligga på byggnaden i sig själv, utan på Gud. Om du vill se hur en pingstkyrka ser ut rekommenderar jag dig att gå till närmsta nu på söndag klockan 11. 

  2. Heb 12 lägga bort det som tynger oss speciellt synden ,eller den synden som snärjer oss så hårt,Med hänvisning till Paulus törntagg i köttet verkar det som att många troende jag i alla fall,släpar på en svaghet genom livet… eftersom lagen är skriven i våra hjärtan vet vi rätt och fel.heb 12:12 talar om kraftlösa händer svaga knän och en haltade fot som kan gå ur led ..dvs förstöra en pågående vandring.. frälsningen som som är en gåva av nåd genom tron frikänner oss från den yttersta domen så att vi inte går förlorade,. .. uttrycket i Heb 12:14 utan helgelse kommer ingen att se herren används ofta av lagiska kristna som anser sig vara helgade för att oroa andra troende som lämpar mot syndanaturens vilja,och menar att det handlar om att förlora sin frälsning,hur ser du på det.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.