En Frälsare, eller två?

Christian MölkTeologi, Treenigheten Leave a Comment

De senaste dagarna har det debatterats flitigt på den här bloggen om huruvida Jesus är Gud eller inte. Jag anser att detta är ett viktigt och centralt ämne i Bibeln som bör diskuteras och jag tar alla kommentatorers frågor på allvar. Jag har stor respekt för er som inte tror på Jesu gudomlighet när ni hävdar att det är en utombiblisk och hednisk lära. Ni ska ha cred för att ni älskar Guds ord och vill kämpa mot en felaktig förståelse av Bibeln. Så långt är vi inne på samma linje. Men skillnaden oss emellan är att jag inte tror att Jesu gudomlighet är en utombiblisk eller hednisk lära. Jag ser Jesu gudomlighet i hela Bibeln, från pärm till pärm, och det blir bara tydligare och tydligare ju närmare slutet vi kommer.

Ett vanligt argument som anges emot att Jesus är Gud är att Paulus skriver i 1 Kor 8:6 att det bara finns en Gud och att det är Fadern, alltså kan Jesus inte vara Gud. Detta är ett mycket rimligt påpekande och behöver reflekteras. Jag skrev om denna vers i en tidigare bloggpost, men tänkte nu reflektera lite ytterligare genom att jämföra ordet Frälsare mellan Jesaja och Paulus:

  • Enligt Jesaja finns det bara EN frälsare: “Jag, jag är Herren, förutom mig finns ingen frälsare.” (Jesaja 43:11).
  • Men när vi kommer till NT så ser vi att både Gud och Jesus beskrivs av Paulus som ”vår frälsare”: “Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare.” (Titusbrevet 3:4–6).
  • Hur ska vi förklara detta? Vi vet ju från GT att det bara finns EN frälsare, men i NT står det helt plötsligt om TVÅ frälsare: Gud och Jesus. Finns det en eller två Frälsare?

På samma sätt är det med Jesus gudomlighet. I GT står det att det bara finns EN Gud, men i NT benämns både Fadern och Sonen som Gud. Detta är Bibelns märkliga och svårförståeliga budskap och om man håller för ena ögat och bara vill se det ena eller det andra så ser man inte djupet i Skriften. Jag anser att man behöver se på de texter som berättar för oss att det bara finns en Gud, men man behöver också se på de texter som visar att Fadern och Sonen är Gud.

Avslutningsvis så finns det en vers till som vi behöver ta med för att ytterligare belysa den här frågan. Paulus verkar skriva synonymt i Titus kapitel 3 när han på ena stället skriver ”Gud, vår Frälsare” och på andra stället ”Jesus Kristus, vår Frälsare”. I Titus kapitel 2 så sätter han samman Gud och Frälsare och pekar båda dessa två ord på Jesus Kristus:

“medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus skall träda fram i härlighet.” (Titusbrevet 2:13).

Skriv gärna din syn på Jesu gudomlighet, men tänk på att hålla en god ton och att respektera oliktänkare.

Skriv en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.