Pastor Christian Mölk | Om mig

Christian MölkMitt namn är Christian Mölk och jag är pastor och föreståndare i Timrå Pingst. Tidigare har jag jobbat som ungdomspastor i pingstförsamlingen Filadelfia Bankeryd och erhållit en teologie kandidatexamen efter tre års teologiska studier på Örebro Missionsskola.

Syftet med den här hemsidan är att förklara Bibeln. Dels för dig som läsare och sökare, men kanske framförallt för mig själv som skrivare. Tro det eller ej, men jag är verkligen inte fullärd i Bibeln och den kristna tron, och om du letar runt kommer du säkert hitta ett och annat som du inte håller med om. Men av just denna anledning har jag valt att ha hemsidan som en blogg med öppet kommentarsfält så att du kan komplettera det jag skriver, ge ett annat perspektiv eller påpeka när jag har missuppfattat något. Jag uppskattar det öppna samtalet så länge som det sker i en god ton. Här kan du läsa mer om vem jag är, vad jag jobbar med och vad jag tror på:

Hur jag blev kristen

BaronVonVogelMin kristna vandring började i Israel. Där träffades mina nyfrälsta föräldrar på en kibbutz och flyttade till Sverige där min mor kommer ifrån. Min pappa och mitt efternamn Mölk kommer från Österrike där min katolska släkt är en osalig blandning av baroner, bönder och affärsmän. 18 år senare är även min storasyster på en kibbutz där hon blir andedöpt vilket leder till att även jag så småningom blir det och börjar gå till kyrkan. Jag är således både född tack vare Israel och född på nytt tack vare Israel.

Men, låt oss ta det från början. När mina föräldrar kom till Sverige i början av 80-talet började de gå till en kyrka, men tyvärr hamnade de i en sektliknande trosförsamling vilket ledde till att de så småningom lämnade. Jag växte därmed upp med en tro på Jesus men gick inte särskilt ofta till kyrkan. När jag var 11 år frågade mina föräldrar om jag ville döpa mig och eftersom min enkla och okomplicerade tro var att om man tror på Jesus så ska man döpa sig, så lät jag mig döpas i Filadelfia i Linköping. Under mina tonår levde jag dock som vilken annan svensk tonåring som helst. Att jag var kristen var nog inget som mina kompisar lade märke till speciellt mycket. Om någon frågade om jag trodde på Gud så svarade jag ja, men mycket mer än så pratade jag aldrig om min tro.

Allt förändrades dock när jag var 18 år och min storasyster Jessica kom hem från ett år i Israel. Jessica hade varit med om en omvändelse i Israel och ville nu att jag skulle hänga med henne till kyrkan. Mitt oerhört ärliga men ogenomtänkta svar var: “Jag tänker inte hänga med till kyrkan, jag är ju redan kristen!” På grund av mina misslyckade gymnasiestudier hade jag inte möjlighet att komma in på någon högskola och hade därför ambitionen att göra lumpen och sen söka som FN-soldat. Att börja leva som kristen fanns liksom inte på världskartan just då. Men Jessica fortsatte att tjata på mig och till slut gav jag med mig. Men inte nog med att hon ville att jag skulle hänga med till kyrkan, hon ville dessutom att jag skulle bli “bli döpt i den helige Ande”. Mitt svar blev: “Nej, jag vill inte bli som de där pingstvännerna som bara pratar om Jesus hela tiden!”

Under två veckor brottades jag jättemycket med den här frågan. Jag förstod att det var Gud som kallade på mig, men jag var inte säker på om jag ville svara ja på hans kallelse. Jag upplevde det som att Gud tog mig i kragen och drog mig till kyrkan och verkligen insisterade på att jag skulle dit. Ett Bibelord som blev levande för mig i samband med denna dragningskamp mellan mig och Gud var:

Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.”(Joh 6:44)

Jag förstod nästan direkt att Gud skulle vinna den här dragningskampen, men jag gjorde så gott jag kunde för att dra ut på det.

Efter dessa två veckor följde jag till slut med min storasyster till Johanneskyrkan i Linköping. Efter predikan gick jag fram för förbön och sa att jag ville bli andedöpt. Egentligen visste jag inte riktigt vad andedopet var för något men jag förstod att Gud ville detta. Den upplevelse jag fick är väldigt svår att beskriva med ord, men jag ska göra ett försök:

Det började med att han som bad för mig la sin hand på min axel och började be. Jag som vanligtvis aldrig gråter fick plötsligt kämpa för att hålla tårarna tillbaka samtidigt som min kropp började skaka och jag blev alldeles varm. Efter en stunds bön var det som om något inom mig öppnades likt en tulpan som blommar ut. Inom mig såg jag himmelens alla färger och jag blev alldeles lycklig!

Efter denna andliga upplevelse visste jag med all säkerhet att jag nu var andedöpt! Men det var inte bara en inre visshet, långsamt men säkert började dessutom mitt liv att förändras. Jag ville inte längre leva som en vanlig tonåring, jag slutade festa och började istället prata om Jesus med alla mina vänner och började gå till kyrkan. Allteftersom jag mognade i min nyåtervunna tro på Jesus så upplevde jag hur Gud formade mig. Gud lät mig se saker i mitt liv som var fel och utmanade mig att sluta med detta och istället göra nya saker som Gud ville.

Några månader efter mitt andedop följde jag med några vänner på en mindre missionsresa till Bosnien. På den resan fick jag en otroligt stark längtan efter att få jobba för Gud på heltid vilket ledde till att jag så småningom gick Bjärka-Säbys Bibelskola, jobbade som ungdomspastor i en pingstförsamling, läste teologi på Örebro Missionsskola och numera jobbar som pastor i Timrå Pingst.

Gud förändrade mitt liv på ett humoristiskt sätt: jag som inte ville gå till kyrkan blev så småningom anställd av kyrkan, jag som ville bli FN-soldat blev så småningom pacifist, jag som inte ville bli pingstvän blev så småningom pingstpastor!

Varför jag blev pastor

Shining-JesusBakgrunden till att jag blev pastor började när jag gick på Bjärka-Säbys Bibelskola (dock ej att förväxlas med Bjärka-Säbys ekumeniska kommunitet som är någonting helt annat) för att försöka förverkliga min dröm om att bli missionär i Nepal eller Peru. När Bibelskoleåret närmade sig sitt slut insåg jag att det nog vore bra om jag jobbade några år i en församling först, eftersom jag var en relativt nybliven lärjunge och i ärlighetens namn inte riktigt visste hur en församling fungerade inifrån. Pingstförsamlingen i Bankeryd hörde av sig till Bibelskolan och ville ha en ny ungdomspastor och mitt namn kom på tal. Men efter att ha träffat församlingen var jag väldigt osäker på allting och visste inte om det var ungdomspastor som Gud ville att jag skulle bli, eller om församlingen ens tyckte om mig.

Men så en kväll när jag precis släckt lampan och gått och lagt mig, så får jag till min stora förvåning se Jesus stå vid sidan av sängen! Jag kunde inte se några exakta detaljer, det var som en mix mellan en ”riktig” syn och en andlig syn. Jag såg inte några detaljer i Jesus utseende, men han utstrålade ett vitt sken, ungefär som på bilden här bredvid, och jag kunde tydligt förstå att det var just Jesus som stod vid min sida, eftersom han sa till mig: ”Det är min församling”. Dessa ord fick mig att omedelbart tänka på Jesu ord till Petrus:

Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den.” (Matt 16:18)

I och med dessa ord förstod jag att Jesus hade kontroll över situationen. Om Jesus vill att jag ska bli ungdomspastor i Bankeryd så kommer jag att bli det eftersom församlingen tillhör Jesus och inte Bankeryds äldstekår. I och med dessa ord förstod jag att jag kommer att bli ungdomspastor i Bankeryd eftersom Jesus ville det. Jag kunde tryggt slappna av och lita på Guds omsorg.

Några månader senare var jag mycket riktigt ungdomspastor i Bankeryd och ansträngde mig för att försöka lära mig yrket på ett så bra sätt som möjligt. Jag hade lite svårt till en början eftersom jag till min personlighet snarare var en evangelist än en herde, som ju en pastor bör vara (ordet ”pastor” är latin och betyder ”herde” på svenska). För att vara en god pastor behöver man ju ”vara en herde för fåren” och ”föra fåren på bete” som Jesus sa om de får som Jesus anförtrodde åt Petrus i Johannes 21:15-17.

Men en vacker dag så hör jag hur Gud säger till mig: ”Jag ska göra dig till en herde”. Det gjorde mig glad att få höra dessa ord från Herren eftersom det var just det jag brottades med i min tjänst. Jag noterade det i min lilla anteckningsbok där jag brukade skriva saker som Gud talade till mig om. Sen gick månaderna och jag växte i min roll som ungdomspastor och Gud gjorde precis som han hade sagt, han utvecklade mig i mitt herdeskap och gjorde mig långsamt men säkert till en bättre pastor.

Men hör och häpna, ett år senare hör jag exakt samma ord igen från Gud! Dock hade jag av någon outgrundlig anledning faktiskt glömt bort att Gud ett år tidigare sagt detta, så jag tog fram min lilla anteckningsbok och noterade Herrens ord igen. Men när jag bläddrade bakåt i anteckningsboken lägger jag till min stora förvåning märke till att Gud talat exakt samma budskap till mig, exakt samma datum, fast ett år tidigare! Jag förstod då att dessa ord från Herren inte var en inbillning utan Guds kallelse till mig. Gud kallade mig till att vara pastor och han tänkte utrusta mig med de gåvor och begåvningar man behöver för att vara en god herde.

Efter 5 och ett halvt år slutade jag som ungdomspastor i Bankeryd för att studera teologi på Örebro Missionsskola vilket resulterade i en teologisk kandidatexamen (pga för mycket skolk i gymnasiet är jag en av få som har en kandidatexamen men inte en gymnasieexamen, hehe..). Nu är jag pastor i Timrå Pingst och fortsätter att utvecklas i mitt livs stora kallelse; att föra Jesu får på bete. Vart den här resan tar slut har jag ingen aning om, men ingen kunde vara lyckligare än mig att jag får göra just det som Jesus har kallat mig till att göra! :)

Min teologi

Jag är glad pingstvän och delar rent allmänt sett Pingströrelsens teologi. Här nedan följer utan inbördes rangordning några utgångspunkter utifrån min personliga grundläggande teologi: ”Gud blev som oss för att vi ska bli som Han”. Listan är så klart inkomplett och fylls på allteftersom. Kom gärna med synpunkter, kompletteringar eller frågor.

Gud

Gud är Skaparen, Frälsaren och Livgivaren. Gud är i sitt innersta väsen treenig kärleksfull gemenskap, något som jag vill ska prägla min personliga relation med Gud, min familj och församlingen.

Skapelsen

Gud skapade oss människor till sin avbild. Gud vill ha en kärleksfull gemenskap med oss och till en början hade människan en fridfull tillvaro i Paradiset. När människan frestades av Djävulen att synda och föll för frestelsen, så kom synden in i världen och blev en tragisk del av mänskligheten, med död, sjukdom och mer synd som följd.

Synd

Min personliga uppfattning är att synd bottnar i egoism, dvs. att man älskar sig själv mer än Gud och sin medmänniska. Synden kom in i världen i och med syndafallet och är ända sedan dess en tragisk aspekt av mänskligheten. Alla människor har syndat, kommit bort från Gud och förlorat möjligheten till evigt liv. Det finns ingen människa som kan komma till himlen i egen kraft, det ända sättet är genom att tro på Jesus. I och med Jesu död på korset kan man nämligen få sin synd förlåten, bli försonad med Gud och få evigt liv. Idag domineras världen av synd och egoism som dock långsamt men säkert trängs undan av förlåtelse och kärlek i takt med att Guds rike breder ut sig på bekostnad av Världens rike. Varje människa brottas med olika synder men blir förlåten dessa i och med frälsningen. Men inte nog med att synderna blir förlåtna, frälsningen är också starten på en process av helgelse som syftar till att forma om människan till att bli det vi skapades till att vara innan syndafallet; Guds avbild. Detta sker genom att efterlikna Jesus, Guds perfekta bild, och bli uppfylld av den helige Ande.

Israel

För att skapa ett heligt och utvalt folk som skulle på ett speciellt sätt få lära sig mer om Gud och på så sätt vara ett ljus för resten av världens alla folk, så valde Gud ut Abraham som blev stamfader åt Israels folk. Gud och Israel ingick förbund och om Israel höll sin del av förbundet fick de löfte om välsignelse och det förlovade landet. Gud lovade också att Messias skulle födas ur hans ätt, något som, när det väl hände för 2000 år sedan, inte togs emot av det judiska folket som helhet. När Israels folk inte tog emot Messias så spreds istället Guds rike utöver världen bland alla de andra folken. Innan tidens slut är det dock min förhoppning att Israel som folk kommer att förstå att Jesus är Messias.

På grund av min familjs historik har jag en speciell kärlek till Israel och det judiska folket. Jag tror att vi kristna kan lära oss väldigt mycket av och med det judiska folket och tror att Gud håller sin hand över sitt folk och beskyddar dem. På grund av min allt mer pacifistiska hållning har jag dock fått allt större problem med alla de krig som utkämpas av Israel och mot Israel. Jag tror att vi kristna har en viktig uppgift att fylla genom att bidra till fred och försoning för både judar och palestinier.

Jesus

Jesus är Guds Son, Guds perfekta bild. För att vi människor på bästa sätt ska kunna förstå vem Gud är så kom han själv ner till jorden och blev en av oss. På så sätt kan vi följa honom och efterlikna honom och på så sätt bli det vi en gång skapades till att vara; Guds avbild. I och med att Jesus är både Gud och människa var han den ende som kunde dö för våra synder samtidigt som han var ett felfritt offerlamm.

Frälsning

Jag tror att man blir frälst genom att i all enkelhet tro på Jesus, be om syndernas förlåtelse och bekänna Jesus som Herre och Frälsare. Varje person som bekänner sin tro på Jesus tillhör Kristus och får sitt namn skrivet i Livets bok. Samtidigt som man vänder sig till Jesus så vänder man sig också bort från världen och det syndiga liv man tidigare levt. Innan frälsningen tillhörde man Världens rike och var slav under synden, men nu tillhör man Guds rike och är fri att älska Gud och sina medmänniskor.

Guds rike

I och med att Jesus kom till jorden kom även Guds rike hit. Jag tror att vi just nu lever i ett ”mellanläge” där Guds rike redan har kommit, men ännu inte fullt ut, något vi får vänta på tills Jesus kommer tillbaka. Fram tills dess är det vårt kristna uppdrag att genom mission utbreda Guds rike överallt på jorden genom att i ord sprida de goda nyheterna om Jesus och genom att i handling hjälpa alla människor som har det svårt på vår jord. När Guds rike till fullo finns mitt ibland oss kommer ingen synd, sjukdom eller död mer finnas och fram tills dess ber vi till Gud om att Guds vilja ska få ske här nere på jorden såsom det sker uppe i himlen, och att vi ska få en försmak av himlen redan här och nu genom helanden, mirakler och helgelse.

Dop

Dopet är ett yttre tecken på en inre förvandling, en bekräftelse på att man tror på Jesus och ett offentligt tecken på att man i och med frälsningen tillhör Guds rike och är en del av församlingen. Dopet bör efter Bibelns mönster ske genom nedsänkning i vatten i samband med att personen som vill döpas förstår den kristna tron och kan bekänna sin tro på Jesus.

Nattvard

Nattvarden, eller ”kvällsmat” som ordet egentligen betyder, är en gemenskapsmåltid, dels med Herren själv, men också med varandra. Brödet symboliserar att vi alla är en del av samma gemenskap och att vi hör ihop. Vinet symboliserar Jesu död på korset och att våra synder har blivit förlåtna. Nattvarden är en helig stund då vi som troende minns vad Jesus har gjort för oss, längtar efter hans Jesu återkomst och firar att vi är ett nytt folk som tillhör Kristus och hans rike.

Den helige Ande

Den helige Ande är den som föder oss på nytt, dels genom att ge oss ett nytt liv i och med frälsningen, men också genom att långsamt men säkert förvandla oss inifrån genom att plocka bort synden bit för bit och på så sätt göra oss mer lika Jesus, Guds perfekta bild. Guds Ande är också den som gör övernaturliga mirakler genom de som tror på Jesus. I och med att Guds Ande flyttar in i varje människa som tror på Jesus har det framtida himmelriket kommit in i våra hjärtan och fört Guds rike ner på jorden redan här och nu. Guds Ande är därför för alla som tror på Jesus ett bevis på att man tillhör Guds rike.

Nåden

Nåd innebär dels att vi, tack vare Jesu försoningsdöd på korset, har förklarats rättfärdiga trots att vi är syndare. Men nåden innebär också att Gud förvandlar oss inifrån och ut genom att med sin Ande föda oss på nytt och göra oss mer lika Jesus. Detta innebär att stor del av den synd vi brottas med plockas bort allteftersom genom att Anden jobbar med oss inifrån. Det är nästintill omöjligt att ”tvinga” bort synden utifrån genom mänsklig ansträngning, vi är alla istället hänvisade till Guds kärleksfulla nåd som likt krukmakaren omsorgsfullt och kärleksfullt formar om oss så att vi alltmer liknar Jesus.

Församlingen

Jag tror att Gud församlar sitt folk till gemenskap där vi kan mötas kring Guds ord, bön och lovsång. Ingen kristen är en ö, och jag tror vi mår bäst när vi tillsammans kan växa i vår gemensamma tro. Församlingen är den plats där vi kan hjälpa varandra att brottas med synden, efterlikna Jesus, lära oss Bibeln, uppfyllas av Anden och stötta varandra i vår vandring genom livet.

Bibelsyn

Bön är våra ord till Gud och Bibeln är Guds ord till oss. Genom Bibeln kan vi lära oss allt vi behöver veta gällande den kristna tron. Som pastor är det min uppgift att efter bästa förmåga förklara vad Gud vill ha sagt till oss människor genom sitt Ord. Somligt är svårt att förstå och kräver noggran och sund Bibeltolkning. Bibeln förstås bäst med Jesus som Skriftens kärna och stjärna.

Andligt ledarskap

Jag tror att Gud kallar alla troende att vara ”präster” i Guds rike. Jag tror samtidigt att Gud kallar och väljer ut vissa till att bli speciellt utrustade till andlig tjänst, inte för att de är bättre än någon annan utan antingen för att de själva väldigt gärna vill eller för att Gud har en speciell plan med deras liv. Andligt ledarskap bygger i grunden på att man har fått ett förtroende av Gud att betjäna Guds folk med Guds ord.

Alla folk

Gud vill att alla människor ska bli frälsta och kommer inte att ge sig förrän människor från alla folk och språk bekänner att Jesus är Herren! I församlingen förenas olika nationaliteter i ett nytt folk med sin främsta identitet i Kristus istället för i sin nationalitet. Gud äras av att prisas på olika språk och genom olika kulturella uttryck. All form av främlingsfientlighet är därför av ondo.

Äktenskap

Jag är övertygad om att Guds tanke med våra mänskliga relationer är att man och kvinna ska leva i ett livslångt äktenskap byggt på kärlek och trohet.

Pacifism

När jag blev kallad av Jesus att bli hans lärjunge hade jag egentligen ambitionen att bli FN-soldat. Jag sökte till Kosovo-bataljonen men kom (lyckligtvis) inte in, och sökte istället till bibelskola och blev pastor. Ända sedan dess har jag brottats mycket med frågan om huruvida kristna får delta i krig eller inte. Resan har varit lång men snart är jag på väg att bli pacifist och anser att Jesu lärjungar varken bör göra lumpen eller vara militär på något sätt.

Himmelriket

I himmelen kommer det inte längre att finnas någon död, synd, plåga eller sjukdom. Alla som tror på Jesus har fått löfte om evigt liv och kommer att uppstå på den yttersta dagen för att för evigt vara tillsammans med Gud. Redan här och nu kan vi få ta del av himmelriket på jorden, genom att Guds rike sprids utöver världen genom kärlek, helanden och evangelium.

  • Hej!

    Jag svarar alltid på mail. Prova att skicka igen, det kanske har fastnat i skräpkorgen.

  • kjelle

    Tjenare Christian,
    Råkade hamna på din sida efter sökandet på guds namn.
    Tyvärr är jag inte troende, men kan säga att du gjort en digert jobb.. Kååålt som ungdomarna säger.
    Fortsätt gärna, jag kommer nog att söka fler detaljer i ifrån bibeln,
    Mvh Kjelle

  • Tack för din hälsning Kjelle!

    Vem vet, om du fortsätter söka efter Guds namn så kanske du blir troende så småningom ;-)

    Gud välsigne dig!

Kontakt
Är du intresserad av att bli kristen, har frågor om den kristna tron eller vill komma i kontakt med andra kristna? Hör av dig så svarar jag på dina frågor.
Bibelfrågor
Ställ en Bibelfråga eller läs vad andra har frågat och undrar över.
Bibelämnen
Bläddra bland mängder av olika Bibelämnen jag skrivit om.
Kyrkohistoria
Läs om de gamla troshjältarna och kyrkohistoriens alla debatter, martyrer och missionsframgångar.
Bibelsamtal
Samtalsämnen för dig som har en hemgrupp, cellgrupp eller annan samtalsgrupp.
Bibelkommentarer
Christian Mölks Bibelkommentarer (CMBK) är skrivna på svenska med syfte att förklara Bibeln på ett enkelt sätt.
Böcker
Beställ några av mina Bibelkommentarer och böcker.
Bibelpredikningar
Lyssna på mp3-predikningar som går igenom Bibeltexten vers för vers.