1 Tess 3:1-5 – Aposteln längtar efter att besöka tessalonikerna

Christian Mölk1 Tessalonikerbrevet Leave a Comment

När vi därför inte längre kunde härda ut, beslöt vi att ensamma stanna kvar i Athen, och vi sände Timoteus, vår broder och Guds medarbetare i Kristi evangelium. Han skulle styrka och uppmuntra er i tron, så att ingen skulle vackla under dessa lidanden. Ni vet själva att vi är bestämda till att utstå sådana. Redan när vi var hos er, sade vi er i förväg att vi skulle få lida, och så har det också gått som ni vet. När jag därför inte längre kunde härda ut, sände jag bud för att få veta hur det var med er tro. Kanske kunde det vara så att frestaren hade frestat er och vårt arbete varit förgäves?

  • När vi därför inte längre kunde härda ut, beslöt vi att ensamma stanna kvar i Athen, och vi sände Timoteus, vår broder och Guds medarbetare i Kristi evangelium.
    • Församlingen i Tessalonika hade upplevt förföljelse redan från start och hade tvingats bli av med sin grundare Paulus redan efter bara några veckor (Apg 17:1-9). Det är inte speciellt konstigt att Paulus är orolig över församlingens välbefinnande och är ivrig att få träffa dem.
    • Timoteus var Paulus närmaste och mest pålitliga medarbetare och var den självklara personen att sända om Paulus själv inte kunde åka.
  • Han skulle styrka och uppmuntra er i tron, så att ingen skulle vackla under dessa lidanden.
    • Församlingen behövde en stark tro, så att de står stadigt och inte vacklar när lidandena kommer.
    • Församlingen behövde uppmuntras, så att de fortsätter att tro och inte ger upp när lidandena kommer.
  • Ni vet själva att vi är bestämda till att utstå sådana.
    • En lärjunge ska följa i sin mästares fotspår och eftersom Jesus gick igenom mycket lidande kommer även vi få genomgå mycket lidande. Lidande behöver dock inte alltid vara något negativt eftersom Gud lär oss lydnad genom lidande (Hebr 5:8).
      • Varje gång vi misströstar och funderar om lidande verkligen är så nödvändigt bör vi påminna oss om vad som är själva symbolen för vår kristna tro: korset, ett brutalt avrättningsredskap (Mark 8:34).
    • Jesus hade förutsagt att lidanden skulle möta de troende (John 16:33) och Paulus skriver i ett senare brev till Timoteus att alla kristna som vill leva gudfruktigt kommer att förföljas (2 Tim 3:12).
    • Den som inte är medveten om att det kristna livet mycket väl kan komma att innebära lidanden, kommer snabbt börja vackla i sin tro när lidandena kommer. Därför gäller det att vara stark i sin tro redan från början så att man är väl förberedd.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.